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
auto
2024. 04. 19. péntek

2020 márciusa és áprilisa rendkívül izgalmasnak ígérkezik a Tesla szempontjából – nem csak a januári eladási és pénzügyi adatokat tudhatunk meg, de betekintést nyerhetünk a cég akkumulátortechnológiai boszorkánykonyhájába. A cég meghívta az újságírókat a New York állambeli napelem gyárba, indulnak a Model Y kiszállítások és épül az európai gyár is. Mire számíthatunk?

Model Y

Talán nulladik pontnak is hívhatnánk, hiszen a Model Y gyártásának kezdetét már bejelentették január végén, de az első kiszállítások márciusra várhatóak. Eddig minden Tesla modell első darabjainak átadója média esemény volt és bár eddig még nem mentek ki a meghívók a sajtónak és a bloggereknek, furcsa lenne, ha ez most elmaradna. Akárhogy is, amint az első vásárlók megkapják az autókat, tele lesz vele a Twitter és az Instagram és fel fogja kapni az online média is.

Giga Berlin – alapkőletétel

A legfrissebb hírek szerint a Tesla megkapta a fakivágási engedélyt a német gyár területére és ma, vagy holnap megindulnak a munkagépek. 10 hatalmas masinériával fognak dolgozni a követező hetekben, hogy március elejére megtisztítsák a terepet a projekt első fázisához. Az alapkőletételt a következő hónapra tervezik és Elon Musk is ott lesz a ceremónián, ahogy tette ezt 2019 januárjában Sanghajban is. Az ehhez hasonló, több GWh kapacitásnyi napelemet, vagy akkumulátort termelő üzemeit eddig számozással jelölte a Tesla, de mostantól, a könnyebb követhetőség kedvéért az elnevezés átvált a „Giga + földrajzi név” kombinációra, úgy mint Giga Nevada, Giga New York, Giga Sanghaj, Giga Berlin és így tovább a jövőben. Ha valakinek erről a különböző „a hét hullája” típusú tévé sorozatok ugranak be, mint például a CSI, akkor nincs egyedül, de valahol érthető, hogy rajtunk, megszállottakon kívül a publikumnak nem sokat mondott a számozás.

Izgalmas első negyedév

Bár a cég részvényesei valószínűleg szívesen lemondanának az effajta izgalmakról, áprilisban két fontos bejelentés is lesz az első negyedév teljesítményével kapcsolatban.

Április 1-3 között, a szokásoknak megfelelően, a cég kiadja majd az első negyedéves gyártási és értékesítési számait. Reálisan az várható, hogy 2019 azonos időszakához képest rendkívül erős, a tavalyi utolsó negyedévhez képest viszont gyengébb adatokról számolnak majd be. Az autóeladások általában meglehetősen ciklikusak és az első negyedév tradicionálisan a leggyengébb, az utolsó pedig a  legerősebb a gyártóknál, de az energia üzletágban sem várható kiemelkedő eredmény, hiszen ennek napelemes része szintén szezonális – télen jóval kevesebb a telepítés. Mégis, irreális lenne azt várni, hogy megdöntik az előző 105 ezres gyártási és 112 ezres autóeladási rekordot. Az azonban szinte borítékolható, hogy a harmatgyenge 2019 első negyedévnél jobbak lesznek. Tavaly ilyenkor a Model 3 Amerikán kívüli indulása okozott fejfájást a cégnek és mindössze 63 ezer autó jutott el a fogyasztókig. Most a koronavírus miatti kínai leállás, a Model Y gyártásának beindítása (a 3-assal részben közös gyártósorok) és a holland adózási változások jelentenek némi bizonytalanságot, de a 63 ezernél biztos jóval több autót adnak majd át.

