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 Az elektromos autók lényegesen hatékonyabbak, mint a hagyományos benzin vagy dízel autók. Tavasztól őszig városban ezt észre sem vesszük igazán elektromos autót vezetve, csak tudjuk, hogy így van. Két esetben viszont sokkolóan szembesít minket az elektromos autó a hajtásrendszer remek hatásfokával. Az egyik ilyen a tél, amikor fűteni kell, szemmel láthatóan megcsappan az autó hatótávolsága. Ez persze fájdalmas, de teljesen logikus: egy hagyományos autóban az üzemanyag energiájának fele veszendőbe megy és a környezetet fűti, így fel sem tűnik, ha a veszteségből utastér fűtésre fordítunk valamennyit. Egy hibridnél már látványos fogyasztásnövekedést jelent a tél, egy Prius például télen sokszor azért járatja a benzinmotort, hogy tudja fűteni az utasteret, ez nem túlságosan környezetbarát megoldás, épp télen a ködös és amúgy is szmogos időben füstöl többet a piros lámpánál állva is. Fekete pont a Toyotának, amiért kispórolták az elektromos fűtést. A hagyományos autóknál és egy hibridnél még mindig csak a magasabb üzemanyag költség szembesít a fűtés árával, de egy tisztán elektromos autónál már lecsípheti a hatótáv 10-30 %-át a fűtésre fordított energia. A másik eset a nagy sebességű autópályás közlekedés. Mivel egy dízel autó autópályán érzi magát otthon, nem emelkedik meg jelentősen a fogyasztása nagyobb sebességnél. Ennek oka persze fordított: valójában nem autópályán jó a hatásfoka, hanem városi közlekedésnél csapnivaló. Az elektromos autó ilyen esetben is őszinte: amennyivel nagyobb energia szükséges a közegellenállás leküzdésére, annyival kisebb lesz a hatótáv, ezért elektromos autónál könnyen előfordulhat kétszeres, vagy akár még nagyobb fogyasztásnövekedés autópálya tempóban. Az elektromos autók bérbeadásával foglalkozó német nextmove, jól meglátta azt a piaci rést, hogy az emberek többsége hosszabb próba nélkül nem mer elektromos autóra váltani, így mielőtt valaki lecserélné az autóját kipróbálhatja saját maga, hogy megfelelő-e neki az adott típus, nem pedig vásárlás után egy hónappal kap sokkot, hogy a katalógusban vagy az autókereskedésben ígért 400 km hatótáv csak városban, ott is tojással az árampedál alatt érhető el, autópályán pedig örülhetünk, ha a fele megvan. Azonban nem ingyenreklámot szeretnék csinálni a cégnek, inkább beszámolni egy tanulságos hatótáv tesztjükről, amelyben az Audi e-Tron, a Hyundai Kona és a Tesla Model 3, Model S és Model X hatékonyságát és hatótávját hasonlították össze autópályán. A tesztről videót is készítettek, aki viszont hozzám hasonlóan kissé ódivatú és jobban szeret olvasgatni és táblázatokat böngészni, annak lentebb írásban is összefoglalom az eredményeket. A tesztet Lipcse körül végezték, ideális, gyenge napsütésben, 8 fokos külső hőmérsékletnél. A kijelölt 85 km hosszú távon odafelé maximum 130 km/h sebességgel hajtottak, de a forgalom miatt csak 115 km/h átlagsebességet sikerült elérni. Visszafelé 150 km/h sebességgel igyekeztek haladni, ekkor az átlagsebesség 130 km/h lett. A teszten részt vevő autók: két Audi e-Tron (21″ nyári gumikkal, digitális és klasszikus tükörrel) két Tesla Model X100D (19″ téli gumival és 20″ nyári gumival) két Hyundai Kona (64 kWh akkumulátoros változat, 17″ téli és 17″ nyári gumival) egy Tesla Model S100D (19″ téli gumival) egy Tesla Model 3 (Dual Drive, Long Range, 19″ nyári gumival) NextMove autópályás hatótávteszt (forrás: