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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az alábbi videóban szereplő srácok alaposan hőszigeteltek egy kisteherautót, majd feltettek a tetejére 24 db 330 W teljesítményű napelemet és elindultak Alaszkából Argentínába. Mivel az autó tetején maximum 2 kW napelemes teljesítménynek volt hely, ezt meg megháromszorozták kihúzható „előtetőkkel”, amelyek még ideális irányba is dönthetők a termelés maximalizálásához. A napelemek menet közben is töltik az akkumulátort, de óránként maximum 15 km-re elegendő hatótávot tudnak összegyűjteni, ezért rendszeresen meg kell állni, kinyitni és megfelelően tájolni a napelemeket az akku feltöltéséhez.

Az autó tetején lévő napelemek menet közben maximum 2 kW-tal termelnek, a teljes mezőt ideálisan tájolva azonban 6 kW-ra növelhető a teljesítmény.

Az autóban két akkumulátor van, egy 40 kWh és egy 80 kWh kapacitású. Előbbit töltik a napelemek, utóbbi hajtja az autót. A dupla akkumulátoros megoldás természetesen veszteségekkel járt, azonban túlságosan bonyolult lett volna megoldani, hogy közvetlenül töltsék az eredeti, autót hajtó akkumulátorokat a napelemekkel, így inkább ezt a megoldást választották. Az autóban minden elektromos, a hideg ellen azonban inkább takarókkal és meleg ruhával védekeznek a kalandorok, nem szeretnék fűtésre pazarolni az összegyűjtött energiát. Természetesen nem csak az esős napok teszik próbára őket, már önmagában az is felér egy pszichológiai kísérlettel, hogyan bírják ki egymás társaságát hónapokon keresztül 8 négyzetméteren összezárva.

A videó készítésekor Vancouver-ben jártak, már túl voltak 4000 kilométeren, amit teljes egészében napenergiával tettek meg, az utazás java azonban még előttük áll. Aki szeretné tovább követni az utazást, látogassa meg honlapjukat.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.