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 Gyakran merül fel villanyautós fórumokon, hogy miért nem tesznek az elektromos autó tetejére napelemeket, így nem kellene tölteni. Természetesen vannak ilyen kísérleti projektek és a Toyota Prius konnektorról tölthető hibrid változatában már a sorozatgyártásban lévő modellre is rendelhető felárért napelem, ezek azonban csupán napi néhány kilométer extra hatótávot adnak, de ha ezért folyamatosan a napon parkolunk, akkor előfordulhat, hogy éppen csak az utastér visszahűtéséhez szükséges energiát tudják pótolni a napelemek. Egyszerűen nem elég magas a mai napelemek hatásfoka ahhoz, hogy érdemes legyen egy átlagos személyautó maximum néhány négyzetméteres felületét napelemekkel pótolni. Napelemes Priust tesztel a Toyota Hagyományos járművek esetében érdekes módon nem merül fel ez a lehetőség, pedig egyre több az autókban az elektromos fogyasztó, a légkondicionáló kompresszorát már gyakran villanymotor működteti, nem a belső égésű motor főtengelye. Az elektromos fogyasztók üzemeltetéséhez szükséges áramot pedig a drága üzemanyagból kell előállítani a pocsék hatékonyságú belső égésú motorral. Különösen kellemetlen ez, ha csupán a hűtési igény miatt kell egy hagyományos járműben folyamatosan alapjáraton működtetni a motort. A környezetvédelmi határértékek eléréséhez a gyártók mindent megtesznek, a mai autókban például egyre gyakoribb, hogy a generátort csak lassításkor kapcsolják be, ezzel is tehermentesítve a motort, viszont nagyobb terhelést téve az akkumulátorra. Ésszerű lenne tehát a hagyományos járművekre is napelemet tenni és annak termelésével fedezni az elektromos fogyasztást. Persze a csekély tetőfelület a villanyautókkal azonos probléma lenne, de mi a helyzet a buszokkal? Napelemes lakóautó Az ötlet felmerült a FlixBus-nál is, amit szerencsére nem hagytak gondolati szinten elhalni. Egy kísérleti projekt keretében flexibilis napelemekkel szerelték fel egyik buszuk tetejét. A busz Dortmund és London között közlekedik, Eindhoven, Antwerpen és Brugge érintésével. A FlixBus járatain nem elhanyagolható az elektromos fogyasztás, ugyanis minden utasnak rendelkezésére áll elektromos csatlakozó a mobil eszközeik töltésére, amire szükség is van, hiszen azok folyamatos használata gyorsan meríti az akkujaikat. A légkondicionáló elektromos fogyasztása is jelentős, valamint a média- és szórakoztató központ energiaellátását is biztosítani kell. A busz tetejére felszerelt flexibilis napelem táblák nagyon vékonyak így nem növelik a jármű légellenállását és könnyűek is. A panelek egy töltésvezérlőn keresztül csatlakoznak a busz elektromos rendszerére, így megfelelő napsütés mellett csökkentik a generátor terhelését, ezáltal az üzemanyag fogyasztást. A megtakarítás jelentős: a teszt busz naponta átlagosan 600 km-t tett meg a teszt időszak alatt, így naponta 10 liter, azaz 100 kilométerenként 1,7 liter üzemanyaggal kevesebbet égetett el, ami a buszok 25 liter körüli fogyasztását figyelembe véve 7%-os megtakarítás. A tesztet nem a napsütéses nyári időszakban végezték, így ez az eredmény még tovább javulhat. A dízel motorral hajtott busz tetején elhelyezett rugalmas és könnyű napelemek 7%-kal csökkentették a busz fogyasztását (fotó: FlixBus) A kísérleti projekten a FlixBus a TRAILAR nevű brit vállalattal dolgozott együtt, amely innovatív megoldásokat kínál a haszongépjárművek környezeti hatásának csökkentésére. A flexibilis napelem szőnyegeket kifejezetten a szállítmányozásban történő felhasználásra fejlesztették ki, korábban már teherautókon is alkalmazták, nemzetközi távolsági buszon azonban a FlixBus az első próbálkozó. A projektben részt vett a FlixBus egyik helyi partnere is, mivel a Dortmund-London járatot a Kupers Touringcars üzemelteti. Bert Fonteijn, a cég képviselője elmondta: „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a buszunk részt vesz ebben a nemzetközi kísérleti projektben, amelynek célja a távolsági autóbuszos utak környezeti hatásainak csökkentése.” Elektromos buszra váltott a FlixBus Németországban A TRAILAR, a Kupers Touringcars és a FlixBus továbbra is együttműködik és rendszeresen kiértékeli az eredményeket, igyekszik továbbfejleszteni a projektet. A technológiát úgy tervezték meg, hogy az adatok, és így a napelemes termelés és az üzemanyag megtakarítás egyaránt monitorozható legyen. A feltételek optimalizálásával igyekeznek a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni a széndioxid kibocsátást. Természetesen a technológia teljesítőképességét számos külső tényező befolyásolja, például a buszok útvonala és az évszak. A busz jelenleg hetente kétszer teszi meg a Dortmund – London távolságot, áprilistól azonban még többet lesz úton. „Arra törekszünk, hogy minél karbon-semlegesebben tudjunk közlekedni és a lehető legtöbb ember számára tegyük elérhetővé a környezetbarát utazást.” – mondta Jesper Vis, a FlixBus Benelux ügyvezető igazgatója. „Ez a napelemekkel felszerelt kísérleti projekt csupán egyike a kezdeményezésünk az éghajlatbarát projektek sorozatában. Ki fogjuk értékelni az eredményeket, és ez alapján határozzuk meg, hogy alkalmazzuk-e a kísérleti megoldást több buszon vagy akár a teljes flottánkon.” Fraunhofer napelemes üvegtető elektromos autókhoz Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!