Ismét nagyon kemény negyedévre készül a Tesla

Ahogy arról már tegnap késő este beszámoltunk, a Tesla nyilvánosságra hozta harmadik negyedévi pénzügyi jelentését, és a korábban már bejelentett rekord eladások rekord nagyságú profitot is eredményeztek. Erről bővebben itt lehet olvasni:

Ez mind szép és jó, de mi nem egy gazdasági szaklap vagyunk, ezért most foglalkozzunk azzal, ami valószínűleg jobban érdekli olvasóinkat, nevezetesen, hogy milyen újdonságokkal és hírekkel szolgált az amerikai autógyártó a villanyautói, napelemei és energiatárolói kapcsán.

Alább a pénzügyi jelentésben, illetve az azt követő egy órás konferenciahívás során elhangzottakból szemezgettünk.

Advertisement

Fokozzák a tempót

A cég azt tervezi, hogy jövőre nagyjából megduplázza, 5 milliárd dollár környékére emeli a beruházásokra szánt összeget – ebből gyárakat és termékeket fognak elsősorban fejleszteni. A vállalat egyébként jelenleg 14,5 milliárd dollár kézpénzzel rendelkezik és ennek egy részét arra fogják felhasználni, hogy idő előtt törlesztenek adósságot.

A Tesla továbbra is azt tervezi, hogy idén 500 ezer autót ad majd el, ami az elmúlt év világgazdasági és közegészségügyi nehézségei hallatán merész vállalás. Természetesen  ezzel a cég is tisztában van és emlékeztet rá, hogy ez nem csak egy nagy gyártási vállalás de hatalmas logisztikai kihívás is. (Gondoljunk bele, hogyan befolyásolná ezt ha a különböző országok ismét szigorítanak és boltokat zárnak be, kijárási tilalmat vezetnek be a covid-19 miatt). A cél eléréséhez 30%-kal kell emelniük a harmadik negyedéves eladási tempót.

A Tesla az éves gyártási és értékesítési céljait tradicionálisan a negyedik negyedéves jelentésben, január végén szokta nyilvánosságra hozni, de annyit elárult 2021-ről Elon Musk, hogy akik 800 ezer és 1 millió közötti számot várnak azok nem állnak messze a valóságtól. Én mondjuk meglepődnék, ha 800 ezernél nagyobb számot vállalnának be, főleg, hogy Musk nem győzte hangsúlyozni az új gyárak és új akkutechnológia kapcsán, hogy a termelés felfuttatása nem triviális művelet és egy-egy apróbb probléma komolyan változtathat a számokon.

Gyárak

Ha már a gyártásról és az új gyárakról esett szó, folytassuk ezzel.

A vállalat megerősítette, hogy jól halad a Giga Sanghaj bővítése, valamint mind a Giga Berlin, mind a Giga Austin építése. Előbbiben már a Model Y gyártósorok beállítása folyik és hivatalosan jövő év elején indul a gyártás – mi azért ezt inkább év végére várjuk, még ha átadni nem is fognak innen autót idén. Valami hasonló lehet a forgatókönyv mint egy éve a kínai Model 3 gyártás megkezdésekor volt.

A berlini gyárral kapcsolatban Musk kiemelte, hogy mennyire remek munkát végeznek ott a kollégák és, hogy milyen gyorsan épül az üzem – ennek állapotáról időről időre mi is beszámolunk és az épületek valóban szépen nőnek ki a földből.

Austinban is végeztek már a tereprendezéssel és az első épületek alapozása folyik. A Tesla vezetője elmondta, hogy mind a két új üzem 2021-ben kezdi meg a termelést, de mivel sok új technológia debütál itt, 12-24 hónap is lehet a végső gyártási kapacitás elérése. Musk itt megemlítette a Cybertruck exoszkeleton vázát, valamint a Model Y új egyben öntött/préselt hatalmas elemeit, illetve a vadonatúj 4680-as cellák sorozatgyártását és az ezzel kapcsolatban fejlesztett újfajta akkupakk struktúrát is.

EZT OLVASTAD MÁR?  100 kilométert megy elektromosan a Mercedes új hibridje

Akkumulátor

Az aksik terén szó volt természetesen az új 4680-as cellákról és azok gyártásáról is.

Megtudtuk, hogy bár később Berlinben helyben fognak készülni a cellák, a gyártás elején még a fremonti pilot üzem termeléséből kap majd a német gyár. Egyébként a Tesla igyekszik óvatos lenni az új aksikkal kapcsolatban és 2021-es gyártási volumenük még nem fog ettől függeni, mert túl sok a bizonytalanság a gyártás felfuttatásának ütemében. Azért aggodalomra nincs ok, mivel a fremonti pilot üzem is 10 GWh kapacitásra van tervezve, tehát ha jövőre elérik ezt, az bőven elég lesz az első pár tízezer berlini Y-ba, illetve a Semi és a Cybertuck első szériájába.

Az új cellák kapcsán felmerült az is, hogy vajon mennyire segíti a fül nélküli dizájn a gyors villámtöltést? A cég technikai igazgatója elmondta, hogy bár a tabless cella valóban kevésbé melegszik, azért a nagy teljesítményű töltés más problémákat is okoz. az egyik legnagyobb baj, hogy minden li-ion cellában ilyenkor kis lítium lemezkék kezdenek lerakódni az anódra aminek szépen lassan megnő az ellenállása majd tönkremegy. Ezen az újfajta anód anyagokkal és elektrolitokkal segítenek. Azt persze nem árulták el mennyivel tölt majd az új cella.

