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
auto
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

Az alábbi videó egy olyan háztartást mutat be, akik már most úgy élnek, ahogy azt egy Elon Musk által elképzelt jövőben sokan fognak. Nem fizetnek villanyszámlát, gázszámlát és a benzinkúton sem hagynak pénzt. A ház tetejére és a ház mellett a talajra telepített napelemes rendszer, valamint 3 Tesla Powerwall (összesen 40,5 kWh kapacitással) gondoskodik a ház energiaigényéről, beleértve a fűtést és két légkondicionáló áramellátását, és természetesen a Teslák, valamint a saját készítésű elektromos motorcsónak töltését is. Közlekedési eszközként a Teslák mellett elektromos kerékpárt és elektromos motorkerékpárt is használnak, a ház körüli teendőket pedig elektromos fűnyíró traktor segíti, amelyet télen a hóeltakarításhoz is használnak.

A tiszta üzemű családi flotta (forrás: Youtube/Net Positive LLC)

A kissé elvakultnak tűnő projekt egy 15 kW teljesítményű napelemes rendszer telepítésével kezdődött, amivel azt hitték, kiváltották a teljes éves fogyasztásukat és esetleg minimális villanyszámlára számíthatnak. Azonban Kaliforniában nincs a jelenlegi magyar szaldós elszámolási rendszerhez hasonló „támogatás” a háztartási méretű kiserőművekhez, ezért miután egyik éjjel szükségük volt a fogyasztás minimális kiegészítésére az elektromos hálózatból, kaptak egy meglepő 100 dolláros számlát. A tulajdonos ezek után döntött úgy, hogy bár biztonsági okokból még mindig csatlakozik a ház a közmű hálózathoz, csak különleges esetben fognak onnan áramot vételezni.

Egy komolyabb havazást követően a talajra telepített 16 napelem táblából álló kisebb mezőről könnyedén le tudják takarítani a havat, így azonnal megindul a termelés, a háztetőn lévő napelemeket azonban nehézkesebb hómentesíteni. Ezért a tulajdonos úgy döntött, biztonsági áramforrásként az éppen a garázsban pihenő motorcsónakba épített akkumulátorokat is tudja használni, melyeket általában feltöltve tárol. A motorcsónak átépítéséhez Tesla akku cellákat használt, melyekből 40 kWh kapacitást épített be.

A háztetőn lévő napelemeken kívül 16 panel még a talajra is került (forrás: Youtube/Net Positive LLC)

A videó bemutat egy olyan szituációt is, amikor 4 egymást követő napon keresztül folyamatos esett a hó, ezért szükség volt a motorcsónak akkujának rendszerbe állítására is, mivel a 4 napos napelemes termeléskiesést követően 1%-ra csökkent a Powerwall-ok töltöttségi szintje. A lelkes tulajdonos rávilágít arra a tényre is, hogy csupán 8 db napelem termelése szükséges ahhoz, hogy egy Teslával évente 16-20 000 km-t autózhassunk, és hangot ad értetlenségének, hogy ennek tudatában miért használna bárki benzines autót?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás