Hogyan segít az autóipar a koronavírus járvány elleni védekezésben?

Az autógyártók és autóipari beszállítók üzemei világszerte leálltak az elmúlt napokban, hetekben az alkalmazottak védelme érdekében. Egyes esetekben azonban már felmerült az újraindulás lehetősége, azonban nem az eredeti profillal. A Tesla New York államban, Buffaloban lévő Giga New York nevű gyáregysége mielőbb lélegeztetőgépek gyártásába szeretne kezdeni. Felmerül a kérdés, hogyan tud ennyire gyorsan átállni egy napelem gyár orvosi eszközökre? Természetesen nem most kezdenek a nulláról fejleszteni és felszerszámozni egy gyártósort erre a célra. Elon Musk vállalata a helyszínt és az erőforrásokat biztosítja majd a gyártósor számára, amely egy másik, kórházi eszközöket gyártó cégtől érkezhet.

A fremonti üzemmel kapcsolatban is hasonló információkról hallani, Omar Ishra, a Medtronic, egy vezető orvostechnikai berendezéseket gyártó vállalat vezérigazgatója tegnap bejelentette, hogy a Teslával együtt dolgoznak azon, hogy a Tesla Fremontban lévő üzemébe minél gyorsabban telepítsenek egy lélegeztető berendezéseket gyártó sort. A hírek szerint a Tesla már át is adott a környékbeli kórházaknak 1000 db lélegeztetőgépet, ezek azonban még természetesen nem saját gyártásban készültek, hanem Kínából vásárolták.

Talán sokakat érdekel, hogy miről van szó pontosan, hogyan működik, hogy néz ki egy ilyen lélegeztető gép. Az alábbi videóban láthatunk egy kereskedelemben kapható alkatrészekből összeállított demonstrációs eszközt. Fontos, hogy ez nem egy orvosi eszköz, elsősorban a működési elv bemutatása a célunk a videó közlésével, senkit sem biztatunk arra, hogy légzési nehézségek esetén saját maga készítsen segédeszközt, forduljatok inkább orvoshoz!

Nem a Tesla az egyetlen, a Ford és a General Motors üzemeiről is hasonló híreket olvashatunk a szaksajtóban. Számos autógyártó is segíteni akar az orvosi berendezések gyártásában. A General Motors, a Ford, a General Electric a 3M beszállítóval közösen tesztelik a műanyag maszkok és védőeszközök gyártását a Ford 3D nyomtatóinak felhasználásával.

Európában szintén igyekeznek az autóipari cégek minél többet segíteni, így például a Mahle autóipari beszállító és a Triumph fehérnemű gyártó cég kezdett együttműködésbe. A Mahle szűrőközeget szállít FFP3 maszkokhoz, melynek felhasználásával a Triumph orvosi környezetben is használható maszkokat varr. Jörg Stratmann Triumph vezető nyilatkozata szerint gyorsan döntöttek és megvizsgálták a légzőmaszkok gyártásának megvalósíthatóságát, legyártották a prototípusokat, ezt követően felállították az ellátási láncot és a gyártósort.

Mahle a fenti együttműködésen kívül melegen formált maszkok gyártásával is kísérletezik, valamint jelenleg vizsgálják a 3D nyomtatók használatának lehetőségét légzőmaszkok és egyéb orvosi berendezések alkatrészeinek gyártásához. 3D nyomtatási kapacitással az autóipari cégek jelentős része hozzá tud járulni az olyan berendezések gyártásához, amelyekből jelenleg hiány alakulhat k a kórházakban.

Jelenleg a legnagyobb szükség maszkok gyártására van. Kínában már mindenkinek kötelező viselni.

A Volkswagen szóvivője a DPA hírügynökségnek elmondta, hogy bár az orvosi berendezések gyártása természetesen újdonságot jelent az autógyártó számára, készen állnak a gyártás elindítására azonnal, amint megismerik a követelményeket és megkapják a megfelelő terveket. A VW ezen kívül több mint 125 darab ipari 3D nyomtatót tud bevetni a vírus elleni harcban.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bemutatta a Super Bowl-ra készített villanyautós reklámját az Audi

A Bosch jelenleg vizsgálja, hogyan járulhat hozzá saját termékeivel és gyártási know-how valamint kapacitás felhasználásával olyan megoldásokhoz, amelyek elősegíthetik a koronavírus elleni védekezést. A BASF vegyipari óriás piaci pozícióját felhasználva ingyenes kézfertőtlenítő-szereket szállít a Rajna-Neckar régió kórházai számára.

A ZF Friedrichshafen autóipari beszállító cég is gyorsan vásárolt egy gépet a Sanghajban lévő telephelyére, amellyel maszkokat tud gyártani. Elsősorban saját használatra gyártják a maszkokat, mivel Kínában a koronavírus járvány miatt mindenkinek kötelező a maszk viselése. A ZF naponta 90 000–100 000 arcmaszkot állít elő, így Kínában a kb. 14 000 alkalmazottjuk maximum négy óránként cserélni tudja a maszkot. További terveik szerint a saját szükségletekhez nem felhasznált maszkokat a helyi közösségeknek adományozza.

Elektromos autót használsz?