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
auto

Tényleg kínai Model 3-at kapunk

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

Mint arról már korábban beszámoltunk szeptember elején felröppent a hír, miszerint kínai gyártású Model 3-ak érkezhetnek Európába. A feltételezés máskor is jól értesült forrásoktól származott és volt benne némi logika, de inkább az tűnt valószínűnek, hogy a cég a jobbkormányos verziók gyártását központosítja Sanghajban és ezért ez az európai export csak a brit vevőket érinti majd.

Most úgy néz ki ennél többről van szó.

Európába érkeznek a kínai Teslák?

A francia kapcsolat

Az elmúlt napokban már ment a találgatás a különböző villanyautós fórumokon, hogy vajon mitől lehet az, hogy ha most rendelünk új Model 3-at Európában, akkor a Long Range változatok szállítását novemberre ígéri a cég, de a Standard Rangere februárig kell várni. Az egyik magyarázat az lett volna, hogy valamitől iszonyatosan megugrott a legolcsóbb Tesla iránti kereslet kontinensünkön, de eddig inkább az volt a tapasztalat, hogy többen vették a drágább, de nagyobb hatótávú és teljesítményű változatokat. Nem igazán volt világos mitől változott volna ez most hirtelen, hiszen az autó ára – Európában – nem csökkent.

A tegnapi nap folyamán osztotta meg egy francia Tesla ügyfél, hogy a Model 3 SR+ rendelése kapcsán kapott előleg számla átvételekor meglepő felfedezést tett: az autóját Kínában gyártják majd. A greendrive-accessories.com oldalán megjelent számlakép és a poszt szerint a 100 eurós előlegszámlán konkrétan szerepel, hogy kínai gyártású az autó és az idő közben megkapott alvázszám is erről árulkodik. A sorozatszám tizenegyedik karaktere „F” szokott lenni, ami a freemonti gyárat jelöli, de ez most itt „C” lett, ami elvileg a kínai Teslák jelölése.

Az eddig elérhető információk szerint a kínai import egyelőre csak az SR+ modellre vonatkozik – a Long Range még mindig Amerikából érkezik. Az internetes fórumok tanúsága szerint egyébként a sanghaji gyártású autók jobb összeszerelési minőségűek, mint amerikai rokonaik, úgyhogy a váltással rosszul nem járnak az európai vásárlók.

A Berlin melletti Tesla gyár jövő év elején-közepén kezdi mega  termelést, de elsőre a Model Y-al indulnak. Korábbi információk szerint a Model 3 helyi gyártása majd csak a második fázis felépítése után kezdődhet, amire tippünk szerint további 1 évet kell majd várni.

Tesla Sanghaj. Forrás: Jason Yang / Youtube

Ha tippelnünk kellene, a mostani lépés mögött lehet pár érv, ami szerepet játszhatott a Tesla döntésében. Fremontban véges a gyártási kapacitás és a Model 3 illetve Y gyártósora részben azonos – ezért az S/X pároshoz hasonlóan ezek egyikének gyártása részben a másik rovására megy csak. Magyarul, ha havi pár ezer 3-assal kevesebb készül az amerikai bázison, akkor ennyivel több Y-nak jut hely a szerelősoron. Mindeközben a kínai gyár kapacitása dinamikusan növekszik és a helyi piacon kívül most már hamarosan Ázsiát is ellátja. Valószínűleg van itt kapacitás Európára is.

A másik érdekesség, hogy a kínai SR+ a CATL-től vásárolt új LFP – lítium-vasfoszfát aksikkal van felszerelve, aminek messzemenő következményei lehetnek.

Mindig 100%

A francia poszt idézi a Teslarati egy közlését amelyben az internetes lap a Tesla kínai leányvállalatának egyik közösségi média posztját csípte meg és fordította le.

Eszerint az LFP aksik merőben máshogyan működnek, többek között nem kell őket óvni a 100%-os töltöttségtől ezért ennek a változatnak a menüjéből hiányzik is a töltési százalék felső határát kijelölő beállítás. Sőt, a cég azt javasolja, hogy töltsék az autót hetente legalább egyszer teljesen tele, mert ez segít az akkupakk feszültségének kiegyensúlyozásában amitől pontosabb hatótáv tippet mutat az autó.

A másik érdekesség, hogy az LFP aksis SR+ hivatalos WLTP hatótávja a poszt szerint nem 430 kilométer, hanem 440, tehát még jobb vétel lehet a legolcsóbb Tesla. Erre a raktáron lévő új autók böngészésekor jöttek rá szemfüles fórumozók és ezt mi is meg tudjuk erősíteni, tehát valószínűleg az első szállítmány már Európa felé tart.

Apropó árak. A Model 3 SR+ nettó amerikai ára körülbelül 11,8 millió forint, míg itt Európában a vámok és szállítási költségek miatt nettó 14,5 millió. A kínai piacon az új LFP akkus változat bevezetésekor árat is tudott csökkenteni az amerikai márka, így ott most nettó 11 millió forintról indul az ár.

Kérdés, hogy a kínai gyártású autó európai megjelenésével itt is olcsóbb lesz a Model 3 belépő verziója?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.