Az új építésű családi házaknál is kötelező lehet a villanyautó töltő

Múlt heti cikkünk részletesen beszámolt Nagy-Britannia elektromos autókat támogató politikájáról. A nyilvános töltőpontok megsokszorozásánál azonban nem kívánnak megállni. Az Electrek összefoglalója a brit kormány ajánlásáról ír:

  • minden új háznak legyen tartozéka a villanyautó töltő, ezen kívül
  • minden új építésű vagy komolyabb felújításon áteső nem lakáscélú ingatlant fel kell szerelni villanyautó töltővel, valamint
  • a meglévő épületek parkolóiban legalább 20 parkolóhelyenként egy helyet el kellene látni elektromos autó töltővel, legkésőbb 2025-ig.

A szabályozás hasonlít a magyar OTÉK rendeletre, amely a nagyobb települések napi fogyasztási cikkeket forgalmazó üzleteinek parkolóiba írja elő a villanyautó töltők telepítését. Sajnos a magyar rendelet nem tökéletes, egyrészt nem határozza meg a minimális elvárásokat a villanyautó töltőkkel kapcsolatban, így sok a félresikerült töltőtelepítés, valamint nem nyújt információt a szankciókról sem, ezért a legtöbb kötelezett halogatja a beruházás megvalósítását.

Féléves késéssel kezd mozgolódni a Lidl áruházlánc, akik a napokban kaptak engedélyt töltők üzemeltetésére az üzletek parkolóiban, ahová sajnos szintén nem igazán jól kihasználható 22 kW AC töltők kerülnek majd. Az Aldi és az EON együttműködésében néhány töltőt már idén tavasszal telepítettek, azóta azonban megtorpanni látszik a folyamat. A Spar az NKM-mel szerződve szintén a közelmúltban kezdte el a töltők telepítését.

EZT OLVASTAD MÁR?  Duplájára nő a Supercharger hálózat, jövőre jön 3. generációs villámtöltő
A Penny Market első elektromos autó töltője Magyarországon

A Penny Market, igaz szintén 22 kW AC töltőkkel, de lendületes töltőtelepítésbe kezdett még 2018-ban, így abban reménykedhettünk, hogy a Penny lesz az egyetlen áruházlánc, akik a 2019 januári határidőre elkészülnek, azonban az első tucat áruház töltőinek telepítése után náluk is alábbhagyott a lelkesedés, az elmúlt hónapokban ugyan újabb áruházaknál jelentek meg töltők, ezek bekapcsolására azonban hónapok óta nem került sor.

Az Auchan és a Tesco esetében 1-2 egyedi helyszíntől eltekintve sajnos nem látható mozgolódás, úgy tűnik ők megvárják a töltőtelepítésekkel, amíg büntetni kezdik a mulasztást.

Szerencsére akad azért pozitív példa is Magyarországon, a töltőtelepítésre OTÉK rendelettel egyébként nem is kötelezett Decathlon áruházlánc az NKM mobilitivel együttműködve stratégiailag ideális helyszínekre telepített az elmúlt fél évben töltőszigeteket. Ráadásul az áruházak parkolóiba nem is csak a 4-8 órás töltési időt jelentő AC töltők, hanem a villámtöltők kerültek, amelyeknél 30-40 perc alatt jelentős mennyiségű áram tölthető az autók akkumulátorába.

NKM mobiliti töltősziget a dunakeszi Deacthlon áruház parkolójában

A brit javaslat valamivel konkrétabban fogalmaz, például 7 kW-ban meghatározzák a minimálisan elvárt teljesítményt, ami sokkal racionálisabb, mint a nálunk többnyire telepített 22 kW AC töltők, mivel az autók túlnyomó többsége 3-11 kW teljesítmény felvételére alkalmas, így sokkal ésszerűbb lenne a feleslegesen lekötött 22 kW teljesítményű oszlopok helyére háromszor annyi 7 kW töltőt telepíteni, hiszen ezekkel több autó tudna egy időben tölteni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó töltő az Ikeában

A konkrét töltőcsatlakozót nem határozzák meg Angliában sem, az ajánlás univerzális töltőaljzatról beszél, amelyről a legtöbb jelenleg piacon lévő autó tölteni tud és teljesíti a megfelelő biztonsági követelményeket. A gyakorlatban ez a Type2 aljzatot jelenti virágnyelven körülírva.

A brit illetékesek azt is felismerték, hogy nem szerencsés, ha minden töltőszolgáltató saját mobiltelefonos alkalmazással vagy saját rádiófrekvenciás kártyával indítható töltőket telepít, ezért azt is megfogalmazták, hogy 2020-tól csak olyan nyilvános töltőpont telepíthető, amelynél lehetőség van bankkártyás vagy hitelkártyás fizetésre.

Elektromos autót használsz?