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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az Audi már három évvel ezelőtt, az e-tron bemutatkozásakor emlegetett egy hárommotoros változatot a tisztán elektromos sportterepjáróból, ami végül nem került gyártásba, sőt, még a sportosabb megjelenésű Sportback variánshoz sem kínálta fel opcióként. Az idei Genfi Autószalonon azonban az új A3-as mellett ez lett volna a gyártó standjának fő attrakciója – ami késik nem múlik, egy internetes élő közvetítésben bemutatkozott az erősebb verzió mindkét teljesen villanyos e-tron típushoz. A jelölés nem okoz meglepetést, a stuttgartiak más modelljeiknél is S betű árulkodik a nagyobb teljesítményről, s ez az e-tron SUV-knál sincs másképp: ha S-jelzést látunk a karosszérián, tudjuk, hogy egy hárommotoros villanyautóról van szó. Apropó három motor, az Audi azt állítja, hogy a világon elsőként neki lesz három motorral szerelt elektromos autója tömeggyártásban, csak azt nem árulta el, erre mikor kerülhet sor.

A villanymotorok elosztása a következőképpen alakul: az a motor, ami az e-tron quattro 55-ben a hátsó kerekeket hajtja, egy kissé átalakítva és 124 kW-os folyamatos- és 150 kW-os csúcsteljesítményre konfigurálva itt az első tengelyre került. Hátul két azonos teljesítményű, de az elsőnél kisebb villanymotor pörgeti a kerekeket, együttesen 196 kW állandó, 265 kW maximális teljesítménnyel. A hajtáslánc hűtésének köszönhetően a rendszer együttes teljesítménye elérheti akár a 370 kW-ot is 973 Nm nyomaték mellett, amit az autó 8 másodpercig fenn is tud tartani, majd kis idő elteltével megismételni újra és újra. Az S-jelzésű e-tron modellek 4,5 másodperc alatt gyorsulnak 100 km/h-ra, a sebesség tetőpontja pedig 210 km/h, amit az elektronikus leszabályozás nem enged magasabbra.

Normál vezetés során kizárólag a hátsó motorok működnek, egészen addig, amíg a sofőrnek több teljesítményre nincs szüksége, illetve ha csökken a tapadás, például egy gyorsan bevett kanyar során. Hasznos fejlesztés az elektronikus nyomatékelosztó rendszer, aminek az egyik előnye, hogy amennyiben az egyik hátsó kerék alatt csúszós a felület gyorsulás közben, a rendszer automatikusan és pillanatok alatt eldönti, hogy melyik motor mekkora nyomatékot küldjön a kerékre.

Az e-tronok a plusz egy motoron kívül külsőre is felvettek néhány új jellemzőt annak érdekében, hogy kiérdemeljék az S-jelzést. A 20, 21, és 22 colos kerekek kiszélesedtek, a lökhárítók vonalai erősebb kontúrt kaptak, szélesebbek lettek a sárvédők, és a légelvezetők is megnőttek az aerodinamika kedvéért. Sajnos csakúgy, mint a néhány nappal ezelőtt kiadott sajtóanyagban, a mai online közvetítésen is álcamatricával jelentek meg az izmosabb villany-Audik, így a kevésbé feltűnő módosítások könnyen elbújnak a kíváncsi szemek elől.

A bemutatóból kiderült, hogy bár megvásárolni idáig nem lehetett, a hárommotoros kialakítás nem teljesen új az e-tronban: 2019 februárjában egy ilyen prototípus mászta meg a hófödte Mausefalle sípályát, versenypályára driftelni viszont most először vitték ki a németek az autót.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.