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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Az ID.3-at a Volkswagen túlélésének zálogaként szokás emlegetni, hiszen ez a modell jelöli azt a drámai irányváltást a vállalat életében, amelyet követően az új generációs ID. villanyautók fokozatosan kiszorítják a belsőégésű motoros járműveket a gyártósorokról, megmentve ezzel a gyártót a versenytársaktól való teljes lemaradástól. A ferdehátú jelentősége leginkább abban rejlik, hogy elsőként vitte sorozatgyártásba a moduláris, és ebből fakadóan rendkívüli változatosságot kínáló MEB padlólemezt, aminek tömeges előállítása, s ezáltal a megfelelő méretgazdaságosság elérése az olcsóbb villanyautók érkezésének feltétele – nemcsak a Volkswagennél, hanem a konszern többi márkájánál, és együttműködési szerződéseken keresztül más autógyártónál is. Mindemellett az ID.3 azt is megmutatta a németeknek, hogy mégsem annyira egyszerű elektromos autót fejleszteni és nagy számban gyártani.

Nagyon kellett tehát a VW-nek az ID.3, ám ha figyelembe vesszük a vállalat azon törekvéseit, hogy villanyautós nagyhatalommá váljon valamennyi nagy autópiacon, akkor az ID.4 még a ferdehátú kistesójánál is fontosabb része lesz a kínálatnak. Ez a modell ugyanis a legelső sportterepjáró a palettán teljesen elektromos hajtáslánccal, így akiknek megtetszett az ID.3, de túl kicsinek találta azt a család számára, azoknak az ID.4 lesz az ideális villanyautó – hacsak nem csapnak le inkább egy Škoda Enyaq iV-re. Vonzó külső, modern belső, divatos forma, kibocsátásmentes hajtás – minden adott, hogy a VW nagyot kaszáljon az ID.4-gyel.

Méreteiből és a világszerte népszerű SUV kialakításából adódóan a második MEB-alapú Volkswagen már arra is méltóvá válik, hogy Kínában, valamint később az Egyesült Államokban is megjelenjen, sőt, helyben kerüljön gyártásba, ergo az ID.3-mal ellentétben már valóban globális modellnek készül. Ha jól alakulnak a Volkswagen tervei, akkor 2025-ben már 1,5 millió tisztán elektromos autó gurul ki a létesítményeiből, s ennek egyharmadát a ma online formában bemutatott ID.4 szabadidő-autó adja.

A dizájn kialakítása során a Tiguan biztosította a mintát a hagyományos meghajtású modellek közül, méretben is ehhez áll a legközelebb az ID.4, de annál mintegy 11,7 centivel rövidebb, 4,8 centivel alacsonyabb, 1,27 centivel szélesebb, míg a tengelytáv közel 2,3 centivel rövidebb a villanyautóban. Fő szempont volt, hogy a villanyautó kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezzen, ezért a tervezők addig faragtak a karosszérián, míg az alaktényezőt 0,28-ra sikerült levinni, szemben a Tiguan 0,34-es értékével. Ez talán nem hangzik nagy előrelépésnek, de 50 km/h felett már óriási különbségeket okoz a fogyasztásban.

Félreértés ne essék, az összehasonlítás ellenére az ID.4 nem egy belsőégésű motorral épült modell átalakításából származik, éppen a saját elektromos platform használata teszi lehetővé az utastér magas fokú tágasságát, amit a Škoda divatterepjárójánál már említettünk. Még ha foglalt is mind az öt ülés, a csomagtartóban akkor is 543 liter hely vár a csomagokra, ez a hátsó ülések lehajtásával 1575 literre bővíthető. A lábtér nagyjából 105 centiméter hosszú az első utasok számára, hátul pedig 95,5 centi marad nyújtózkodni.

A Volkswagen már az ID.3-nál is kiemelt hangsúlyt fektetett a látványos és egyedi lámpák tervezésére interaktív fényjáték kíséretében, ez az ID.4-nél is visszaköszön. A LED technológiás fényszórók alapfelszereltségként kerülnek az autókra, az ID. Light LED mátrix fényszórók viszont opcionálisan elérhetők. Itt a fénymodulok 11 darab LED egységből állnak, melyek mindegyike külön kikapcsolható vagy tompítható az intelligens fénykibocsátás érdekében. Amikor a sofőr az autóhoz közelít a kulccsal, az első fényszórók felfelé irányuló fényjátékkal köszöntik, mintha most nyílnának ki a jármű szemei egy kiadós alvás után. A Keyless Advanced funkciónál ez annyiban más, hogy a fények elindulnak oldalra is, mintha az ID.4 szemkontaktust keresne a tulajdonosával.

A szabadidő-autó újdonsága továbbá az opcionálisan kérhető 3D LED hátsó lámpa, ami minden korábbinál homogénebb és élénkebb vörös fényt bocsát ki. A féklámpák X alakot formázva villannak fel. Az utastérben a szélvédő alján végighúzódó fénycsík szintén megtalálható az ID.4-ben.

