Európában is gyártásba mehet Fisker elektromos autója

A januárban bemutatott Ocean SUV Henrik Fisker sokadik próbálkozása piacra vinni egy új autót a hatótávnövelt elektromos Karma gyártásának 2012-es leállítása óta, és a folyamatos kudarc miatt az egykor a zseniális megoldásairól híres dán formatervező nevéről ma már inkább az amatőr, beteljesítetlen ígéretekkel bombázó start-upok jutnak eszünkbe. Pedig fantázia van bőven a megálmodott villanyautóiban, ráadásul az Ocean premierjével Fisker kivételesen semmi olyan specifikációt nem ígért, amitől az arcunkat a tenyerünkbe temetve bánnánk meg, hogy figyelmet szenteltünk a hírnek.

Egy 225 kW teljesítményű terepjáróról van szó, amely nagyjából 400-480 kilométeres hatótávra lesz képes, de a hagyományos kábeles töltésen kívül az opcionálisan kérhető napelem-tető is tud majd némi energiát szerezni az aksiba. Ha a Fisker Inc. a tervek szerint gyártásba tudná vinni az autót, akkor az legolcsóbban akár 30 000 dollár alatt is hazavihető lenne az Egyesült Államokban támogatással együtt, ennyiért pedig nem lenne rossz ajánlat az Ocean.

A napokban érkezett a hír, hogy Fisker aktívan keresi a módját a gyártáshoz szükséges kezdőtőke megszerzésének, és egy 50 millió dollárral végződő finanszírozási forduló után most egy megállapodás is megszületett a Spartan energetikai akvizíciós vállalattal, melynek eredményeképp a Fisker Inc. tőzsdén jegyzett társasággá válik. Az Apollo Global Management Inc. leányvállalataként működő Spartan egyébként az a cég, amely nemrég a Nikolának is segített tőzsdére lépni.

A 2020 utolsó negyedévében véglegesített üzlet 1 milliárd dollárnyi bruttó hozamot jelent Fiskernek, amelyet arra fog felhasználni, hogy 2022 második felében értékesíteni tudja az Oceant. A villanyautó sorozatgyártását viszont nem a formatervező saját vállalata fogja végezni, hanem egy partnercég, és az autó alkatrészei is más gyártóktól származnak majd – Fisker a dizájnra, szoftverre, és digitális képességekre fókuszál.

A legérdekesebb új fejlemény azonban az, hogy a Reuters információi szerint a Fisker és a Spartan tárgyalásokat indított a Volkswagennel a MEB padlólemez használatáért, amely jelentős mértékben lecsökkentené a gyártási költségeket, és alaposan megnövelné az esélyét, hogy valóban megépül a jármű. A tervek egy európai gyárlétesítményt is magukba foglalnak, ami nem teljesen újdonság, hiszen Fisker korábban is említette, hogy az Ocean Amerikában, Kínában, és Európában is gyártásba kerülhet, ám eddig egy saját padlólemez használatáról volt szó.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.