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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Tényleg új Tesla aksik jönnek – kisebbek is, nagyobbak is

Úgy néz ki már az áprilisi akkumulátortechnológiai nap előtt szivárognak az információk a Tesla új aksijairól – tegnap rögtön két forrásból is izgalmas dolgokat tudtunk meg. Nézzük.

Olcsóbb kínai Tesla

Az első hír mindjárt korábbi cikkünkhöz kapcsolódik, amikor beszámoltunk róla, hogy a Reuters szerint a kínai CATL-től is rendel majd cellákat a Tesla a sanghaji gyárban készülő autók részére. Ez önmagában még nem volt új információ, azonban volt a hírnek egy igen érdekes része, miszerint a jelenlegi (Lítium)-nikkel-kobalt-alumínium (NCA) kémiáról a CATL  Lítium-vas-foszfát (LFP) mixére váltanak. Erre akkor eléggé felhúztuk a szemöldökünket, hiszen ez egy alapvetően kisebb energiasűrűségű megoldás, amiből jóval több kellene ugyanannyi hatótávhoz az autóba. Ráadásul ezt a kémiát korábban még nem használta a kaliforniai gyártó.

A hengeres és a prizmatikus cella felépítése. forrás: futurecar.com

Most azonban ezt az formációt fejelte meg egy másik forrás a Benchmark Mineral Intelligence, amely az akkumulátor piac ellátási láncának elemzésével foglalkozik.

Ők azt is tudni vélik, hogy a CATL cellák még csak nem is hengeresek, hanem prizmatikusak lesznek.

Bár ez már végképp hihetetlennek tűnik, hiszen az akkupakk teljes újratervezését igényelné, sőt akár még az elektronika, vagy a hajtáslánc módosításához is vezethetne, de az értesülés szerint, ezeket kifejezetten a Tesla specifikációi szerint gyártja majd a CATL, hogy passzoljanak a Model 3 jelenlegi akku pakkjának dimenzióihoz. Persze ettől még nem kell készpénznek venni.

Kész Model 3-ak a kínai gyár udvarán. Forrás: Jason Yang / Youtube

Ami különösen érdekes, hogy egy logikus magyarázat is van a történet mögött. Eszerint a Tesla hamarosan megkezdi a Long Range Model 3 gyártását is Kínában és ehhez a „jó öreg” NCA 2170-es cellákat használják majd.

Az új CATL aksi viszont a Standard Range speciális, csak a kínai piacra szánt változatába kerül és bár az autó hatótávja valószínűleg kisebb lesz mint a jelenlegi 400 kilométeres SR+ esetén, azonban az aksi akár 25%-kal olcsóbb is lehet tőle, ami a kocsi árának csökkenését is jelentené.

Mielőtt olvasóink pulzusszáma megemelkedik, egyelőre ezek meg nem erősített információk, arról pedig végképp nincs szó, hogy 25%-kal olcsóbb Model 3 jönne Európába. Egyébként is az aksi árának csökkenése nem jelenti az egész autó árának ugyanolyan mértékű csökkenését.

Még nagyobb aksik, még nagyobb hatótáv

Pár napja számoltunk be arról is, hogy a Tesla Model S és X hatótávja ismét növekedett, mégpedig úgy, hogy a 2016-ban bevezetett 100-as aksi kapacitása továbbra sem változott. A cég a hajtáslánc több más elemét optimalizálgatja folyamatosan. De úgy néz ki itt nem állnak meg.

Ez a hír is az a kategória ahol óvatosságra kell intenünk, de az információ most kicsit hihetőbb mint máskor. Amatőr hekkerek egy lelkes csoportja szokta elemezgetni a Tesla legújabb szoftver frissítéseinek kódját új információk után kutatva. Nemrég volt olyan infójuk, hogy a Model 3 is kaphat egy 100 kWh-s aksit, de ezt meg sem írtuk, hiszen logikusabbnak tartottuk azt a magyarázatot, miszerint csak a kódban maradt hibáról van szó, és mindössze csak a két nagyobb autók akku pakkja tűnt fel véletlenül a szoftverben.

Most viszont a legújabb BMS firmware átvizsgálásakor a leghíresebb Tesla hekker Jason Hughes bukkant érdekes adatra. Eszerint a kocsi szoftverét felkészítették egy új, 108 cella-csoportból álló 450 voltos aksi fogadására a jelenlegi 400 voltos rendszer helyett.

Emellett feltűnt egy új aksipakk azonosító is, amely 109 kWh felhasználható (nettó) kapacitást ígér.

A jelenlegi 100-as csomag egyes elemzések szerint inkább bruttó 102 kWh kapacitással rendelkezik, az autós számára pedig ebből 98,4 kWh érhető el. Ez ma 628 kilométerre elég. Ha helyes az új információ, akkor az új aksi csomag több mint 10%-kal tud többet, ami akár 700 kilométer közelébe tolhatja ki az autó hatótávját. Ráadásul a nagyobb pakkot valószínűleg tölteni is gyorsabban lehet majd.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.