PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Január végén a Formula E atyjai új elektromos versenyszériát jelentettek be, mely 2021-es indulásakor a Föld legkülönlegesebb, legzordabb helyeire kalauzolja el a nézőket. Az Extreme E részleteinek ismertetéséből csupán az maradt ki, hogy pontosan hogy is néz ki egy olyan villanyautó, amely képes megküzdeni a Himalája, Északi-sarkvidék, vagy éppen a Szahara szélsőséges időjárásával és a terepi versenyzés sem jelent neki problémát. Egészen a Goodwood Festival of Speed autós rendezvényig kellett várnunk, hogy megismerjük az Odyssey 21-et, a speciálisan erre a versenysorozatra épített bestiát.

A tisztán villanyos sportterepjárót a szakma legnagyobb tapasztalattal bíró képviselői rakták össze: a karosszéria gyártása a Spark Racing Technology nevéhez fűződik, az akkupakkot a Williams Advanced Engineering csapata fejlesztette, a gumikat pedig a Continental Tyres biztosította. Az autó csúcsteljesítménye 400 kW (550 lóerő), ami az 1650 kilogrammos tömeget 4,5 másodperc alatt közel 100 km/h-ra gyorsítja, és mindezt akár 52°-os emelkedőn.

Az Odyssey 21-ből összesen 12 darabot épít és szállít le a Spark Racing Technology jövő márciusig a résztvevőknek, ám a csapatok szabadon fejleszthetnek és tesztelhetnek saját hajtásláncot, és alakíthatnak a karosszérián, hogy az autó a mindennapi modelljeikre hasonlítson. A prototípus tesztelése szeptemberben indul.

Gil de Ferran és Alejandro Agag elmondása szerint az ötrészes sorozat közvetítése rendhagyó módon, dokumentum-sport műfajban fog történni, hogy a nézők ne csupán a villany-terepjárók izgalmas harcát kövessék figyelemmel, hanem bolygónk legérzékenyebb területeit és az azokra leselkedő ökológiai veszélyeket is megismerjék.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.