Volkswagen I.D. 3: sokkal rosszabb lehet a helyzet, mint gondoltuk

A Volkswagen I.D. 3 történetét mostanra mindenki megismerhette: az egyik legjobban várt elektromos autó gyártása már tavaly novemberben megkezdődött, de kiszállítás helyett az elkészült járművek hatalmas parkolókban porosodnak, és arra várnak, hogy a vállalat informatikusai legyőzzők a napi közel 300 új szoftveres problémát. Habár házon belül 3-12 hónapos késést emlegetnek, a wolfsburgi autógyártó hivatalos álláspontja mit sem változott az elmúlt hónapokban, Herbert Diess vezérigazgató nyilatkozataiban továbbra is a nyári időpont szerepel a kiszállítás dátumaként. A Volkswagen alkalmazottait megkérdező hírportálok viszont egyre aggasztóbb hírekről számolnak be a német cég háza tájáról.

Forrás: Twitter/TheEVside

A Süddeutsche Zeitung ma reggel megjelent beszámolója szerint ha időben meg is történik a villanyautók kiszállítása, a vásárlókhoz érkező darabok csupán egy erősen lebutított változatai lesznek a megígért modellnek. Az I.D. 3 operációs rendszerének tervezésénél eredetileg a komplexitás csökkentése volt a cél, egy olyan szoftverszerkezet fejlesztése, mely mellőzi a számtalan vezérlőegységet, és egyszerűbbé teszi a rendszer sorozatgyártását. Belsős források szerint azonban a szoftvert az idő szűke miatt összecsapták a fejlesztők, ami rengeteg hibához vezetett. Jelen helyzetben ez azt eredményezi, hogy a leszállított I.D. 3-asokban bizonyos funkciók ki lesznek kapcsolva, és csak utólag, a javítást tartalmazó frissítéssel válnak elérhetővé.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megerősítve: erősebb lesz és messzebbre megy a Nissan LEAF 2019
Forrás: Twitter/TheEVside

A MEB padlólemezt hordozó I.D.-sorozat első tagjának sorsa alapvetően meghatározza a Volkswagen jövőjét. Nagy eséllyel az autó sikerén múlik az elektromobilitás iránt elkötelezettnek tűnő vezérigazgató pozíciója a cégnél, de az I.D. 3 már presztízskérdés is a Volkswagennél: ez jelképezi egy a dízelbotrányban elbukó, de a jövő technológiája által megváltott autógyártó újjászületését. Ennél bizonyára jobban aggasztja az igazgatóságot a CO2-kvótának való megfelelés elmaradása, ami sokmilliárdos büntetést jelenthet a cégnek. A bírság elkerüléséhez az I.D. 3 ebben az évben 100 ezer darabbal járulhat hozzá, ha megoldják a gondokat. Eközben ráadásul a konszern más villanyautói is bajban vannak az akkucella hiánya miatt.

Forrás: Twitter/TheEVside

A magas tétek ellenére a Volkswagen dolgozói igen borúlátóan jellemzik az elektromos ferdehátú jelenlegi helyzetét: „Ez már rég nem vicces, ez katasztrófa. Az I.D. 3 közel sem áll készen a piaci bevezetésre” – nyilatkozta egy dolgozó a német hírportálnak. Mások hozzátették, hogy biztosan lesz néhány megfelelően működő példány nyáron, amit a vállalat fel tud mutatni, de azt az alkalmazottak kézzel eszkábálják össze – ennek pedig semmi köze az ipari sorozatgyártáshoz. A beosztottak szerint a szoftverproblémák áthidalásának legfőbb akadálya a programozó szakemberek hiánya, amelyen nem segít a fontosabb vezetők, például Martin Hofmann informatikai igazgató távozása sem.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt az Audi elektromobilitási stratégiája 2025-re

Nem kizárt azonban, hogy egy lehetséges megoldás körvonalazódni látszik: együttműködés a Daimlerrel. Az első tárgyalás titokban állítólag már le is zajlott, ahol a két cég képviselői többek között arról beszélgettek, hogy költségmegtakarítás céljából együtt fejlesztenének közös szoftvert villanyautóik számára – erre viszont nemigen fog sor kerülni nyárig, így a VW egyetlen lehetősége a Daimler rendszerének használata lehetne. A történet azonban nem ennyire egyszerű, merthogy a stuttgarti autógyártó eközben a BMW-vel is tárgyalásokat folytat szintén közös szoftver fejlesztése céljából. Az I.D. 3 jövője tehát továbbra is kérdéses, s ez egy szappanopera-bomba gyújtózsinórját is begyújtotta a német autómárkák között.

Elektromos autót használsz?