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
auto
2024. 04. 26. péntek

Hiánycikk lett a Tesla Powerwall

energia

A világ számost pontján nem érhető el az a kényelmes elszámolási rendszer, aminek keretében az elektromos szolgáltató ugyanannyiért megveszi a háztartásoktól a felesleges energiát, mint amennyiért azt a háztartásnak biztosítja. A magyar háztartások a nálunk érvényben lévő szaldós elszámolási rendszernek köszönhetően a nappal megtermelt, de el nem használt energiát a hálózat segítségével „el tudjuk tárolni”, és este büntetlenül fel tudjuk használni. Ahol nincs ilyen kedvező szabályozás, ott az energiát minden háztartásnak magának kell tárolnia. Erre jelent meg 2016-ban megoldásként a Tesla kínálatában a Powerwall nevű termék, amely akkumulátorokban eltárolja az olcsó energiát (többnyire napenergia), hogy azt később a háztartás felhasználhassa. Magyarországon egyelőre azért sem terjednek egyelőre az otthoni akkumulátoros energiatárolók, mert a magyar lakossági villamosenergia viszonylag olcsó, ezért az akku a teljes élettartama során nem tud olyan jelentős megtakarítást hozni, amely indokolná a beruházást. A Powerwall esetében ritkábban előfordul olyan otthoni felhasználási mód is, amelyben a völgyidőszakban olcsóbb árammal töltik az akkumulátort, így a drága csúcsidőszakban az akkuból működik a háztartás.

Napelemmel és akkuval függetlenek lehetünk az áramszolgáltatótól?

A termék hasznos kapacitása 13,5 kWh, 100% DoD esetén. A hatásfok 90%-os, a pillanatnyi csúcsteljesítmény 7 kW, a folytonos 5 kW lehet. Egy átlagos háztartás számára akár egyetlen berendezés megvásárlása elegendő lehet, de akinek ez kevés, akár 10 berendezést csatlakoztathat egymáshoz. A Powerwall legjobb helyen a ház pincéjében lehet, de a műszaki paraméterek lehetővé teszik a külső elhelyezést is, ugyanis -20°C és 50°C között működtethető. Falra és padlóra egyaránt rögzíthető a 114 kg tömegű akkumulátoros egység. Méretei 1150 mm x 753 mm x 147 mm (magasság x szélesség x mélység).

Tesla Powerwall rendszer (forrás: Tesla)

Miért lett hiánycikk?

A 2016-os piacra dobást követően a Tesla gyorsan felpörgette a gyártást az igények kielégítéséhez, az elmúlt évben azonban a gyártó elsősorban a Model 3 gyártására és akkumulátor ellátására összpontosított, mindeközben felgyorsította a fix energiaellátó egységek telepítését is, 2019-ben összesen 1,9 GWh tárolókapacitást építettek ki. A legnagyobb ilyen projekt például az ausztrál virtuális erőmű, valamint a Vermontban telepített energiatároló telep, ennek ellenére a gyártás képes volt lépést tartani az igényekkel.

Az elmúlt hónapokban azonban a dolgok megváltoztak. Kaliforniában elindítottak egy ösztönző programot (SGIP) az önellátó rendszerek kialakítására, melynek keretében Powerwallonként akár 5800 dolláros árengedményhez juthattak a vásárlók. A program több lépésben, egyre csökkenő támogatási összeggel érhető el. Az első két szakasz támogatását már kimerítették a vásárlók, amelyekben 5800 és 4640 dollár volt a kedvezmény.

Egy háztartás a jövőből, fűtés-, villanyszámla és benzinköltség nélkül

Amennyiben a vásárlók nem csak szünetmentes áramforrásnak vásárolják a terméket, hanem napelemes rendszerrel kombinálják azt, akkor az árengedmény mellett adójóváírást is igénybe vehetnek.

A támogatási program olyan mértékű igényt generált, amellyel a gyártás már nem bírt lépést tartani, így elkezdett növekedni a várakozási idő, jelenleg több hónapos szállítási idővel kalkulálhatnak a megrendelők. A kialakult helyzetre bizonyára az sem lesz jó hatással, hogy friss hírek szerint két hétre leállni kényszerül a Tesla és a Panasonic közös akkumulátor gyára, a Gigafactory Nevada is, valamint a Tesla szolár üzletágát jelentő Buffaloban, New York államban lévő Gigafactory 2 is megkezte a termelés leállítását, bizonytalan időre. A gyárleállások oka a koronavírus elleni védekezés.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.