PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Te mennyit teszel a globális felmelegedésért?

villanyautózás a gyakorlatban

Már sokszor ecseteltem, hogy mennyire jó egy ilyen csapatnak a tagja lenni, mint a Villanyautósok Közössége. Rengeteg különböző álláspont jön elő, mind mind értékes gondolatokkal gazdagítva bennünket. Norcy barátunk ma az alábbi gondolatébresztő cikkel lepett meg bennünket.

„Mivel mi bringázunk, így a CO2 kibocsátásunk nulla.”

Valahol ez volt az a mondat a baráti csevegésben, melyet nem tudtam szó nélkül megállni, mikor meghallottam. Sokat lehetne persze arról beszélni, hogy a széndioxid nem az egyetlen anyag, mely a klímaváltozásért felelős, de ha már ennyire elterjedt, hogy lépten-nyomon szembe jön velünk mindenütt, akkor nézzük ezt a szeletét a nagy tortának.

Morálisan nagy dilemma volt számomra megírni ezt a cikket, hiszen mint ahogy az „ivásra is mindig van jó ok”, így a mozgás minimalizálása is hatalmas népszerűségnek örvend minden figyelmeztető tanulmány ellenére. Végül pont ez győzött meg, hogy aki akar úgyis talál kifogást mindenre, de ez még a tényeken nem változtat semmit.

Mert miről is van szó lényegében? Arról, hogy minden ember szennyez. Igen, CO2-t is, hiszen a légzésünk során a legnagyobb nyugalomban is átlagosan 22 g CO2 bocsájtunk ki óránként, azaz több mint 194 kg CO2 évente akkor is, ha csak meditálva töltjük az éveinket (Dr. Józsa R., Dr. Atlasz T., Tékus É., Dr. Wilhelm M. – A terhelésélettan alapjai I. (2015)). De mi történik, ha sétálunk, bringázunk, futunk, vagy nehéz fizikai munkát végzünk?

Flickr images reviewed by FlickreviewR 2, Lake Wendouree, Media with locations, Pages with maps

Image from Wikimedia

Nézzük meg egy kicsit távolabbról a dolgot: A „csúnya, gonosz erőművekről” már mindenki hallott. Ezek azok a helyek, ahol mindent elégetnek rossz hatásfokon és szennyeznek azért, hogy áramunk legyen, meg meleg víz, ugye? Hmmm… Nem igazán. Soha nem működtet úgy senki semmit, hogy az neki „kevésbé érje meg”, hanem mindent el fog követni azért, hogy minél jobb hatásfokkal üzemeljen, így minél több legyen a profitja. A kibocsátás tekintetében pedig gyakran és szigorúan ellenőrzik mindegyik erőművet, nem úgy, mint azon magánszemélyeket, akik nedves széldeszkákkal, műanyag hulladékkal, fáradt olajjal, stb. tüzelve tömör fekete csíkkal jelölik meg kéményük helyét az égen.

Mennyivel jobb lenne a Világnak az, ha az emberek termelnék meg az áramot, mint a Mátrixban, nem? Nem. Sajnos ugyanis az ember hatásfoka rosszabb egy munkagépénél, így ugyanannyi teljesítményleadás mellett több anyagot égetünk el, így fajlagosan többet is szennyezünk.

De nézzük a konkrét példát, egy átlagos felnőtt esetén, aki kellően edzett ahhoz, hogy aerob mozgást végezzen – mennyivel bocsát ki több széndioxidot, mintha csak pihenne? (A számításokat a már fent említett mű alapján a nyugalmi légzés és aerob MET értékek arányaiból számoltam ki.)

Nő [g CO2 / h] Férfi [g CO2 / h]
Könnyű aerob mozgás 23 – 80 38 – 125
Közepesen nehéz aerob mozgás 83 – 140 128 – 200

Tehát akár csak sétálunk (könnyű), akár kocogunk vagy bringázunk (közepes) ezek az értékek hozzáadódnak a létezésünkhöz szükséges minimum kibocsátáshoz.

A fenti értékekkel mindenki kiszámolhatja milyen járművel közlekedve szennyez (csak széndioxidot nézve pl: Prius Plug-in Hybrid – 49 g/km) többet / kevesebbet, mintha saját erőből oldaná meg a közlekedését, de (ha a legyártási szennyezésektől eltekintünk, még akkor is) a hagyományos autók esetében vegye figyelembe, hogy a kipufogógáz sok káros összetevőjéből csak egy a széndioxid, míg a villamos hajtású járművek esetén a villamos energia akár széndioxid kibocsátás nélkül is előállítható.

Remélem egy olvasó se dobja ki holnaptól a kerékpárt, vagy a kondibérletet, viszont szembe mer majd nézni azzal, hogy sajnos mindannyian teszünk a globális felmelegedésért és kevés az az ember aki ezt bármivel is kompenzálja. Mi hiszünk abban, hogy villamos hajtású járművekkel is sokat tehetünk a klímaváltozás ellen, és ha már ezzel közlekedsz, akkor előbb-utóbb valamilyen napelemes rendszerre is szert teszel.

Amit viszont bárki megtehet: ültet, vagy ültettet évente legalább 1 db fát. Nyár, vadrózsa, lila akác, szilfa, gesztenye az éllovasok a légtisztításban, de bármi jó lehet, amit nem vágnak ki és tud tenni érdemben a Földünk jövőjéért.

Villanyautósok