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
auto
2024. 04. 27. szombat

Nem indul könnyen az Audi elektromobilitási pályafutása: a tavalyi év végére tervezett megjelenéssel szemben csak most, az elmúlt napokban kezdte kiszállítani a legelső e-tron sportterepjárókat az európai vásárlókhoz. A több hónapos késést egy szoftverhiba okozta, aminek következtében nem sikerült megszerezni a szükséges típusengedélyeket, a probléma orvoslása után pedig új homologizációs eljárást kellett indítani. Most viszont, hogy a több mint 20 000 előrendeléssel büszkélkedő sportterepjáró megérte a piaci bevezetést, új kihívásokkal nézhet szembe: az akkumulátorok beszerzésével és a gyártás felfuttatásával. A német Bayerischer Rundfunk hírportál úgy tudja, hogy az ingolstadti vállalat nem kap elegendő akkumulátort beszállítójától, a dél-koreai LG Chem lengyelországi gyárából. Az Audi nem akarta kommentálni a híreket, a szóvivő mindössze annyit tett hozzá, hogy minden egyes autómodell gyártásának elején vannak problémák, amit a fejlesztési és beszállítói partnerekkel közösen kell megoldani. Belső forrásokra hivatkozva az újságírók 5 hónapot említenek várakozási időként az e-tronra, ami jelentősen nőhet, ha nem pörög fel az akkumulátor beszállítása és a villanyautó gyártása. Jelenleg körülbelül napi 150 darab gurul ki a brüsszeli gyártósorról a tervezett 300 helyett.

Az Audi és az LG Chem között már tavaly októberben is akadtak nézeteltérések, amikor a dél-koreaiak 10%-kal emelni akarták az aksi árát az óriási keresletre hivatkozva. Márpedig az ázsiai akkumulátorgyártókra egyre nagyobb nyomás nehezedik az autógyártóktól, melyek a szigorodó szabályozás miatt kénytelenek elektromos autókkal bővíteni palettájukat. Az e-tron akkuhiánya egyáltalán nem lenne meglepő és példa nélküli: bár a Hyundai nem indokolta meg, de 2019 első két hónapjára az elektromos Kona gyártása is jelentősen visszaesett, ami valószínűleg szintén az LG Chemtől érkező elégtelen mennyiségű akkumulátornak tudható be.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.