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
auto
2024. 03. 29. péntek

Miben jobb a Tesla, mint a többiek?

Hosszasan lehetne sorolni az objektív, de különösen a szubjektív véleményeket a Tesla előnyeiről és hátrányairól és abban is biztos vagyok, hogy számtalan cikk született erről a Tesla bő egy évtizedes fennállása során. Azt talán mindkét oldalnak el kell fogadni, hogy vannak olyan tényezők, amelyekkel képtelen versenyre kelni a hagyományos, akár száz éves múlttal rendelkező gyártókkal a tojáshéjból éppen csak kimászott Tesla. Ugyanakkor a startup létnek az előnyei is megvannak, nem köti az „így szoktuk” mentalitás, könnyebben, bátrabban tud új szempontból közelíteni egy problémához.

Ez a cikk azonban különlegesebb, mint a témában megjelent ezer másik, ez ugyanis nem egy ember szubjektív véleményét tartalmazza. Az olvasók többsége talán tudja, hogy oldalunk mögött áll egy nagy létszámú villanyautó tulajdonos és villanyautózás iránt érdeklődő közösség, akik rendszeresen tartják egymással a kapcsolatot a valós életben (pl. villanyautós találkozókon – gyere el most pénteken!) és online is. Utóbbi egyik fontos eleme egy több mint 11 ezer taggal rendelkező Facebook csoport.

A hétvégén az online közösség egyik tagja, Fóris Péter dobta be a csoportba a kérdést:

Miben jobb a Tesla mint a „hagyományos/régi” autógyártók?

A kérdésre rövid idő alatt több mint 200 válasz érkezett, és kifejezetten kulturált beszélgetés alakult ki, amely nekem annyira megtetszett, hogy úgy döntöttem érdemes szemezgetni a hozzászólásokból, egyrészt, hogy ne süllyedjenek a Facebook archívum mélyére a legjobb gondolatok, másrészt talán azoknak is érdekes, akik még nem tagjai a Villanyautós közösség facebook csoportjának. A kiemelt hozzászólások a felhasználók hozzájárulásával kerültek a cikkbe (saját döntésük szerint névvel vagy név nélkül) és elnézést kérek azoktól, akiket nem emeltem ki, elég sok volt az ismétlődés.

„Az anyag- és illesztési minőségen túl mindenben. Azaz szerviz szolgáltatásban itthon nem.” – Katona Ottó

„A töltőhálózat a block buster a Teslában. Ha az nem lenne, kb. tizede lenne a vonzereje. Ez viszont minden más patinás gyártó elektromos portfóliója fölé helyezi. Elon is, akárcsak jómagam, az „az van rendesen megcsinálva, amit saját magad csinálsz meg” elvet vallja. Abszolút igaza volt, látszik is, hogy mindenki más szenved a töltéssel, míg a SuC hálózat vígan kiszolgálja a tulajdonosokat. Ez teszi KÉNYELMESSÉ a Teslával való életet, mert valljuk be őszintén, egy bizonyos kor után az autozás már szükséges rossz, és aki meghozta azt a döntést, hogy villanyra vált, nem szeretné az addig megszokott kényelmet feladni.” – Balázs Géza

„A töltőhálózat és annak használata. Mert magában a töltők is jók, de az, hogy jó akkor Párizsba akarok menni, tervezz utat, foglalj töltőt, előre melegítsd az aksit stb. ez azért eléggé priceless.” – Kardkovács István

„Fussunk össze és megmutatom!” – Gaál András

„Az AutoPilot nevű „vezetéstámogató rendszer” is sokkal előrébb tart például. Meg szoftveresen is, az OTA frissítéssel kezdve.” – Papp László

Megérkezett az önvezető Tesla*

A lista rövidebb lesz a miben nem jobb felsorolásával: illesztési minőség, csapnivaló” szervizháttér.” – Kerekes Zsolt

Nincs elég szerviz, de ami van az rendesen teszi a dolgát és ért is hozzá, szemben a régi gyártók, hozzá nem értő, gyakran hibázó, extrém lehúzós szervizeivel. Ha nekem csak a szerviz alapján kellene döntenem, ez alapján is a Teslát választanám. Nincs kötelező szerviz, van csereautó, van korrekt és megfizethető maszek szerviz Magyarországon.” – Anonymus

Mérnöki ideális megoldásokra törekednek, gyártásban, funkcionalitásban. Informatikai vonalról jött fejlesztési sebességgel reformálnak dolgokat, öntési, gyártási technikát, új fémeket, új gyártástechnológiákat kifejlesztve. Mérnök vezetéssel, nem gazdaságival, gyors iterációkon keresztül nem félnek fejlődni, ha jobb megoldást, költséghatékonyságot látnak.
Pl. más gyártók eddig nem gyártattak akkumulátort csak megvették a piaci szereplők celláit, vagy egész akkupakkot.
Teslánál eddig is szoros gyártói egybefonódás volt. Most az akkupakkot is száműzik és alvázba integrálják egyenesen az akkucellát.
Ezt jópár évvel később fogják meglépni a régi nagyok, mikor már szerintük bevált technológia lesz (most már értékben pl. mind kicsik)

