Harmadára csökkent Budapest levegőszennyezettsége
Alig egy hete számoltunk be a koronavírus talán egyetlen pozitív hatásáról, a városi levegő jelentős mértékű tisztulásáról Olaszországban.
Sajnos időközben úgy alakult a helyzet, hogy már a felelősségteljes magyarok is csak különösen indokolt esetben hagyják el otthonukat. Az index.hu elemezte az OMSZ levegőszennyezésre vonatkozó adatait, amelyekből arra a következtetésre jutott, hogy a budapesti légszennyezettségi adatok is jelentős mértékben javultak. A levegő minőségének javulásához hozzájárult az időjárás is, a múlt hét végén érkező hidegfront kisöpörte a szennyezett levegőt a nagyvárosainkból, azonban a hét elején nem is kezdődött újra jelentős növekedés. A levegőszennyezés gyakorlatilag arányos maradt a forgalom csökkenésével, amelyet a waze navigációs szoftver statisztikából ismerhetünk.


A legnagyobb mértékben a nidrogén-oxidok aránya csökkent, Budapest legforgalmasabb helyén, a Széna téren 75 µg/m3-ről 13-as értékre csökkent az átlagos napi NO2 koncentráció. Kisebb mértékben ugyan, de egyértelműen csökkent a szálló por (PM10 és PM2.5) aránya a levegőben.
A PM2.5 szennyezés, azaz a levegőben lebegő 2,5 mikronnál kisebb méretű szilárd részecskék jelentős részéért a modern, részecskeszűrővel ellátott belső égésű motoros járművek felelősek. Ezzel kapcsolatban egy a közelmúltban átfogó kutatás is arra a következtetésre jutott, hogy a tüdőn keresztül az érrendszerbe kerülő apró részecskék az emberi test minden szervéhez eljutnak, így gyakorlatilag minden sejtünket károsítják. A szennyezett városi levegő tehát nem csak tüdőbetegségekért felelős, de a cukorbetegségtől kezdve a demencián, májbetegségeken, hólyagrákon, törékeny csontokon és bőrbetegségeken keresztül a megnövekedett vetélésszámig számos károsodásra találtak bizonyítékot. Egy 2018-as tanulmány szerint a levegőszennyezésből származó részecskéket talált például a szülő nők placentájában is.

A hét végére a klímaváltozás következtében teljes kiszáradás küszöbén álló Aral-tó körzetében dúló homokviharból Magyarország is kapott egy kisebb adagot, ennek következtében a PM10 koncentráció újra megnövekedett, amit a portfolio.hu cikke úgy értelmez, hogy a forgalom csökkenése ellenére semmit sem csökken a levegőszennyezés, tehát nem az autók felelősek a szennyezett városi levegőért.
A kínai eredmények alapján tartós javulásra sajnos nem számíthatunk, a megszokott élet újraindulását követően a levegőszennyezettségi értékek is gyorsan elérik a korábbi szintet.