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
auto
2024. 04. 19. péntek

Henrik Fisker egy amerikai-dán tervező, aki 1989-től több mint egy évtizeden keresztül a BMW-nél dolgozott, ezt követően a Ford és az Aston Martin tervezője volt, majd 2005-től a saját vállalkozásait építi. Nevéhez fűződik a Fisker Karma nevű látványos plugin hibrid megalkotása.

Ma hajnalban Los Angelesben egy szűkebb körű bemutatón leleplezték, a Las Vegas-i CES-en pedig mától kiállítják a sztártervező legújabb, tisztán elektromos autóját. Az autóról azt ígérik, hogy ez lesz az minden idők leginkább fenntartható személygépkocsija, ami azonban sokak számára a környezetvédelemnél fontosabb: Fisker Ocean műszaki paraméterei és ára egyaránt lenyűgöző.

Az autó teljes hosszúságú napelemes tetőt kap, a szőnyegek újrahasznosított alapanyagokból készülnek, a belső tér teljesen vegán, ún. „öko-velúr textíliákat” alkalmaznak. A gyártó azt állítja, hogy felhasználják még a gumiabroncs gyártás melléktermékét és a selejtezett gumiabroncsokat is, melyek eddig a hulladéklerakókban kötöttek ki, bár az még nem derült ki, hogy ezekből pontosan mi készül majd.

Azt már korábban bejelentették, hogy az autó havi 379 dollárért lesz lízingelhető, ráadásul ez az összeg a karbantartási költségeket is tartalmazza. A leleplezésen kiderült, hogy a vételár 37 499 dollár, ami az Egyesült Államokban elérhető 7500 dolláros adókedvezménnyel éppen becsúszik 30 000 dollár alá.

Az autó többféle teljesítményű erőátviteli rendszerrel kerül majd piacra, lesz egy nagy teljesítményű változata is, amely 2,9 másodperces 0-100 km/h sprinttel büszkélkedhet. Két- és négykerék meghajtású változatban egyaránt kapható lesz majd, de ezek természetesen a bejelentett alapárnál magasabb áron jelennek majd meg a kínálatban.

Fisker ígérete szerint az autót egyaránt gyártják majd az Egyesült Államokban, Kínában és Európában. A gyártás 2021 végén kezdődhet meg, az első vásárlók pedig 2022-ben kaphatják meg az Oceant. Az ambiciózus tervek szerint 2022 és 2027 között elérik az 1 milliós darabszámot. Az Ocean nem csak a most bemutatott autó neve, egyben a gyártó elektromos platformját is jelenti, amelyre két további Fisker termék is épül majd.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.