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 A hiperautók kapcsán gyakran dobálózunk olyan számokkal, amik baromi jól mutatnak leírva, és általuk egyértelmű képet kaphatunk az autóipari technológia fejlődéséről, de tudjuk-e valójában, hogy mit jelent 2 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsulni, vagy közel 2000 lóerőt kézben tartani? Márpedig aki hazavisz egy ilyen fenevadat, az jó eséllyel nem a hétvégi bevásárláshoz vett autót, hanem időnként szeretne kilátogatni valamelyik versenypályára, ahol ideális körülmények között, mások életét nem veszélyeztetve tudja kitapasztalni a jármű képességeit. Ám az, hogy a vevő ki tud fizetni egy több száz millió forintos sportkocsit, nem jelenti azt, hogy a megfelelő vezetési tapasztalattal is rendelkezik annak irányításához. Lehet persze órákat venni profi oktatóktól, de a Rimac egy ennél sokkal korszerűbb, és izgalmasabb megoldáson dolgozik: a C_Two mesterséges intelligenciája fogja tanítani a sofőrt. Az úgynevezett Driver Coach funkció a tulajdonos saját személyi oktatójává válik, és hangutasításokkal, vizuális megoldásokkal segít a vezetésben, például megtalálni az ideális ívet, a megfelelő fékerőt, a kigyorsítás időpontját, és minden mást, amit egy dinamikus autózáshoz tudni érdemes. A C_Two villanyautóban nem lesz szélvédőre vetített műszeregység (HUD), helyette a központi kijelzőn jelennek meg az információk, de ez persze csak kiegészítés lesz ahhoz, ami az autó hangszóróin keresztül érkezik, hogy a sofőr ne a gumifalban kössön ki a kijelzőt olvasgatva. Az autó hangja természetesen programozható, így például akár Darth Vader utasításait is hallgathatjuk majd, amennyiben sok ilyen kérés érkezik a gyártóhoz. A Rimac technológiájának egyik kulcseleme a kormányt szorongató pilóta állapotának olvasása, hiszen egy 415 km/h végsebességű gépben bármilyen apró figyelmetlenség végzetes lehet. A kamerák és érzékelők figyelik a sofőr szemmozgását, fejtartását, életjeleit, és ha azt tapasztalják, hogy az illető fél, vagy kapkod a fáradtság miatt (például túl sokszor nem teljesíti az utasításokat), az önvezető rendszer átveszi az irányítást. Míg az embernek több mint egy másodperc kell a reakcióhoz a veszély észlelésekor, a mesterséges intelligencia a milliszekundum század része alatt megteszi ezt – magyarázta a horvát autógyártó start-up önvezető technológiával foglalkozó részlegének igazgatója a Top Gear magazinnak. A villanyautó kamerái, LIDAR-jai, radarjai, és ultrahangos érzékelői óránkért körülbelül 6 TB-nyi adatot gyűjtenek össze, ezek feldolgozásához pedig a jelenleg a piacon lévő legerősebb szuperszámítógépre, az NVIDIA Drive Pegasusra van szükség. Az így létrehozott 4-es szintű önvezető rendszer még hivatásos versenypilótáktól tanulta, milyennek kell lennie egy ideális körnek, de a megszerzett tudással már önállóan is képes hibátlanul célba érni, sőt, a fejlesztés végső célja az, hogy a mesterséges intelligencia által uralt autó gyorsabb kört fusson, mint ember által vezetve. Az önvezetés tesztelése jelenleg egy Kia Stingeren történik, ez az alábbi videóban látható. A Driver Coach funkció alapfelszereltségként jár a Rimac villanyautójához, de kizárólag a versenypályán használható annak érdekében, hogy a vásárlók ne próbáljanak az autópályákon vadulni. Mindazonáltal a gyártó elárulta, hogy a későbbiekben közúti használathoz is elérhető lesz önvezető rendszer az autóban. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!