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
auto
2024. 03. 19. kedd

A Tesla első alapoktól saját tervezésű elektromos autója a Model S volt (az első Roadster egy eredetileg hagyományos hajtáshoz tervezett autó átépítéseként jött létre). A 2012-ben megjelent Model S fontos alapeleme volt az ún. gördeszka platform, amelynek számos előnye van. Az autó padlólemezébe beépített akkumulátoroknak köszönhetően alacsonyra kerül az autó tömegközéppontja, ami kifejezetten kellemes hatást gyakorol az autó viselkedésére. Mivel a hajtás minden alkatrésze a tengelyek síkjába kerül, a karosszéria tervezői szinte teljes mértékben szabad kezet kapnak és a gördeszka platformnak köszönhető többek között az is, hogy a Teslák orrába is kerülhetett csomagtartó, hiszen a klasszikus motorházba nem terveztek túl sok alkatrészt. Az alábbi videóban Franz von Holzhausen, a Tesla vezető tervezője ismerteti a gördeszka koncepciót.

A Tesla azonban úgy tűnik épp a továbblépés küszöbén áll. Az akkumulátor napon az új 4680 típusú akkumulátorcellák bemutatóján megtudtuk, hogy a Tesla azt tervezi, hogy az új cellákból épülő akkumulátorcsomag az autó vázának részét képezi majd. Példaként Musk a rakéták és repülőgépek fejlődését hozta fel: korábban ezekben külön üzemanyagtartályokat használtak, de napjainkban már a szárnyak képezik az üzemanyag-tartályt. Az autók padlólemezét képező akkumulátor csomaghoz kapcsolódik majd az autó vázának egy-egy darabból (présöntéses technológiával) készült első és hátsó része. Az új megoldás (amely elsőként a Berlinben gyártott Model Y-ban jelenhet meg sorozatgyártásban) arra utal, hogy az amerikai gyártó nyugdíjba küldheti a jelenlegi gördeszka platformot.

Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról

Elon Musk a harmadik negyedéves pénzügyi tájékoztatót követő befektetői telefonkonferencián Philippe Houchois (a Jefferies elemzője) kérdésére elmondta, hogy hosszabb távon a gördeszka valóban „elavultnak” tekinthető, de Musk azt is hozzá tette, hogy a strukturális akkumulátorokra való áttérés évekig eltart majd, így egyelőre nem kell temetnünk a gördeszka platformot.

Musk hangsúlyozta, hogy nincs semmi gond technikai szempontból a gördeszka kialakítással, de ha az akku csomag szerkezeti elemmé válhat, például a repülőgép iparban már korábban is alkalmazott méhsejt szerkezetes kialakítással az autó aljának alsó és felső lemeze között, akkor a jelenleg alkalmazott akkumulátor csomag tokozása teljesen feleslegessé válik, hiszen feleslegesen lenne megduplázva az alsó teherviselő elem. Az új megoldásnak köszönhetően az autók könnyebbek lehetnek, a gyártás felgyorsítható és a gyártási költségek csökkenthetők.

Különösen annak fényében meglepő ez a fordulat, hogy napjainkban több gyártó jelenik meg a gördeszkához hasonló megoldással. A Volkswagen csoport MEB padlólemeze is hasonló koncepción alapul, de a Foxconn által nem túl szerényen az autóipar Androidjaként beharangozott moduláris padlólemez is egy gördeszka megoldás. Mit gondoltok, a Tesla túlságosan vakmerő újdonságot kíván bevezetni vagy a többiek kerültek követő szerepbe és vannak közel egy évtizedes lemaradásban?

Nyitott moduláris villanyautó platformot és szilárdtest-akkut ígér a Foxconn

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.