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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Mint egy hónapja mi is beszámoltunk róla, március 23-án utolérte a koronavírussal kapcsolatos gyárbezárási hullám a Tesla kaliforniai autógyárát, majd pár nappal később leállt a Gigafactory Nevada aksi és hajtáslánc üzeme is. Most úgy néz ki, hogy 2 hét múlva újranyithatnak a gyárak.

Elkerülhetetlen leállás

A gyárak leállítása igazából a kínai üzemmel indult még január 29-én. Akkor a kínai kormány a két hetes újévi ünnepségsorozatot kihasználva igyekezett megállítani a járványt és több területen teljes kijárási tilalmat is bevezetett. Az eredetileg január 25 és február 8 közé tervezett újévi leállás azonban végül nem tartott sokkal tovább a Gigafactory Sanghaj munkásai számára, mivel a 34 millió lakosú régióban – a hivatalos adatok szerint – a mai napig bezárólag mindössze 628 beteg volt és 7 haláleset történt a járvány miatt. Így a kínai gyár február 10-én újraindult, márciusra pedig már az a hír járta, hogy elindult a második műszak és a hónap végére elérték a heti 3000 autós termelési ütemet is.

A kínai Gigafactory 3 kapuját az alapkő letételét követő egy éven belül elhagyták az első kész autók.

Miközben Kínában folyamatosan javult a helyzet – és mára már a hatalmas országban hivatalosan csak mintegy ezer beteget tartanak nyilván – Európa után márciusra Amerikát is elérte a járvány. Nagyjából egy hónapja pedig a Tesla 3 amerikai üzeme, a kaliforniai autógyár, a nevadai akkumulátor és hajtáslánc üzem és a New York államban található napelem és üvegcserép gyár bezárására kényszerült. Egészen pontosan csökkentették a létszámot, de amennyire tudjuk termelés nem folyik, inkább csak a gyártósorokat fejlesztgetik a Giga New York pedig lélegeztetőgép gyártásra készül.

Persze a leállás nem ment dráma nélkül – mint minden Teslás sztoriban itt is voltak csavarok és némi műbalhé. A cég ugyanis a szövetségi (értsd: országos) rendelkezéseket úgy értelmezte, hogy mint autógyár, ők stratégiai fontosságúak, ezért tovább termelhetnek. Eközben a helyi, állami hatóságok a termelés beszüntetését kérték. Végül győzött a józan ész és 1 hónapja leállt a gyártás.

Egyértelmű iránymutatás

A legfrissebb hírek szerint azonban, a Csillagok Háborúja rajongók kedvenc napján, május 4-én hétfőn mind a kaliforniai, mind a nevadai gyár újraindul majd. Persze a szokásos politikai küzdelmek lehet, hogy ebbe is beleszólnak majd, hiszen míg a republikánus Trump elnök a gazdaság mielőbbi újraindítását szorgalmazza, több állam kormányzója szembeszállt vele és autonómiájukra hivatkozva kijelentették, hogy erről csakis ők dönthetnek. Márpedig mind Kaliforniának, mind Nevadának demokrata kormányzója van, 2020 pedig egy választási év.

GA4 – a Model 3 harmadik végszerelő sora belülről. Forrás: Sprung.com

Az újraindulás apropója, hogy a szövetségi kormányzat egyértelműbbé tette azt a bizonyos törvényt, amely az autógyártókat mentesíti az ilyen leállások alól. Konkrétan nevesítve vannak az autókat gyártó és javító üzemek illetve ezek beszállítói láncai mint a gazdaság kritikus részei, amelyek tovább működhetnek a COVID-19 járvány alatt is. Egyébként a villanyautózás szempontjából érdekes mellékszál, hogy külön meg van említve a villanyautók töltőhálózata illetve az ezeket üzemben tartó személyzet is, mint kritikus infrastruktúra.

Fő a biztonság

Kalifornia állam mind a területét, mind a lakosságát tekintve hazánk négyszerese. Miközben hazánkban a legfrissebb adatok szerint közel 44 ezer teszt készült és 1834 beteg van, addig a sacramentói kormányzat mintegy 250 ezer teszt során 30 ezer fertőzöttet talált az államban – 1 millió lakosra 744 beteg jut. Nevada állam is majd háromszor akkora mint Magyarország, de ez egy jóval ritkábban lakott terület – mindössze 3 millióan élnek itt. A Las Vegasról ismert államban mintegy 30 ezer tesztet végeztek eddig és 3600 fertőzöttet találtak, ami nagyjából 1200 esetet jelent millió lakosonként.

