HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Ideiglenesen lekapcsolták a harkányi villámtöltőt

Július elsején hatályba lépett az új elektromobilitás-törvény, amely számos előírást, megkötést határoz meg az elektromos autó töltőoszlopok telepítésére és üzemeltetésére. Az egyik ilyen előírás, hogy minden töltőnek rendelkezni kell CCS szabványt támogató karral, ezért kényszerültek leszerelni például Siófok akkor még egyetlen villámtöltőjét. További elvárások a töltő állapotának honlapon vagy alkalmazásban történő távoli ellenőrizhetősége, illetve a töltés végén adott számlán kötelező feltüntetni a felvett áram mennyiségét, egységárát stb.

A törvény az ingyenesen használható töltőkre is vonatkozik, ezzel újabb költségekkel terhelve az üzemeltetőt. Egyes töltőoszlopokat cserélni kell, mert nem alkalmasak a távoli kommunikációra, így itt egy komoly egyszeri beruházásra is szükség van, ha tovább kívánják üzemeltetni a töltőt. A villanyszámla mellett ezen túl a telepítő cégnek, önkormányzatnak meg kell szerezni az elektromobilitás szolgáltatókra vonatkozó engedélyeket, vagy szerződni kell egy ilyen szolgáltatóval. Egy kisebb forgalmú töltő esetén ennek havi rendszeresen felmerülő költsége akár a villanyszámlával is vetekszik.

Bár a villanyautósok számára előnyös, hogy távolról ellenőrizhető egy töltőoszlop állapota, a törvény kellemetlen mellékhatása, hogy sok helyen inkább kikapcsolják a töltőt, mint újabb terheket vegyenek a nyakukban. Harkányban szerencsére csak ideiglenes a leállás. Az ott felszerelt magyar fejlesztésű töltőoszlop technikai oldalról mindenben megfelel az előírásoknak. Az eddigi üzemeltető – a helyi önkormányzat – megkezdte az elektromoblitás szolgáltató kiválasztását. A szerződés megkötéséig azonban – az akár 100 milliós büntetéstől tartva – inkább kikapcsolták a töltőt, nem kockáztatják a törvényellenes működtetést.

Reméljük, hogy hamarosan újra használható a környék egyetlen DC villámtöltője, és bízunk benne, hogy olyan szerződést sikerül kötni, amely méltányos töltési díjakat biztosít majd az autósok számára. Sajnos a törvény előírásai szerint nem csak egy új elektromobilitás szolgáltató regisztrációjának hivatalos átfutási ideje 75 nap, de egy már regisztrált szolgáltatónak is ennyit kell várni, mire bekapcsolhat egy új töltőt. Így, ha a gyakorlatban is alkalmazni fogják ezt a hosszú átfutási időt, akkor még egy mai szerződéskötés esetén is legalább 2,5 hónap, mire újra használhatják a töltőt a villanyautósok.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.