Kínában működhet az akku-cserés modell?

Általában a villanyautózásban még kevésbé elmélyült érdeklődök találják fel újra és újra a spanyol viaszt: elektromos autó töltőoszlopok helyett akku cserélő állomásokat kellene építeni, ahol feltöltött akkuk várják az üres akkuval bezuhanó villanyautósokat, akik egy gyors csere után újra teljes hatótávval száguldhatnak tovább.

A megoldás természetesen az autógyártóknak is eszébe jutott. A kezdetekben (2014-ben) a Tesla is gondolkodott rajta, de a Renault például a Fluence típust kifejezetten ehhez a megoldáshoz tervezte. Nem véletlen azonban, hogy nem terjedt el ez a megoldás sem Európában, sem az Egyesült Államokban. Számos nehézséget és problémát vet fel ugyanis. Az alábbiakban felsorolunk néhány példát a nehézségekre.

NIO akkumulátor cserélő állomás egy Tesla Supercharger szomszédságában

Szabványosítás

A különböző gyártóknak egyforma, szabványos akkut kellene az autóikba beépíteni. Legalábbis nem volna praktikus, ha minden gyártónak ki kellene építeni a redundáns akku cserélő hálózatot. Külső kényszer nélkül még a töltőkábelek szabványosítása sem ment volna, hogyan is kényszeríthetnénk rá őket az azonos akku használatára? Nem beszélve arról, hogy a fejlesztések során igyekeznek egymást megelőzni, jobb kémiával rendelkező akkut készíteni, mint a versenytársak. A szabványos, cserélhető akku megölné a fejlesztést, a versenyt.

Gyorsaság

A cserének akkor lenne értelme, ha gyors. Ehhez könnyen kiszerelhető akkut kellene az autókba építeni. Aki ezt tartja megoldásnak, talán nem tudja, hogy az elektromos autókba nem csak hanyagul be van dobva a csomagtartóba az akku, egy könnyen oldható csatlakozódugasszal ellátva. Az akkut a gyártók felhasználják a karosszéria merevítésére, úgy helyezik el, hogy minél alacsonyabb legyen az autó tömegközéppontja. Ahogy az alábbi fotón az Opel Corsa-e esetében szemléletesen látható, igyekeznek az autó belső terét minél tágasabbra, az utasok igényeinek megfelelően kialakítani, és ehhez tervezni az akku alakját. Szabványos akku esetén nem, de legalábbis nehezebben tudnák ezt megoldani, így cserélhető akkuval szűkebb lenne az utas- és csomagtér. A mai autók túlnyomó többsége hűti és fűti is az akkut, lehetőség szerint az autó légkondicionáló és utastér fűtő rendszerével összekötve. Azaz az elektromos csatlakozás mellett a hűtőfolyadék csőrendszert is csatlakoztatni kell, amit nem árt légteleníteni. Szóval annyira nem is lenne egyszerű és gyors az akku csere. A villámtöltés viszont egyre gyorsabb. Mire kiépülne az akku cserélő hálózat megeshet, hogy hosszabb ideig tartana az akku csere, mint a töltés. Akkor pedig nincs értelme.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tervezett üzemszünet a dunaújvárosi töltőn
Az Opel Corsa-e akkumulátorát úgy alakították ki, hogy a lehető legkevesebb helyet foglaljon az utastérben. A cellák legnagyobb részét a hátsó ülések és a csomagtér padló alatt helyezték el. Hat modul került a két első ülés alá is. Egy pedig a középkonzol alsó részén található.

Tulajdonjog

A technikai nehézségek mellett felmerülnek pénzügyi problémák is. Egyes tulajdonosok egyszerű használati tárgyként tekintenek az autójukra, másoknak legféltettebb kincsei közé tartozik. Egyértelmű, hogy nem azonos módon óvják az emberek az autóikat, így az akku állapotára sem ügyel mindenki ugyanúgy. Ezen kívül egyik autó most gurult ki a szalonból, a másik élettartama végét járja. Ki örülne, ha az első 500 km után kapna az autójába egy 500 000 km-t futott akkumulátort? Erre megoldás lehetne, ha az akku a gyártó tulajdona marad, és az autók tulajdonosa bérleti díjat fizet érte. Ez azonban hatalmas extra költséget jelentene a gyártó számára, ami minden bizonnyal megjelenne az árakban is.

Akku-hiány

Jelenleg az egy autó egy akku modellben is az akkumulátor rendelkezésre állása korlátozza a villanyautók gyártását. Gondoljunk bele, ha azt várjuk, hogy mindig legyen feltöltött akku bármelyik töltőállomásra tévedünk be, akkor autónként nem egy, hanem több akkura lenne szükség. Az, hogy 20%-kal, vagy 200%-kal kellene több akku az sok tényezőtől függ, de az biztos, hogy az akkuk száma meg kellene haladja az autók számát, tehát a gyártók a jelenleginél is kevesebb villanyautót tudnának piacra dobni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Fontos lépést tett Kína az önvezető autózás felé

A kínaiak nem ismernek lehetetlent

Bizonyára hosszan lehetne még sorolni a nehézségeket, melyek egy részére könnyen, másokra nehezebben megoldást is lehetne találni. Jelenleg azonban úgy fest, hogy az autógyártók inkább elvetették ezt az ötletet. Egy kivétellel: a NIO Kínában 2017 végén mutatta be akku cserélő állomását, majd 2018 májusában el is készült az első helyszín. Két évvel később, idén májusban megnyílt a 131. akku cserélő „szerviz” is, amit néhány nappal egy újabb mérföldkő követett: megtörtént a félmilliomodik akku csere. A NIO teljesen automatikus megoldásával egy akkumulátor csere mindössze 3 percet igényel, ami nem csak egy átlagos villanyautó töltésnél gyorsabb, de egy hagyományos autó tankolási idejével is vetekszik.

 

Elektromos autót használsz?