Az ID.4-hez hat festékopció közül lehet választani: Glacier White Metallic, Mythos Black Metallic, Moonstone Grey, Scale Silver Metallic, Blue Dusk Metallic és King’s Red Metallic. Minden modellhez a karosszériával megegyező színű tető, fekete tetősínek, és 19 hüvelykes alumínium könnyűfém keréktárcsák tartoznak alapjáraton. A Statement kiegészítő dizájncsomag panorámás fix üvegtetőt, valamint a Volkswagen adaptív elülső világítási rendszerével (AFS) ellátott prémium projektoros LED fényszórókat add mindehhez hozzá, míg az ezen felül kérhető Gradient csomag 20 hüvelykes keréktárcsákkal, fekete tetővel, és ezüst tetősínekkel dobja fel az elektromos SUV külsejét. Mindkét kollekció extráit standardként tartalmazza a legelőször rendelhető ID. 1st Edition.

A korábban közzétett fotókról már ismerős a műszerfalon „lebegő” központi érintőkijelző 10 colos átlóval, felár ellenében ennek mérete 12 colra növelhető. Az infotainment rendszerben való navigáláshoz megérinteni sem muszáj a kijelzőt, ha a gesztusvezérlés aktív, elég csak elhúzni a kezünket a képernyő előtt. Alapvető parancsok, mint például a belső hőmérséklet beállítása a hangunkkal is lehetséges. A kormány mögött egy 5,3 colos ID.Cockpit digitális kijelző található, ami a kormányon lévő érintésérzékeny gombokkal vezérelhető.

Az autóhoz egyelőre egy akkuméretet, de kétféle meghajtásmódot jelentett be hivatalosan a vállalat. Legelőször a 1st Edition névre keresztelt limitált különkiadáshoz juthatnak hozzá a vásárlók, amiben bruttó 82, nettó 77 kWh lítium-ion akkumulátor dolgozik. A WLTP szerinti hatótáv így körülbelül 520 kilométer, aki ennél valósághűbb értéket szeretne, annak a durván 250 mérföldes (400 kilométeres) becsült EPA a mérvadó. Az akkucsomag az utastér alatt fekve húzza lefelé a tömegközéppontot, így alig érezni a volán mögött, hogy egy a földtől 21 centiméterre felemelt sportterepjáró mozog alattunk. A terepjáró vontatni is tud, egészen 1225 kilogrammig.

A meghajtásért egy 150 kW-os (201 lóerős) villanymotor felel (310 Nm nyomatékkal), ami a hátsó kerekeket mozgatja, de jövőre egy 302 lóerős összkerék-meghajtású változattal bővül a kínálat. A gyengébb hajtáslánccal az ID.4 végsebessége 160 km/h, gyorsulása pedig 8,5 másodperc 0 és 100 között. A maximális töltési teljesítmény a 82 kWh-s aksinál minden esetben 125 kW DC hálózaton (azt nem említi a VW, hogy ezért a teljesítményért felárat kell-e fizetni), egy fél órás pihenő alatt így ideális esetben 320 kilométerre elegendő energia tölthető vissza az aksiba. Aki otthon tölti az ID.4-t, vagy csak AC töltőoszlop esik neki útba, annak a 11 kW-os fedélzeti töltő egy óra alatt nagyjából 53 kilométert ad vissza.

Ingyen villámtöltés jár a Volkswagen ID.4-hez Amerikában

A premier során csak az amerikai piachoz derültek ki árak, ott a 1st Edition 43.995 dollárról indul támogatás nélkül, ezt már foglalózhatják is a tengerentúli fogyasztók 100 dolláros visszatérítendő letéttel, de a foglalás véglegesítésére majd csak a jövő év első negyedévében kerülhet sor. Szintén foglalható, de 2021 közepétől rendelhetik meg a vásárlók a Pro csomagot, ami néhány egyedi vonást leszámítva ugyanazt a felszereltségi szintet képviseli, mint az első kiadás. Ezért 39.995 dollárt kell majd fizetni, de a 7500 dolláros szövetségi támogatással, és a néhány államban felkínált további hozzájárulással majdnem 30 000 dollárig lefaragható a vételár. A valamikor a jövő év folyamán megjelenő összkerék-meghajtású ID.4 AWD Pro indulóára 43.695 dollár lesz. A legolcsóbb ID.4 variáns gyártó által javasolt kiskereskedelmi árát 35.000 dollár környékére lövi be a VW, ez várhatóan majd csak 2022-ben, a chattanoogai üzem beindulásakor esedékes, de a részletek egyelőre nem ismertek.

Időközben a VW német honlapjára is felkerültek az árak: az ID.4 1st Edition 48 690 euróba kerül mindenféle támogatás nélkül, de egy kicsivel magasabb felszereltséggel egy 1st Edition Max kiadáshoz is hozzá lehet jutni 58 438 euróért. Ezek a tervek szerint még az idén megérkeznek a megrendelőkhöz. Az Electrive magazin információi szerint Európában már 2021 elején piacra kerül egy kisebb akkumulátoros változat, amely 52 kWh-nyi energiát tud majd tárolni, és 37 000 euró környékére tehető a vételára. Ebből mintegy 360 kilométernyi energia nyerhető ki a WLTP szerint, és csak 100 kW-ig tud emelkedni a töltési teljesítménye DC villámtöltőn. A motor teljesítményében is nagyobb változatosság várható, mint amit a VW ma elárult az Egyesült Államokra kihegyezve, lesz 109, 125, 128, valamint 150 kW-os típus 220 és 310 Nm közötti nyomatékkal, s visszaköszönnek az ID.3-nál megismert felszereltségi csomagok, mint például a Pure, Pro, és Pro Performance. A Pro már konfigurálható Németországban, kezdő listaára 43 329 euró.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.