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
auto
2024. 07. 27. szombat

A hiperautók kapcsán gyakran dobálózunk olyan számokkal, amik baromi jól mutatnak leírva, és általuk egyértelmű képet kaphatunk az autóipari technológia fejlődéséről, de tudjuk-e valójában, hogy mit jelent 2 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsulni, vagy közel 2000 lóerőt kézben tartani? Márpedig aki hazavisz egy ilyen fenevadat, az jó eséllyel nem a hétvégi bevásárláshoz vett autót, hanem időnként szeretne kilátogatni valamelyik versenypályára, ahol ideális körülmények között, mások életét nem veszélyeztetve tudja kitapasztalni a jármű képességeit. Ám az, hogy a vevő ki tud fizetni egy több száz millió forintos sportkocsit, nem jelenti azt, hogy a megfelelő vezetési tapasztalattal is rendelkezik annak irányításához. Lehet persze órákat venni profi oktatóktól, de a Rimac egy ennél sokkal korszerűbb, és izgalmasabb megoldáson dolgozik: a C_Two mesterséges intelligenciája fogja tanítani a sofőrt.

Az úgynevezett Driver Coach funkció a tulajdonos saját személyi oktatójává válik, és hangutasításokkal, vizuális megoldásokkal segít a vezetésben, például megtalálni az ideális ívet, a megfelelő fékerőt, a kigyorsítás időpontját, és minden mást, amit egy dinamikus autózáshoz tudni érdemes. A C_Two villanyautóban nem lesz szélvédőre vetített műszeregység (HUD), helyette a központi kijelzőn jelennek meg az információk, de ez persze csak kiegészítés lesz ahhoz, ami az autó hangszóróin keresztül érkezik, hogy a sofőr ne a gumifalban kössön ki a kijelzőt olvasgatva. Az autó hangja természetesen programozható, így például akár Darth Vader utasításait is hallgathatjuk majd, amennyiben sok ilyen kérés érkezik a gyártóhoz.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A Rimac technológiájának egyik kulcseleme a kormányt szorongató pilóta állapotának olvasása, hiszen egy 415 km/h végsebességű gépben bármilyen apró figyelmetlenség végzetes lehet. A kamerák és érzékelők figyelik a sofőr szemmozgását, fejtartását, életjeleit, és ha azt tapasztalják, hogy az illető fél, vagy kapkod a fáradtság miatt (például túl sokszor nem teljesíti az utasításokat), az önvezető rendszer átveszi az irányítást. Míg az embernek több mint egy másodperc kell a reakcióhoz a veszély észlelésekor, a mesterséges intelligencia a milliszekundum század része alatt megteszi ezt – magyarázta a horvát autógyártó start-up önvezető technológiával foglalkozó részlegének igazgatója a Top Gear magazinnak.

A villanyautó kamerái, LIDAR-jai, radarjai, és ultrahangos érzékelői óránkért körülbelül 6 TB-nyi adatot gyűjtenek össze, ezek feldolgozásához pedig a jelenleg a piacon lévő legerősebb szuperszámítógépre, az NVIDIA Drive Pegasusra van szükség. Az így létrehozott 4-es szintű önvezető rendszer még hivatásos versenypilótáktól tanulta, milyennek kell lennie egy ideális körnek, de a megszerzett tudással már önállóan is képes hibátlanul célba érni, sőt, a fejlesztés végső célja az, hogy a mesterséges intelligencia által uralt autó gyorsabb kört fusson, mint ember által vezetve. Az önvezetés tesztelése jelenleg egy Kia Stingeren történik, ez az alábbi videóban látható.

A Driver Coach funkció alapfelszereltségként jár a Rimac villanyautójához, de kizárólag a versenypályán használható annak érdekében, hogy a vásárlók ne próbáljanak az autópályákon vadulni. Mindazonáltal a gyártó elárulta, hogy a későbbiekben közúti használathoz is elérhető lesz önvezető rendszer az autóban.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.