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
auto
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

Egy hete írtunk a Fraunhofer újdonságáról, a napelemes üvegtetőről, ami közvetlenül növelheti meg az elektromos autók hatótávolságát akár napi 10 km-rel is a napon parkoló autó akkuját töltve reggeltől estig. Természetesen kihasználtuk a lehetőséget, a terméket Frankfurtban szemügyre vettük, és a cég mérnökének feltettünk a saját kérdéseink mellett azokat is, amelyek az előző cikk alatt az olvasókban felmerültek.

Így kerülhet mégis napelem az autókra

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy92b2x0aWUtY3V0b3V0LTIwMjUtMDctMTR2aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNWp1bGl1czJhLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvdm9sdGllLWN1dG91dC0yMDI1LTA3LTE0dmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjVqdWxpdXMyYS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Tényleg láthatatlan?

Igen, szinte teljesen, legalábbis kívülről. Ha nagyon közelről nézzük az üveg felületét, megfelelő megvilágítással és megfelelő szögben nagyon halványan kivehető a napelemes cellák megszokott mintázata. Belülről azonban nem átlátszó, még annyira sem áttetsző, mint a háztetőkre szerelt hagyományos napelemek, mivel itt zsindely szerűen átfedésben építik be a cellákat, teljesen elzárják a fény útját. Ezért aztán az autókra építve nem is funkcionál napfénytetőként, az utastérből nézve pontosan úgy eltakarja a tetőkárpit, mint a lemeztetős autók tetejét.

Tényleg láthatatlan a cella az üveg alatt.

Hogy készül?

Hasonlóan készül, mint az autók üvegteteje: két edzett üveg réteget ragasztanak össze, az üvegtetővel ellentétben a két üvegréteg közé helyezik a monokristályos cellákat egy speciális áramot is vezető ragasztóval. A cellák széle eltakarja a szomszédos cella elektromos csatlakozását, nincs minden cella feszültsége kivezetve, csak 1-1 sor végén van csatlakozó. A közbenső cellák érintkezését a speciális ragasztó biztosítja.

A keskeny csíkokat hosszabb oldaluknál átlapolva összeragasztják, így egy széles, vízszintes sávot kapnak.

Milyen cellákat használnak?

Monokristályos cellákat, alapvetően ugyanolyanokat, mint a hagyományos napelemekben, bár amikor ezt firtattuk látható volt némi titokzatos mosolyt a mérnök arcán, ebből úgy gondolom van azért ott némi módosítás.

Nem probléma a részleges árnyék?

A terméknek két típusa van, az egyiknél szépen sorban kerülnek egymás mellé a cellák. Ilyenkor egy kisebb részleges árnyék az adott teljes sor termelését nullázza, a többi sor természetesen tovább termel. A másik típusnál az egyes cellák el vannak tolva egymáshoz képest, azaz az előző cella közepénél kezdődik a következő sorban a következő cella. Ennek pozitív hatása, hogy a részleges árnyék kevesebb veszteséget okoz. A negatív hatása a rendszer alacsonyabb feszültsége. A kettő közül nincs jobb vagy rosszabb megoldás, az alkalmazástól, pontosabban a megrendelő autógyártó döntésétől függ, hogy melyik megoldást használják. Ha a magas feszültség előnyös, például egy elektromos autó meghajtó akkumulátorának töltéséhez, akkor az előbbi, ha a jobb árnyéktűrés a fő szempont, és kevésbé szükséges a magas feszültség (például a napon parkoló autó szellőztetése a cél), akkor utóbbi.

Árnyéktűrőbb megoldás, ha egymástól kissé elcsúsztatva ragasztják össze a cellákat.

Mikor láthatjuk valamelyik villanyautón?

Láthatatlan, nem fogjuk látni. Pont ez a lényeg. De viccet félretéve, a termék közel van a sorozatgyártásra kész állapothoz, de egyelőre egyetlen autógyártó sem rendelte meg, a Fraunhofer akár 6 hónap alatt képes a megrendelő igényeinek megfelelő megoldás sorozatgyártására felkészülni.

Tényleg bármilyen színben készülhet?

Igen, a két üvegréteg között olyan speciális megoldást alkalmaznak, ami megváltoztatja a visszaverődő fény hullámhosszát, így a szemünk valamilyen színként érzékeli azt. Tetszőleges hullámhossz előállítható. Az egyes színek között árban nincs jelentős különbség, esetleg minimálisan lehet drágább valamelyik szín gyártása.

A legtöbb irányból nézve ilyen a felület.

Egy bizonyos szögből látszik, hogy van valami az üveg alatt (ez alatt napelem cellák nem voltak, csak a színezést demonstrálták).

Mekkora a hatásfok?

Előző cikkünkben azt írtuk, a rendszer hatásfoka a sűrűbben elhelyezett cellák miatt kb. 2%-kal magasabb a hagyományos termékek hatásfokánál. Ezen azonban az autók tetején alkalmazott hagyományos napelemet értik. A vastag edzett üveg, és talán a színezéshez, ragasztáshoz alkalmazott speciális eljárás miatt a napelem hatásfoka 1-2%-kal kisebb, mint egy azonos méretű, háztetőn elhelyezett napelem.

Nincs gond a vízszintes elhelyezéssel?

A háztetőkön a napelemet igyekeznek pontosan dél felé tájolni és megdöntik 30-35 fokban, hogy a napsugarak beesési szöge a lehető leghosszabb ideig minél inkább megközelítse a merőlegest. Az autók tetején erre természetesen nincs lehetőség. A kutatóintézet mérnöke szerint a megoldásuk vízszintes elhelyezés miatti hatásfok csökkenése csupán 5% körüli.

Mennyire nehéz, nem növeli meg túlságosan az autó súlyát?

Alig nehezebb, mint egy napfénytetőként használt üvegtető, hiszen a két üvegréteg súlya mellett elhanyagolható az üvegek közé épített napelem cellák súlya.

Mennyibe kerül?

Természetesen a legfontosabb kérdésre nem kaphattunk választ, ez ipari titok. A nagyságrendről azért próbáltunk puhatolózni, így annyit azért elárultak, hogy a gyártási technológia nem lényegesen bonyolultabb, mint üvegtetőt gyártani, a napelemes cellák és egyéb alkalmazott anyagok sem speciálisak annyira, hogy jelentősen drágábbak lennének, mint a háztetőkön alkalmazott napelemekbe épített alkatrészek. Így a napelemes tető ára valamivel, de nem jelentősen magasabb, mint egy autóba épített hasonló méretű üvegtető ára.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás