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
auto
2024. 04. 27. szombat

Felére csökkenti a baleseteket az Autopilot?

elektromos autó

A Tesla 2018 végén már kiadott egy biztonsági jelentést, amely szerint amikor be van kapcsolva az Autopilot, 3,34 millió mérföldenként következik be egy baleset, a vezetéstámogató funkció kikapcsolt állapotában ugyanez az érték lényegesen rosszabb, olyankor minden 1,92 millió mérföldre jut egy baleset.

Ugyanebben a témában megjelent egy friss jelentés is a napokban, amely hasonló eredményekről számolt be. A 2019. második negyedéves jelentés szerint az Autopilot bekapcsolt állapotában 3,27 millió mérföldre jutott egy baleset, amikor az Autopilot nem volt bekapcsolva, de a Teslák aktív biztonsági funkciói működtek, akkor a 2,19 millió kilométerenként történt baleset, azok az autók viszont, amelyekben sem az Autopilot funkciót, sem az aktív biztonsági funkciókat nem használták, 1,41 millió kilométerenként szenvedtek balesetet.

Összehasonlításképp, a hivatalos adatok szerint az Egyesült Államokban 498 000 mérföldenként történik baleset.

A számok kétségtelenül biztatóak, azonban nem vonható le belőlük egyértelmű következtetés, hiszen az Autopilot funkciót elsősorban autópályán használják az autósok, ahol eleve lényegesen ritkábban történnek balesetek, így nem tudhatjuk, hogy a kevesebb baleset milyen mértékben köszönhető az Autopilot mentésének és milyen arányban egyszerűen annak a ténynek, hogy autópályán biztonságosabb közlekedni.

Ezek a kamerák és szenzorok figyelnek minden Teslában (forrás: Tesla)

Az aktív biztonsági funkciók használata melletti ritkább baleseti arány már inkább ad okot bizakodásra, mert ezek a funkciók lényegesen szélesebb körben alkalmazhatók. Az viszont vitathatatlan, hogy a Tesla törekvése a teljes önvezetés megvalósítására egyértelműen hozzájárul a biztonságosabb közúti közlekedéshez.

Aki Autopilot funkcióval rendelkező új Teslát szeretne vásárolni, már Magyarországról közvetlenül is megteheti.

A Tesla idei biztonsági jelentése már nem csak az Autopilot biztonságáról oszt meg adatokat, de a tűzesetek gyakoriságáról is. A Tesla részéről teljesen érthető ez, hiszen ha Tesla tűzeset történik bárhol a világban, arról azonnal szenzációként beszámol a sajtó, de az öngyulladó hagyományos autók már nem érik el senki ingerküszöbét.

Mindenesetre a Tesla által megosztott adatok szerint 2012 és 2018 között 170 millió mérföldenként történt egy tűzeset, az amerikai tűzoltósági és szállítmányozási minisztérium adatai szerint az Egyesült Államokban átlagosan 19 millió mérföldenként gyullad ki egy jármű, ami lényegesen gyakoribb, mint a Tesla tűz.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.