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
auto
2024. 03. 29. péntek

Tegnap a 2016 október közepe előtt, az észak amerikai piacra gyártott Model X-ek önkéntes visszahívását jelentette be a Tesla a kormányszervo potenciális meghibásodása miatt. Az autók szervizelése során arra lettek figyelmesek a cég szakemberei, hogy az elektromos szervomotor rögzítéséhez használt csavarok sok esetben elkezdtek rozsdásodni, ami miatt extrém esetben megszűnhet a rásegítés. A problémát leginkább olyan hideg éghajlatú piacokon figyelték meg, ahol az év jelentős részén jégmentesíteni kell az utakat és ehhez kalcium vagy magnézium sókat használnak a sima asztali só helyett. A cég közleménye kiemeli, hogy az autók továbbra is biztonságosan használhatók, jelenleg az esetkehez köthető balesetről nem tudnak. Amennyiben a csavarok eltörése miatt mégis hiba következne be, legrosszabb esetben a rásegítés szűnne csak meg, amit leginkább alacsonyabb sebességnél, mondjuk parkolásnál venne észre a sofőr, de az autó továbbra is kormányozható maradna. A visszahívás mintegy 15 ezer X-et érint.

A kormányszervo rögzítőcsavarjai a Model S-nél. Forrás: Tesla, NHTSA

Érdekes visszaidézni, hogy a Teslának két éve már volt egy nagyon hasonló visszahívása, csak akkor az 125 ezer 2016 áprilisa előtt gyártott Model S-t érintett. Akkor is a kormányszervo felfüggesztésének csavarjainál figyeltek meg korróziót és a hibát a beszállító Bosch vállalta magára – a számlát is ők állták.  Arról nincs hír, hogy most is a német partner alkatrészével van-e gond, de mivel a probléma pontosan ugyanaz és az S/X sok alkatrészen osztozik, így valószínűsíthető az összefüggés. Műszakibb érdeklődésű és angolul tudó olvasóink ezen a linken elérik a 2018-as visszahíváskor közzétett javítási útmutatót az illetékes amerikai hivatal (NHTSA) honlapján.

A tulajdonosoknak nincs különösebb teendőjük, amint az új csavarok megérkeznek a legközelebbi Tesla szervizbe, a cég értesíti majd őket.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.