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 Mint arról mi is beszámoltunk, idén év elején a Tesla megszüntette a 75 kWh-s Model S és Model X forgalmazását. A vásárlóknak január 13. hétfőig volt lehetőségük az olcsóbbik verziók megrendelésére, ezután már csak a (nettó) 100 ezer dollárnál kezdődő drágább verziók voltak elérhetőek. Már akkor is sokan spekuláltak arról, hogy vajon mi állhat a lépés mögött – most pedig meg is kaptuk a választ, de a Tesla szokásaihoz híven szinte minden tippünk csak félig volt igaz. Több volt a kérdés mint a válasz A január 13-i változás után a legolcsóbb Model S 94 ezer, míg a Model X 97 ezer dollárba került – igaz ezért a pénzért 100 kWh-s aksit és 500 kilométer körüli hatótávot kaptunk. Gyártásban maradtak a legdrágább és leggyorsabb Performance verziók is, amik eddig alapból a Ludicrous Mode-dal, azaz a 3 másodperc alatti gyorsulással rendelkeztek. Ezért az élményért még nagyjából 40 ezer dollárt kellett leszurkolni. A lépés a Teslánál a gyártás jelentős egyszerűsödésével járt, azonban már csak a limitált mennyiségű 18650-es cellák miatt is, alap esetben is az éves gyártás 16% körüli visszaesését jelentette. Hiszen ugyanannyi elérhető cellából most már nem készül több 75-ös aksi pakk, csak a nagyobb 100-as. Emellett a drágább induló ár nyilván a kereslet csökkenésével is jár. A Tesla nemrég bejelentett 7%-os leépítése is, a pletykák szerint, az S és az X gyártósorát érintette leginkább, ahol ismét kivezették az éjszakai műszakot. Hogy mi lehetett a Tesla célja ezzel, azt csak találgatni tudtuk. Alapvetően két teória volt: vagy a Model 3-tól való határozottabb differenciálás, vagy egy új még nagyobb hatótávú akkumulátor bevezetése, amivel a 100-as lesz hirtelen az alapmodell. Azon is elmélkedtünk, talán most ezzel a frissítéssel az újabb 2170-es formátumú cellákat is megkapja-e a két nagyobbik Tesla. Standard, Extended Range és Performance A mai változással jó pár kérdésünkre választ kaptunk. Először is, a jelenlegi információk szerint maradt a 18650-es cella és továbbra is csak 100-as aksi készül, de szoftveres limitációval elérhető belőlük egy olcsóbb, kisebb hatótávú kiadás. Ezt a módszert a Tesla már többször alkalmazta a múltban, a limitáltan elérhető 40-es Model S esetében is ez volt, de amikor elkezdték bevezetni a 70/75-ös pakkot, akkor is egy ideig szoftveresen limitált 60-asként árulták őket. Ezt a limitációt bármikor fel lehetett oldani egy egyszerű online fizetéssel. Elon Musk ígéretének megfelelően a mai napon ezzel együtt az autók megnevezéséből is eltűnt az akkumulátor méretére utaló megjelölés. Mostantól van mezei Model S és X, Extended Range (megnövelt hatótávú) verzió, Performance (nagy teljesítményű) verzió és külön vásárolható ez utóbbihoz külön rendelhető a Ludicrous Mode. Az alap Model S és X mostantól az amerikai EPA szerinti szigorúbb normával számolva 496, illetve 432 kilométeres hatótávval rendelkezik. Külön megjelölést nem kap a modellnév (csak simán Model S és X lesz), az ár pedig nettó 85 ezer illetve 88 ezer dollár lesz. A 4,3 illetve 4,9 másodperces gyorsulás még ezeknél az autóknál is tisztességes. Az új alapmodellek 9 illetve 7 ezer dollárral drágábbak mint a korábbi 75-ös modellek voltak, de a hatótávjuk is megnőtt: az S 80, az X 50 kilométerrel megy messzebb mint a korábbi legolcsóbb változatok. Pirossal jelöltük az új modelleket. Forrás: Tesla 8 ezer dollárért akár a vásárláskor, akár később bármikor feloldhatunk még 40 kilométer hatótávot – az autók teljesítménye ezzel nem változik a most már Extended Range nevű modellen. Bár a felár kicsit borsos, ez igazából az eddigi 100 kWh-s kapacitást jelenti ráadásul 1000 dollárral olcsóbban mint eddig. Akinek több teljesítmény kell, az veheti a Performance verziót is,a mi annyiban módosult tegnaphoz képest, hogy külön csomagba került a Ludicrous upgrade. Így a Model S Performance mostantól 112 ezer dollár és ezér 1,1 másodperccel hamarabb érjük el a 100-as tempót, a Model X pedig 117 ezer dollárért nyújt 1,2 másodperccel jobb gyorsulást. mind a két autó feláldoz némi hatótávot az eszeveszett tempóért. Akinek ennél is gyorsabb autók kell, az pedig megveheti a 20 ezer dollárral drágább Ludicrous verziót ami 20%-kal jobban gyorsul még a Performance-nál is. Azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a Ludicrous Teslák erősebb motorokat, fékeket és speciális elektronikai alkatrészeket kapnak ami nem olcsó a gyártónak sem. (Persze a ceruza így is jó vastagon fog). És ez így most jobb? A Teslának valószínűleg igen. Azzal, hogy csak 1 fizikai akkumulátor csomag maradt, tovább egyszerűsödött az S és az X gyártása. Bár az összes legyártható darabszám ezzel mindenképpen csökken, a vásárlók jobban meg fognak oszlani a Model 3 csúcsverziója és a Model S/X között. Az Extended Range és a Performance verziókon még így is nagy a profit és a standard Model S/X is jövedelmezőbb lehet mint a 75-ös verzió volt. A Performance Model 3-on pedig biztosan többet keresnek mint anno a Model S 75D-n. Tehát gyakorlatilag megpróbálják a régi 75D vásárlókat szétosztani a Performance Model 3 és az új, a régi belépő modellnél picit drágább de jóval nagyobb hatótávú alap Model S/X között. A vásárlók szempontjából egyszerűbb és áttekinthetőbb az autók pozicionálása. Bár a villanyautó rajongókat érdekli az aksi mérete, az egyszerű laikus vásárlóknak zavaros lehetett, hogy a Long Range Model 3 jóval messzebbre jut el „egy tankkal” mint a jóval drágább Model S 75D. Nem véletlen, hogy mostantól az alap Model S hatótávja pontosan megegyezik a drágábbik Model 3-éval. A nagyobbik Tesla ár/érték aránya is javult és a Performance kiadás is többeknek elérhető így a drága Ludicrous Mode nélkül. A Tesla szedánok új modellsora. Forrás: Tesla Most legfeljebb azok csalódtak, akik valami új, még nagyobb aksi eljövetelét várták. Nekik mondom, hogyne csüggedjenek. A szoftver limites megoldás a múltban mindig csak egy átmeneti lépes volt, amíg felfuttatták az új alkatrészek vagy aksi csomagok gyártását. Ki tudja, talán már a ma esti negyedéves pénzügyi jelentés utáni konferencia híváson megtudunk erről valami újat. Hűséges olvasóink a villanyautosok.hu oldalain azonnal értesülhetnek majd a ma esti hírekről. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!