8 évvel jár a vetélytársak előtt a Tesla?

A Tesla első alapoktól saját tervezésű elektromos autója a Model S volt (az első Roadster egy eredetileg hagyományos hajtáshoz tervezett autó átépítéseként jött létre). A 2012-ben megjelent Model S fontos alapeleme volt az ún. gördeszka platform, amelynek számos előnye van. Az autó padlólemezébe beépített akkumulátoroknak köszönhetően alacsonyra kerül az autó tömegközéppontja, ami kifejezetten kellemes hatást gyakorol az autó viselkedésére. Mivel a hajtás minden alkatrésze a tengelyek síkjába kerül, a karosszéria tervezői szinte teljes mértékben szabad kezet kapnak és a gördeszka platformnak köszönhető többek között az is, hogy a Teslák orrába is kerülhetett csomagtartó, hiszen a klasszikus motorházba nem terveztek túl sok alkatrészt. Az alábbi videóban Franz von Holzhausen, a Tesla vezető tervezője ismerteti a gördeszka koncepciót.

A Tesla azonban úgy tűnik épp a továbblépés küszöbén áll. Az akkumulátor napon az új 4680 típusú akkumulátorcellák bemutatóján megtudtuk, hogy a Tesla azt tervezi, hogy az új cellákból épülő akkumulátorcsomag az autó vázának részét képezi majd. Példaként Musk a rakéták és repülőgépek fejlődését hozta fel: korábban ezekben külön üzemanyagtartályokat használtak, de napjainkban már a szárnyak képezik az üzemanyag-tartályt. Az autók padlólemezét képező akkumulátor csomaghoz kapcsolódik majd az autó vázának egy-egy darabból (présöntéses technológiával) készült első és hátsó része. Az új megoldás (amely elsőként a Berlinben gyártott Model Y-ban jelenhet meg sorozatgyártásban) arra utal, hogy az amerikai gyártó nyugdíjba küldheti a jelenlegi gördeszka platformot.

EZT OLVASTAD MÁR?  Valami nagyon nem stimmel a Portfolio.hu legutóbbi Tesla cikkével

Elon Musk a harmadik negyedéves pénzügyi tájékoztatót követő befektetői telefonkonferencián Philippe Houchois (a Jefferies elemzője) kérdésére elmondta, hogy hosszabb távon a gördeszka valóban „elavultnak” tekinthető, de Musk azt is hozzá tette, hogy a strukturális akkumulátorokra való áttérés évekig eltart majd, így egyelőre nem kell temetnünk a gördeszka platformot.

Advertisement

Musk hangsúlyozta, hogy nincs semmi gond technikai szempontból a gördeszka kialakítással, de ha az akku csomag szerkezeti elemmé válhat, például a repülőgép iparban már korábban is alkalmazott méhsejt szerkezetes kialakítással az autó aljának alsó és felső lemeze között, akkor a jelenleg alkalmazott akkumulátor csomag tokozása teljesen feleslegessé válik, hiszen feleslegesen lenne megduplázva az alsó teherviselő elem. Az új megoldásnak köszönhetően az autók könnyebbek lehetnek, a gyártás felgyorsítható és a gyártási költségek csökkenthetők.

Különösen annak fényében meglepő ez a fordulat, hogy napjainkban több gyártó jelenik meg a gördeszkához hasonló megoldással. A Volkswagen csoport MEB padlólemeze is hasonló koncepción alapul, de a Foxconn által nem túl szerényen az autóipar Androidjaként beharangozott moduláris padlólemez is egy gördeszka megoldás. Mit gondoltok, a Tesla túlságosan vakmerő újdonságot kíván bevezetni vagy a többiek kerültek követő szerepbe és vannak közel egy évtizedes lemaradásban?

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.