auto

A két héttel ezelőtti bejelentést követően egy külön erre a célra megrendezett eseményen bemutatta Ducato modelljének teljesen elektromos meghajtású változatát a Fiat Professionalt, mely egyben a világ egyik vezető haszongépjármű-gyártójának a legelső zéró kibocsátású járműve. Egyelőre csak viszonylag kis távolságokra optimalizálva ugyan, de már több vállalat mutatott be, vagy jelentett be tisztán villanyos kisteherautót – többek között a Peugeot és a Citroën –, melyek a városi területek kereskedelmi negyedeinek áruszállítását tudják olcsón és tisztán megoldani. A Fiat elektromobilitási törekvése ennek ellenére mégsem volt előre megjósolható, hiszen az olasz cég nem titkoltan a belsőégésű motort preferálja bárminemű elektromosítással szemben, és még az európai kibocsátási előírásoknak való megfelelést is a Tesla autóflottájának segítségével oldaná meg. A Fiat viszont most egy évek óta tartó piackutatással indokolja az elektromos Ducato megépítését, mely azt mutatja, hogy az olcsón fenntartható dobozos autókra már igenis szükség van, s különösképp a városi futárcégek váltanának villanyhajtásra.

Az elektromos Ducato ugyanazokban a méretekben és kialakításokban lesz elérhető, mint hagyományos meghajtású párja, így a csomagtér 10 és 17 m3 között alakul, 1950 kilogrammos maximális terhelhetőséggel. A meghajtást egy 90 kW-os villanymotor biztosítja 280 Nm nyomatékkal, a végsebesség viszont 100 km/h-n tetőzik a jobb energiagazdálkodás érdekében. A teherautó kétféle akkumulátorral lesz választható: a 47 kWh kapacitású 220, a 79 kWh-s akkupakk pedig 360 kilométeres hatótávot eredményez papíron, ám a valóságban ezeknél jóval kevesebbre kell számítani, merthogy a Fiat a régi NEDC ciklust használja. A töltésről egyelőre annyi derült ki, hogy 30 perc alatt 100 kilométernyi energiát lesz képes magába szívni a jármű CCS csatlakozón keresztül.

Vételárat még nem tett közzé a gyártó, de a villany-Ducato legnagyobb előnye a hagyományos kisteherautókkal szemben a rendkívül alacsony fenntartási költség, ami egy napi 8 órában szinte egyfolytában mozgásban lévő autónál jelentős tényező lehet, valamint az, hogy a belvárosokban kialakított zéró kibocsátású zónákba is behajthat. A jármű tesztelése a kiválasztott partnerekkel jelenleg is zajlik, a megrendelés kezdete 2019 végére várható, a kiszállítás pedig jövőre esedékes.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.