Illetve egy apróság: a Tesla lassan kisebb részben autógyártó, mint minden más: ipari áram tároló akkumulátor/napenergia üzletága nagyobb lesz, mint az autógyártó rész. (még a tervezett 20 millió autó/év gyártás mellett is)
Energiaszolgáltató világszerte már most. Üzemanyag” kúthálózat üzemeltető világszerte már most. Autószalon lánc tulajdonos világszerte.
Biztosítási szolgáltató tengerentúlon.
Szoftver fejlesztő, szolgáltató jelenleg is. Nemsokára valószínűleg vezető önvezető szoftver szolgáltató (lízingelő) lesz.
Szoftver árrés összemérhetetlen autó gyártási árréssel (amiben piacvezető már most BEV-nél)” – Rekedt-Nagy László

A Tesla igyekszik mindent maga gyártani (még az üléseket is például), így nem kell x+1 beszállító alkatrészeit, legfőképpen az azokat vezérlő számítógépeket összehangolni. Így a frissítés is sokkal egyszerűbb, bár egyértelműen rögösebb utat kell bejárni a tökéletes működéshez. Jó példa: automatikus ablaktörlő, ami az elején csapnivaló volt, ma 1 órányi esős vezetés közben hozzá sem kellett nyúlni…” – Kiss Levente

A saját fejlesztésű és gyártású akkumulátor, az egységes szoftverkörnyezet, a gyártási kapacitás és technológia, a gyártás beindításának és felfuttatásának gyorsasága, külső beszállítóktól való függetlenség, egyszemélyi döntéshozatal és vállalatvezetés.  Jobb gyártói kapacitásban, a rendelések kiszállításában, az egyre nagyobb kapacitású akkumulátorok legyártásában, autószoftverben, autógyár építésben.  Tulajdonképpen a hajtásláncon, menettulajdonságokon, hatótávon, szoftverminőségen és presztízsen kívül semmiben sem jobb.„ – Simon István

Az innovációi teszik a Teslát különlegessé. Ami nem merül ki abban, hogy elektromos hajtásláncot alkalmaz, hanem az elejétől gondolja újra, hogyan gyártson autót, amire pl. jó példa a Cybertruck szerkezeti felépítése. Ezen kívül a saját töltőhálózat, az önvezetésben tett előrelépések, tanuló szoftvereik és most következik az akkutechnológiai újítás. Mire a többi gyártó azt gondolja, hogy utolérte, a Tesla bemutatja, hogy valójában majdnem csak ott tartanak, ahol a Tesla 8 éve tartott. – Süli András

8 évvel jár a vetélytársak előtt a Tesla?

Abban, hogy nem a tervezett elavulás van az üzletpolitikájának középpontjában, nem tartja vissza a legmodernebb technológiákat, mint a többiek, hanem beépíti azokat aktuális modelljei mindegyikébe. Autói frissíthetők, fejleszthetők, utólag is többet fognak tudni. Nem ír elő kötelező szervizt, nem szívatja vásárlóit olyannal, amire nincsen semmi szükség.
Akkumulátor technológia. Töltési lehetőségek és sebesség. Infotainment rendszer. Tisztességes méretű, informatív kijelzők. Testreszabhatóság. Önvezető technológia. Ez utóbbi fényévekre van a többiektől.” – Anonymus

Kiváló dinamika, aminek az egyik ága az energia menedzsmentje, a kiváló (élenjáró) számítógépes háttere. Ez utóbbiról elég sok utalást lehet találni. A folyamatos szoftverfejlesztés. Persze az éremnek van egy másik oldala is, de hát nincs a világon abszolút tökéletes dolog.” – Simó László

Abban, hogy csak és kizárólag elektromos autókat gyárt! Nem alibizik, nem kvóta-autózik, hanem csak az elektromos hajtásláncot fejleszti -gondolja újra az alapoktól- és ezért sokkal eredményesebb, mint a ‘hagyományos’ gyártók, akik többfelé kénytelenek megosztani az erőforrásaikat. – Abdul Arbah

Végül természetesen nem hagyhatom ki a saját véleményem sem: Az ökoszisztémában, azaz az autó és a töltőrendszer együttélésében. Nincs még egy olyan elektromos autó, amelynél a naviba beírsz egy 3000 km-re lévő célpontot és az autó megmondja hol, hány percet tölts, mire a töltőhöz érsz beállítja ideálisra az akku hőmérsékletet, hogy a töltés a lehető leggyorsabb legyen. Nem kell kártyákkal, applikációval bohóckodni a töltőknél, bedugod az autót, jön az áram, majd a hó végén fizetsz (ha nem ingyenes volt a töltés). Ezt egyelőre egyetlen egyéb típus sem tudta lemásolni az elmúlt 8 évben. Próbálkozások és ígéretek vannak már, de a többi típusnál ezt a tervezést elsősorban a járművezetőnek kell egyelőre megoldani. – Szűcs Gábor

7000 kínai Tesla indul Európába

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.