Ennyi pénzt még soha nem termelt a Tesla

Azt, hogy az amerikai villanyautó gyártó ismét remek negyedévet zárt már három hete tudhatjuk, hiszen október másodikán közzétette a cég az elmúlt három havi gyártási és eladási számait.

A most véglegesített, pontos számok szerint a vállalat minden korábbi rekordját megdöntve 145.036 elektromos autót gyártott le és 139.593-et adott el az elmúlt három hónapban.

Most azt is megtudtuk, mennyi pénzt kerestek ezzel és – spoiler – ez is abszolút rekord lett a cég történetében.

Advertisement

Soha még ennyit

Csak, hogy kontextusba helyezzük a fenti adatokat: az idei év első 9 hónapjában a Tesla több autót adott el, mint a Model 3 2018-as tömeggyártásának megkezdése előtti történetében összesen.

Ez bármikor szép adat lenne, de érdemes felidézni, hogy idén a világméretű koronavírusjárvány miatt szinte mindenhol zuhant a GDP, emberek milliói váltak munkanélkülivé, és a legtöbb autógyár hatalmas visszaesést volt kénytelen elkönyvelni az eladásokban. Ehhez képest a Tesla éves összehasonlításban 25%-kal növelte az eladásait az első 3 negyedévben.

A végleges globális adatokra még nagyjából egy hetet várnunk kell, de valószínűleg a Model 3 továbbra is a legjobban fogyó elektromos autó idén világon, és a legnagyobb veszélyt a trónra a Model Y jelenti. Becslésünk szerint előbbiből 3 év alatt összesen 680 ezer, utóbbiból 6 hónap alatt nagyjából 60 ezer találhatott gazdára.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ha Teslával mégy spinning edzésre, ingyen jöhetsz haza

Jelenleg egyébként 1,2 millió eladott autónál jár az amerikai vállalat – ebből mintegy 490 ezer a Model S és X,  730 ezer pedig a 3 és Y.

A fenti számok természetesen a vállalat pénzügyi mutatóira is jótékony hatással voltak. A cég immár sorozatban ötödik negyedéve nyereséges, az elmúlt három hónapban pedig majdnem annyi pénzt kerestek, mint az előző tizenkettőben összesen. A hivatalos, amerikai számviteli szabályok (GAAP) szerinti profit 331 millió dollár lett.

Itt érdemes megjegyezni azonban, hogy a cégnek a valóságban még ennél is jobban sikerült a harmadik negyedév. Könyveléstechnikai okokból ugyanis a GAAP szabályok szerint az alkalmazottaknak adott részvényeket is el kell számolniuk kiadásként, noha a valóságban ez egy fillérjébe nem kerül a cégnek. (A részvénykibocsátás “ára” elméletileg az árfolyam csökkenése lenne, de a TSLA részvények jelenleg a nyolcszorosát érik mint 12 hónappal ezelőtt). Természetesen Elon Musk kompenzációs csomagja a legfőbb oka ennek a virtuális kiadásnak.

Egy szónak is száz a vége, ha kivesszük a képből ezeket a részvény-kompenzációs számokat, akkor a non-GAAP profit 874 millió dollár volt az elmúlt 3 és 1,938 milliárd az elmúlt 12 hónap alatt. Ezzel a mérőszámmal a CO2 kreditek nélkül is nyereséges volt a Tesla az elmúlt 15 hónapban – és 2020 Q1 kivételével az időszak mindegyik negyedévében.

Minden mutató jó irányba mozdult

Természetesen egy vállalat egészségét nem csak a profitban lehet mérni, azonban a többi mutató is hasonlóan kedvezően alakult a Teslánál.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hivatalos: Detroitban sem lesz idén autókiállítás

Cég az elmúlt 3 hónapban 8,7 milliárd dollár forgalmat bonyolított, és az autógyártásból, illetve az energia üzletágból 2,06 milliárd bruttó profitot zsebelt be – ebből maradt a vállalat kiadásai után a fent jelezett (nettó) profit.

Apropó energia üzletág:  a Tesla a harmadik negyedévben 57 MW napelemet és 759 MWh akkumulátor kapacitást telepített.

A cég pénzügyi egészségét a jó free cashflow, azaz szabad készpénzforgalom is segíti.

A szárnyaló részvényárfolyamot kihasználva a vállalat nemrég 5 milliárd dollár értékben bocsátott ki új részvényt – ennek és a jövedelmező autógyártásnak köszönhetően pedig készpénzállománya 14,5 milliárd dollárra nőtt.

A cég hamarosan megkezdi szokásos negyedéves telefonkonferenciáját. Az itt megtudott érdekességekről holnap reggel külön írásban számolunk be.

Elektromos autót használsz?