Ebből az azért kiderül, hogy mind a két államban a magyarországinál arányosan is jóval többet, másfélszer-háromszor annyit tesztelnek, így elég jó képük van a fertőzés terjedéséről és valószínűleg kellő biztonsággal tudják majd meghatározni, hogy mikor nyithatnak újra az üzemek. Remélhetőleg, most a helyi kormányzatokkal is egyeztet a Tesla és így nem kerül a politikai harcok kereszttüzébe.

Az elmúlt napokban először Nevadából jött a hír, hogy május 4-én újranyit a gyár és innen kicsit több információnk is van. Az egyik helyi hírcsatorna értesülései szerint az elmúlt hét csütörtökén született meg a döntés és új, szigorú egészségügyi intézkedések mellett veszik majd fel a munkát. A szociális távolságtartás szabályainak megtartása mellett, bizonyos munkaállomásokon kötelező lesz a maszk használata és mindenki számára elérhetőek lesznek majd az eldobható gumikesztyűk. A kollégák naponta többször, eltérő ütemben tartanak leállásokat, amíg fertőtlenítik a berendezéseket. A munkásokat szállító buszok a normál kapacitásuk legfeljebb harmadáig szállíthatnak majd embereket, a belépéskor pedig megmérik majd mindenkinek a lázát és eldobható fertőtlenítő kendőket, illetve kézfertőtlenítőket is osztanak majd a bejáratnál. Ahol lehetett a munkaállomásokat egymástól két méterre pozicionálták, ahol pedig erre nem volt mód, ott vagy csökkentették az alkalmazottak számát, vagy plexi elválasztókat helyeztek el. Ha beteget találnak a munkatársak között,akkor nem csak hazaküldik, de feltérképezik azt is, kikkel kerülhetett kapcsoltba az üzemben.

A fremonti autógyárról ilyen részletek nem kerültek ki, de valószínűleg hasonló intézkedéseket foganatosítanak majd. A Teslának van már ebben gyakorlata, hiszen a kínai gyár is hasonló intézkedések mellett üzemel immár két hónapja. A termelés Kaliforniában is jövő hónap negyedikén indulhat.

Sok a kérdőjel, de a tőzsde bizakodó

Nagy kérdés persze, hogy mindez mit jelent a Tesla második negyedéves gyártása és eladási számai szempontjából. A tőzsde egyelőre bizakodó, a cég papírjainak értéke az elmúlt napokban a válság előtti 750 dolláros szintre kúszott vissza, ezzel megduplázva értékét az egy hónappal ezelőtti mélypont óta.

A cég az első negyedévben 102 ezer autót gyártott és 88 ezret adott át a vásárlóknak, ami meglepően jó eredmény volt, ahhoz képest, hogy a Q1 tradicionálisan gyenge az autóiparban, a Tesla amúgy is az időszak utolsó 4 hetében adja át autóinak felét és pont ekkorra állt le a fél világon a kereskedelem.

Ami persze sokkal érdekesebb, az a Q2, a jelenlegi 3 hónap eredménye. Vajon mennyire lesznek gyengék a számok? Kínából az a hír járja, hogy nagyon pörögnek a megrendelések, mivel a kormány támogatja az autóvásárlásokat, hogy pörögjön a gazdaság. Az első negyedév mind a 3 hónapjában a Model 3 volt a legnépszerűbb villanyautó az országban. A hivatalos regisztrációs adatok szerint több mint 18 ezer fogyott az autóból 3 hónap alatt és ebből 12.709 márciusban került átadásra. A termelés elvileg heti 3000 darab körül jár és az időszak végére cél az 5000-es ütem. Ez alapján 40-50 ezer autóra tippelhetünk, aminek egy részét már a Long Range és a Performance modellek teszik ki, hiszen már mind a kettőt gyártják Sanghajban.

Európa és Amerika már keményebb dió lesz, hiszen itt még egyelőre a legtöbb kereskedelmi egység zárva van és a cég az önkiszolgáló autóátadásokkal próbálkozik. Elméletileg 14 ezerrel több autót gyártottak az első negyedévben, mint amennyit átadtak – ennek egy része azonban tervezett volt, mert az év végi hajrá után fel kellett tölteni a készleteket. Ha májusban újranyit Fremont, akkor ott akár 60-65 ezer autó is készülhet az időszak végéig – a kérdés csak az, ebből mennyi jut el a vásárlókig.

Talán az április 29-én esedékes pénzügyi jelentésből ezt is megtudjuk, ha a Tesla megosztja az előrejelzését.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.