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
auto
2024. 04. 23. kedd

Európáig gurulnak a kínai villanyautók, hogy bizonyítsák tudásukat

elektromos autó

Két Aiways U5 ION tisztán elektromos prototípus is elindul július 17-én Európa felé a kínai Hszian városából, így ez a közel 14.150 kilométeres túra lesz a leghosszabb út, amit valaha elektromos meghajtású prototípus két pont között megtett egy tesztprogram keretében. A kínaiak még az év elején jelentették be, hogy a közeljövőben betörnek az európai piacra, amellyel az U5 válna a legelső megvásárolható kínai márkájú villanyautóvá a kontinensen.

A legfrissebb tervek szerint az alig két éve működő start-up már jövő tavasszal megkezdené a hazai piacon mindössze 200 ezer jüanért (8,7 millió forintért) kapható intelligens sportterepjárójának értékesítését Németországban, Franciaországban, Svájcban, Norvégiában, és Hollandiában, s amennyiben ez sikerül, úgy nem sokkal később más piacokon is elérhetővé válhat az U5. Bár az import jócskán megdobja majd az SUV árát, ezt a gyártó a kereskedői hálózat kihagyásával szeretné kompenzálni, és közvetlenül a fogyasztóknak értékesítené vagy lízingelné a járművet, így végül akár 40 000 euró alatti vételár is lehetséges lesz.

Előbb azonban teljesíteniük kell a prototípusoknak az interkontinentális utazást, amellyel az Aiways azt szeretné bizonyítani az európai vásárlóknak, hogy nem kell félni a kínai gyártmánytól. Az útvonal végpontja egyelőre nem ismert, de a villanyautók olyan változatos környezetben haladnak majd végig, ahol az autóknak folyamatosan más és más éghajlati viszonyokkal, útminőséggel, és töltőellátottsággal kell majd szembenézniük, a mérnökök pedig azt vizsgálják, hogy mennyire felelnek meg a valós adatok a szimulációknál kapottakhoz képest, mennyire megbízható az U5, és mennyire lesz könnyű együtt élni vele a hétköznapokban.

A külsőre a NIO ES8-asra emlékeztető villanyautó 63 kilowattórás akkupakkot kapott, amivel a NEDC szerint 460 kilométer a hatótávja. Az olyan, többnyire csak koncepció autókban megjelenő szolgáltatások, mint például intelligens arcfelismerő-rendszer mellett számos vezetéstámogató asszisztenst is kapnak a vásárlók, ráadásul ezek képességei akár over-the-air szoftverfrissítéssel is bővíthetők és javíthatók lesznek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.