Április végén valószínűleg 29-én aztán jön a negyedéves pénzügyi jelentés is. A hó elején publikált eladási számok azért arra már jók lesznek, hogy be tudjuk lőni mennyire lesznek jók vagy rosszak a pénzügyi adatok (valahol 100 ezer autó körül lehet a nullszaldó), de kérdés, hogy mikor hívják le például a FiatChryler által fizetendő kétmilliárd dollár első részletét, hiszen az jól jöhet egy ilyen kritikusabb periódusban.

Battery & Drivetrain Investor Day

Hogy időrendben ez lesz-e a következő esemény, vagy pedig felsorolásunk harmadik eleme, azt még nem tudjuk, de Elon Musk legutóbb áprilisra ígérte a Tesla akkumulátortechnológiájával és hajtásláncával kapcsolatos befektetői napot. Az aksiknál várható bejelentésekről már többször beszéltünk, itt megtalálható a két legutóbbi összefoglaló, de úgy néz ki itt is egyre konkrétabb dolgokra számíthatunk. A Tesla az elmúlt hetekben több a cellagyártással kapcsolatos pozíciót hirdetett meg a honlapján, a munkavégzés helye pedig Fremont volt, nem pedig valamelyik Gigafactory. Ez arra enged következtetni, hogy a cég központi gyárában fogják megkezdeni a Maxwell újításaira épülő száraz elektródás cellákat a Hybar cellagyártó gépsorain. Ez nem valószínűsíti, hogy a 3-as, vagy az Y kapja meg az első újfajta pakkokat, de simán lehet, hogy a kisebb darabszámú Tesla Semi mondjuk már ezekkel debütál. Meg nem erősített információk szerint a cella mérete is változik némileg, de továbbra is hengeres megoldásról, nem pedig prizmatikus, vagy „zacskós” cellákról beszélünk. Ugyan ez az internetes forrás 30%-os energiasűrűség javulásról is beszél, de természetesen ez még mindig csak pletyka, még ha egybe is vág az eddigi adatokkal.

Forrás: Portable Electric Vehicle

Végül ne feledkezzünk meg róla, hogy ez a nap a hajtásláncról is fog szólni, ezért remélhetőleg megtudunk majd részleteket a Plaid Model S három motoros kialakításáról és egyéb érdekes fejlesztésekről az autók villanymotorjaival kapcsolatban.

tesla model s plaid

Forrás: InsideEVs

Company talk – Giga New York

Pár napja ismét meglepett mindenkit Elon Musk, amikor Twitteren bejelentette, hogy áprilisban vendégül látják majd a médiát a New York állambeli Buffalo városában található gyárukban. A sajtónap tervezett témáiról hivatalosan sokat nem tudunk, de azért Musk tweet sorozata sokat elmond.

A bejelentést követő üzeneteiben arról beszélt, hogy itt gyártják a hagyományos és üvegcserepekbe integrált napelemeket „és egyéb és termékeket is”, valamint megerősítette, hogy a Solar Glass fantázianéven futó harmadik generációs napelemes cserép gyártása jól halad és jelenleg több vásárlónál is folyik a telepítés.

Számunkra jó hír lehet, hogy arról is beszélt a cég vezetője, hogy  várhatóan idén elérhetőek lesznek a jelenlegitől eltérő színű (és mintázatú) cserepek is és megkezdik a termék kínai és európai forgalmazását is. Azért itt emlékeztetnénk rá, hogy ezek a cserepek  maximálisan a prémium árkategóriában versenyeznek, és ott is csak azoknak érheti meg a telepítés, akiknek új tetőre és napelemre is szükségük van. Az olcsó kínai, hagyományos panelekkel nem lesz versenyképes az ár.

Musk arra is kérte a jelenlegi és jövőbeli ügyfeleket, hogy tegyenek javaslatokat új funkciókra és a termék fejlesztésre is. Az egyik ilyen twitteres beszélgetésből az sült ki, hogy elgondolkoznak majd az autók hátsó szélvédőjéhez hasonló fűtőszálak integrálásán, amivel el lehet majd olvasztani a lerakódott havat és jeget is.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.