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
auto
2024. 04. 20. szombat

Nem is olyan régen a Karma név még csak egy autót, és nem egy autógyártót jelölt – a Fisker Automotive 2011-12-ben gyártott plug-in hatótáv-növelt elektromos sportszedánja nem egy gyakori jelenség (kivéve azok számára, akik rendszeresen járnak a Villanyautósok találkozóira), mindössze körülbelül 2500 készült belőle, aminek alig egyötöde került európai vásárlóhoz. A Fisker Karma jellegzetes dizájnja azonban nem merült feledésbe, sőt, folyamatosan fejlődött az elmúlt években.

Fisker Karma a KöKi Terminálban

A világhírű formatervező cégének 2013-as csődje után a kínai Wanxiang felvásárolta azt, ami még megmaradt az autógyártóból, és a következő évben új vállalatot alapított Karma Automotive néven. Az újonnan létesült, kaliforniai központú cég aztán 2016-ban bemutatta a Reverot, ami külsőre csak nagyon minimálisan különbözött Henrik Fisker Karmájától, miközben a hajtáslánc rengeteget javult.

Karma Revero

Az autó viszont nem aratott mindent elsöprő sikert, ezért a kínaiak idén áprilisra kívül-belül átdolgozták: az ismerős külső megmaradt, ám néhány jelentős dizájnelem feltűnően megváltozott, sportosabb lett: megújult többek között az első és hátsó lökhárító, valamint a fényszórók kialakítása is, és eltűnt a hűtőrács. A hajtásláncban a korábbi 2.0 literes GM motor a BMW 1,5 literes háromhengeres Turbocharged motorjára cserélődött, így a korábbi 403-ról 535-re nőtt a lóerők száma, és a 0-60 mérföld/órás sprint is majdnem egy másodperccel gyorsabban megvan. Nagyobb lett az aksi is, a 28 kWh-s csomag a korábbi hatótáv majdnem kétszeresét adja, így a GT megkülönböztető jelzést viselő hibrid már akár 100 kilométert is meg tud tenni egy töltéssel tisztán elektromos módban az EPA szerint.

Az idei Los Angeles-i Autószalon a Revero GTS is bemutatkozott, ami tovább emeli a Karma-utód sportosságát. A motor teljesítménye nem változott, gyorsulása mégis fél másodperccel mutatósabb lett (3,6 szekundum álló helyzetből 96 km/h-ra), amit a belső elektronika fejlesztésével értek el a kínaiak. Az akku kapacitása is maradt a régi, a hatótáv viszont immáron közel 130 kilométerre rúg. A Revero GT-hez képest az utastér is újra lett tervezve, valamint új technológiák kerültek be a kocsiba, amik összességében 15 ezer dollárral dobják meg a sportautó indulóárát, merthogy ellentétben a szintén Los Angelesben debütáló gyönyörű SC2-vel, a Revero-család megvásárolható.

Karma Revero GTS

A Revero GT 135 000 dollárról indul, kiszállítását az idei év végére ígérte a Karma, és évente körülbelül 12-13 000 darabot tervez gyártani belőle. A GTS változat mostantól rendelhető, indulóára 150 000 dollár, a legelső darabok pedig 2020 első negyedévében jutnak el a vásárlókhoz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.