További részletek a Nissan Ariya-ról

Ma reggel leleplezték a Nissan vadonatúj tisztán elektromos crossover modelljét, amely az Ariya nevet kapta. Makoto Uchida, a Nissan vezérigazgatója elmondta, hogy a Nissan Ariya tervezésekor a vásárlók elvárásainak és gyakorlati igényeinek megfelelő autót alkottak meg, felhasználva a Nissan elektromos autók és crossoverek területén szerzett szerteágazó tapasztalatait, így egy izgalmas, újszerű modellt létrehozva.

A bemutatót követő cikkünkben már beszámoltunk a legfontosabb újdonságokról, azonban folyamatosan derülnek ki újabb és újabb apró, vagy akár fontos részletek a nemzetközi sajtóból is, így most ezeket próbáljuk meg összefoglalni.

Belső kialakítás

Az autót a „Timeless Japanese Futurism” (időtálló japán futurisztika) dizájnnyelv alapján tervezték, melyet már a 2019-ben Tokióban leleplezett tanulmányautón bemutattak. Az Ariya tartalmazza az Amazon Alexa virtuális asszisztenst, melynek segítségével egyszerűsíthetjük és megszervezhetjük az egész életünket, mondja a hivatalos Nissan kommunikáció. A gördeszka rendszerű EV platformnak köszönhetően teljesen sík a padló, amely az eleve nem kis méretű autónak még inkább tágas belsőt biztosít. A belső kialakításnál egy valódi, kényelmes életteret kívántak biztosítani, ahol kellemesen érzik magukat az utasok és a járművezető. Kényelmüket szolgálja a Zero-Gravity ülés kialakítás.

130 kW DC és 9,6 kW AC töltés

Az insideevs.com híréből (amelyben a Nissanos forrásra hivatkoznak) kiderül, hogy az Ariya lesz az első Nissan, amely CCS csatlakozóval érkezik Európába. A maximális töltési teljesítmény 130 kW lesz, de az autó akkumulátora továbbra is 400 Voltos marad, így az áramerősség érheti majd el a 350 Ampert DC töltéskor az erre alkalmas töltőoszlopokon. A hír szerint ezt a csúcsteljesítményt hosszú időn keresztül képes lesz tartani az autó, így 30 perc alatt 280 kilométer hatótávot visszatölthetünk majd. A bemutatón ugyan 375 km hangzott el 30 perces töltési idő alatt, ez azonban minden bizonnyal a japán mérési ciklus szerint értendő, így az EPA és WLTP ciklusok eredményeit figyelembe véve inkább a 280 km lesz majd a valóságközeli adat.

Nagyobb akkumulátorhoz már kevés lenne a LEAF 6,6 kW AC töltési teljesítménye, így az Ariya alapfelszereltség 7,2 kW, opcionálisan (talán csak a nagyobb, 90 kWh akkuhoz?) 9,6 kW teljesítményű fedélzeti töltővel is megvásárolható lesz az autó. Európában azért jobban örülnénk egy 11 kW-os három fázisú AC töltési lehetőségnek, amivel a nettó 87 kWh akkumulátor egy éjszaka alatt teljesen feltölthető lenne akkor is, ha üres akkuval értünk haza este. Talán a fenti 7,2 és 9,6 kW-os teljesítmény csak azokra a régiókra vonatkozik, ahol nem jellemző a három fázisú elektromos hálózat?

Végre van akkumulátor hűtés

A Nissan a legtöbb kritikát talán az akkumulátor hőmenedzsment kihagyása miatt kapta a LEAF esetében. Az Ariya végre megoldja ezt a problémát. Az akkumulátor folyadékhűtést kap, így remélhetőleg már egyetlen jövőbeli Nissan tulajdonos villanyautósnak sem kell aggódni majd a túlmelegedő akku miatt lassuló villámtöltéstől és az akku élettartamra is jótékony hatást gyakorol majd, hogy az akku télen-nyáron ideális hőmérsékleten üzemelhet.

Csomagtér és vonóhorog

A hírek szerint az autó 1500 font (680 kg) vontatási kapacitással érkezik az amerikai piacra. Európai adatot még tudunk, de a Nissan képviselője az insideevs.com-nak elmondta, hogy az európai változat valamivel nagyobb vontatási képességgel rendelkezik majd.

Az elektromos autókban egyre gyakoribb első csomagtartóval nem rendelkezik majd az Ariya, mivel a HVAC rendszer alkatrészei és egyebek helyezkednek el az autó orrában, amelyek azért kerültek ide, hogy az utastér tágasabb lehessen. A műszaki adatlap szerint az első kerék hajtású változat 467 literes, az összkerekes, e-4ORCE verzió 413 literes csomagtérrel rendelkezik majd hátul. A képek alapján a csomagtér nagyobbnak tűnik a fenti adatoknál, így az újságíró kérdésére a Nissan mérnökei azt válaszolták, hogy utánanéznek biztosan pontosak-e az adatok. A félreértés akár abból is adódhat, hogy egyes gyártók a kalaptartó roló alatti, mások pedig a teljes, plafonig mért adatot adják meg a katalógusban.

Képernyők, HUD és vezeték nélküli mobiltelefon tükrözés

Az Electrek információi szerint az autó vezeték nélküli Android Auto és Apple Carplay támogatást is kap. Ez a funkció akkor igazán hasznos, ha vezeték nélküli mobiltelefon töltési lehetőséget is kínál az autó. Szerencsére az Ariya ezt is tudja majd. Az autóban egymás mellett két 12,3″ méretű kijelző található, melyek egyike a klasszikus műszerfali funkciók megjelenítésére szolgál, a másik pedig használható a vezeték nélküli CarPlay vagy Android Auto tükrözéshez.

Akinek a két nagyméretű képernyő is kevés lenne, bizonyára örömmel nyugtázza a HUD (Head-up-Display) funkciót, amellyel anélkül követhetjük figyelemmel a legfontosabb információkat, hogy a szemünket le kellene venni az útról.

Összkerék vagy kétkerék, kétféle akku méret

Az Ariya vásárlói választhatnak majd, hogy első kerék meghajtású vagy a két villanymotorral rendelkező, e-4ORCE összkerék-meghajtású modellt szeretnék. Akkumulátor méretből is kétféle érhető el, 65, illetve 90 kWh-ás, melyeknek az eddigi hagyományokkal szakítva a gyártó megadta a hivatalos nettó méretét is: 63, illetve 87 kWh. A kétkerék-hajtású modell villanymotorja a kisebb akkuval 160 kW teljesítménnyel és 300 Nm nyomatékkal rendelkezik, a nagyobb akku esetén 178 kW és szintén 300 Nm áll rendelkezésre. Az összkerekes verzió rendszerteljesítménye 250 kW (560 Nm), illetve 290 kW (600 Nm), attól függően, hogy melyik akkut választjuk.

This slideshow requires JavaScript.

OTA firmware frissítés

A Nissan az új villanyautóval bevezeti az interneten érkező, over-the-air szoftver frissítést, melynek elnevezése a Nissan terminológiában „Remote Software Upgrade”.

További információk a www.thenissannext.com honlapon találhatók az új elektromos crossoverről.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.