Azt is megosztották, hogy a gyártási eljárásuk rugalmas és hozzá lehet majd állítani a technológiai fejlődéshez – akár a szilárdtest akkuhoz is, ha ott születik valami áttörés.

És elkotyogtak egy érdekes adatot is, miszerint az anód előállítási költsége nem több 1-2 dollárnál kilowattóránkként, úgyhogy nem ez a döntő tényező.

Energy

Ha már akkumulátor – szó esett a cég energia üzletágának termékeiről is.

A Solar Roof napelemes üvegcserép gyártása és telepítése jól halad, most már volt, hogy másfél nap alatt végeztek a komplett telepítéssel. (Egyébként saját tapasztalatom szerint nagyjából ennyi egy normál tetőre a cserepek feldobálása és a napelem telepítése is). Itt jövőre várják az újabb eladási mérföldkövet és kiemelték, hogy hosszú távon ez egy rendkívül jelentős termékük lesz.

Az ipari energiatárolók kapcsán 2023-ig bezárólag vannak megrendeléseik és a Megapack is nagyon sikeres lett. Az előző negyedévben több mint 700 MWh kapacitást telepítettek le. Az otthoni Powerwallra is rengeteg a megrendelés és hosszú a várósor – próbálnak ide is cellákat szerezni.

Autók, kamionok

Kérdésre válaszolva Musk megosztotta, hogy folyamatosan zajlik a Cybertruck fejlesztése. Céljuk, hogy mint a múltban is, a végső gyártásba kerülő autó jobb legyen mint a prototípus volt. Muskot kifejezetten irritálja, hogy a legtöbb vállalat bemutat valami lélegzetelállító tanulmányt, majd mire szériába megy teljesen le van butítva az autó. Mint elmondta ők sokszor nem csak, hogy nem tudnak egy új gyártósort megrendelni, de néha még az a gép sincs megalkotva ami ezt a gyártósort készítené el. Ezért a többi autógyárral ellentétben, akik ugyanannak  pár beszállítónak a katalógusából válogatnak, végül ők tervezik meg és gyártják le a gépeket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Abszolút rekordra gyúr a Volkswagen a „zöld pokolban”?

Musk elmondta, hogy éppen múlt pénteken találkozott a Cybertruck mérnökcsapatával,és azon vannak, hogy mire gyártásba megy minden paraméterében jobb legyen az autó, mint amit bemutattak. A gyártás megkezdése egyébként jövő év végére várható, és az austini gyár indulásától függ.

A Semi hasonló cipőben jár – Austinban készül majd  jövő év végétől. A legnagyobb gondjuk a véges akkugyártási kapacitás volt eddig, hiszen annak nem látták sok értelmét, hogy egyik járművet a másik rovására küldjék szériába. Ezért is fontos nekik az új cellák gyártásának felfuttatása. A kamionhoz egyébként a partnereikkel és üzletfeleikkel együtt folyik a Megacharger fejlesztése is. A cél, hogy annyi idő legyen feltölteni a Semit, amennyi a sofőr pihenője.

A többi modell kapcsán csak arról volt szó, hogy pontosan látják, hiába képvisel egy villanyautó jó ár/érték arányt vagy hosszútávú olcsóbb teljes bekerülési költséget, ha nem tudja az árát kifizetni a vevő. Ezért folyamatosan faragnak le a gyártási költségeikből és csökkentik az árakat.

Önvezetés

A korábbi ígérteknek megfelelően tegnap elkezdték kitolni pár beta tesztelő autójára az új, alapjaitól átírt szoftvert, amely immár valós időben dolgozik 8 kamera videojeléből és nem csak egy egy állóképet elemez. Amennyiben nem találnak komoly hibát, év végéig a Teslások széles köre megkapja a frissítést. Ez azt jelenti, hogy az autók képesek lesznek már városi forgalomban is önállóan elvinni minket az úti célunkhoz minimális közbeavatkozással, vagy anélkül. Eleinte ehhez természetesen kell egy sofőr jogosítvánnyal, de Musk azt mondta minél többen használják majd annál pontosabb lesz az FSD szoftvere – hasonlóan a Google keresőjéhez. a szélsőséges egyedi eseteket egyszerűen nem lehet szimulálni, viszont nekik már közel egymillió autójuk figyel a forgalomban.

A cég vezetője ismét kiemelte, hogy az ő megoldásuk abban lesz különleges, hogy univerzális. Nem kellenek hozzá nagy felbontású utca térképek, vagy mobil adatkapcsolat. Lidar használatát továbbra sem tervezik, mert feleslegesnek tartják.

Kérdésre válaszul azt is elmondták, hogy megfontolják azt a felhasználói kérését, hogy Tesla csere esetén a következő autónkba is átvihessük a kifizetett FSD licenszet – magyarul ez ne az autóhoz, hanem  a tulajdonoshoz legyen kötve.

Végül ismét kiemelték, hogy a robotaxik és az önvezetés a cég egyik legjövedelmezőbb termékeivé fognak válni. Ebben van némi logika, hiszen ebben az esetben a Tesla tulajdonképpen egy szoftvercég, szoftver haszonkulcsokkal. Kérdés az, hogy jövőre lesz-e már ebből számottevő pénz.

Elektromos autót használsz?