nextmove.de) A keréknyomást mind a 8 autón a gyártó által előírt értékre állították be. Mindegyik autóvezető tapasztalt villanyautós, akik jól ismerik a hatékony e-autózás apró trükkjeit. (Az Audi e-Tron esetében korábban már bebizonyították, hogy sokkal hatékonyabban tud vele közlekedni egy az autót már jól ismerő vezető, mint aki első alkalommal ült bele). Hogy a körülmények minél inkább megegyezzenek, amikor lehetőség volt 130 vagy 150 km/h sebességgel haladni, mindegyik autóban bekapcsolták a tempomatot. Autópályán állandó sebességgel haladva a regeneratív fékezés energiavisszanyerő hatása nem érvényesül, azonban mikor lassításra volt szükség, akkor is igyekeztek ennek hatását minimalizálni, hogy az autóknak ez a képessége minél kevésbé mutatkozzon meg a hatótáv-különbségben. Fogyasztás 130 km/h és 150 km/h sebességnél Ezen a teszten az autók fogyasztása a 18,5 – 28,4 kWh tartományban szórt. A legjobb eredményt a Tesla Model 3 és a Hyundai Kona érte el (19,1 kWh, nyári gumival). A téli gumis Konát (20,7 kWh) megelőzte a nyári gumis Model S (20,4 kWh). A Model X esetén meglepően kicsi volt az eltérés a téli és a nyári gumi között (23,8 és 24,1 kWh), ennek oka vélhetően, hogy ennél a méretnél már a légellenállás sokkal többet számít, mint a gumik gördülési ellenállása. A sereghajtó az e-Tron lett 27,5 és 28,4 kWh fogyasztással. Természetesen a nagyobb sebesség sem változtatott a sorrenden. Az előny itt a jó aerodinamika és a kis súly. A Model 3, a Kona és a Model S fogyasztása a 20,9 – 23,6 kWh tartományba került, a SUV csapat pedig 27,2 és 30,8 kWh között fogyasztott. Fogyasztás 130 km/h sebességgel (forrás: nextmove.de) Fogyasztás 150 km/h sebességgel (forrás: nextmove.de) Almát az almával A teszt legfontosabb része a Model X és az Audi e-tron összehasonlítása, hiszen az nem kérdés, hogy egy alacsony építésű, könnyű, kis homlokfelületű autó veri ezeket a városi tankokat. Ezért is szerepelt a tesztben ezekből a típusokból 2-2 autó, hogy kizárja az egyes példányok esetleges hibáit, csökkentse a járművezetők eltérő vezetési stílusából fakadó hatásokat. Az eredmény viszont egyértelmű, a teszt során mért fogyasztáskülönbség elég nagy ahhoz, hogy ne foghassuk mérési hibára. A Model X és az Audi e-tron fogyasztása 130 km/h és 150 km/h sebességgel (forrás: nextmove.de) Engem nem érdekel a fogyasztás, mennyit megy el? A hétköznapi használatban az emberek többségét nem igazán érdekli néhány kWh fogyasztáskülönbség, az viszont annál inkább, hogy meddig jutnak a reggelre teljesen feltöltött akkuval. 130 km/h tempónál a hatótáv verseny egyértelmű győztese a Tesla Model S (480 km), ezután fej-fej mellett halad a Model X (409 km) és a Model 3 (406 km). Az Audit (301 km) sajnos még a Kona (322 km) is maga mögé utasította. A sorrend 150 km/h sebességnél sem változott, de a mezőny eleje és vége jelentősen közeledett egymáshoz. Hatótáv 130 km/h sebesség esetén (forrás: nextmove.de) Hatótáv 150 km/h sebesség esetén (forrás: nextmove.de) Saját mérések Bár az autók közti különbségek megmutatásához kiváló a teszt, mi kicsit máshogy mérünk. Épp most van nálunk egy Audi e-tron, amivel a szokásos módon Tibor elvégezte a fogyasztás tesztet is. A fűtés mellett (+8 °C a külső hőmérséklethez képest) fix sebességgel megtett oda-vissza távokon egy nagyon picit máshogy alakultak az adatok. Részletek hamarosan az Audi e-tron tesztünkben. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!