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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egy felettébb érdekfeszítő és tanulságos videó látott napvilágot a nemrég megrendezett NAIAS autószalonról, melyen Bob Lutz, a General Motors igazgatóságának egykori tagja arról beszél, hogy mi is volt a valódi indok a Chevrolet Volt, nálunk Opel Ampera néven ismert plug-in hibrid megépítése mögött. A Fordnál és a Chryslernél is tevékenykedő autóipari veterán elmondása szerint az autón megkeresett pénz csupán egy másodlagos tényező volt – az igazi motiváló erőt a Toyota Prius megjelenése jelentette, mely akkoriban kitüntetett figyelmet kapott a médiától. Miközben a japánokat világszerte istenként tisztelték egy hibrid meghajtású személyautó piacra dobása miatt, a General Motorstól pedig számon kérték, hogy miért csak belsőégésű motorral szerelt autókat gyárt, az amerikai vállalatnak egyetlen lehetősége volt ezen a helyzeten túljutni: a Toyota technológiai túlszárnyalása, és egyben a GM társadalmi megítélésének megváltoztatása. Így született meg konnektoros hibrid Volt.

Egy másik interjúban Lutz a személyi közlekedés jövőjéről is kifejtette véleményét. Szerinte vészesen közeledünk azon korszak felé, amikor az autók kezdik elveszíteni presztízsgeneráló és szórakoztató funkciójukat, és szuperhatékony, önvezető módjává válnak az utazásnak. Úgy véli, hogy sofőr nélküli taxiflották már 15 éven belül általánossá válnak a nagyvárosokban, 25-30 év múlva pedig már csak múzeumokban és erre szakosodott rendezvényeken találkozhatunk ember által vezethető járművekkel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.