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 Mostanában sokat foglalkoztunk a hazai és a nyugat európai villámtöltő telepítésekkel, és örömmel konstatáltuk, hogy a három, szinte megfizethetetlen Ionity helyszín után most már elfogadható áron is van két új 150 kW feletti teljesítményű villámtöltő állomás Magyarországon. Újabb MOL-NEXT-e ultra töltő az M1 autópályán 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 Amíg a Mol és a többiek erőt gyűjtenek a további telepítésekhez, hadd irigykedjünk egy kicsit, milyen állomásokat adnak át a németeknél! Ez már nem „oszlop a préri közepén” A német Car Maniac Youtube csatorna mutatott most be egy érdekes videót az EnBW energiaszolgáltató új villámtöltője kapcsán, amit itthon már ultratöltőnek hívnánk, a helyiek meg hipertöltőnek neveznek. A magyar származású Christopher Karatsonyi által működtetett csatorna egyébként az egyik legszínvonalasabb német villanyautós tartalomforrás, amit mindenkinek csak ajánlani tudunk. A hír alapjául szolgáló videót a cikk alatt beágyaztuk. Forrás: Google Maps Hogy olvasóink el tudják helyezni a helyszínt: Stuttgarttól 20 kilométerre észak nyugati irányban a 8-as autópálya mellett vagyunk. Itt adta át október 22-én az EnBW az 1 millió eurós beruházással elkészült új töltőállomását, ami több szempontból is jövőbe mutató. A szolgáltató teljesen kereskedelmi alapon építette fel a töltőpontot, ehhez sem német állami, sem EU pénzeket nem használtak fel. Forrás: Youtube / Car Maniac A töltőponton jelenleg 8 darab 300 kW csúcsteljesítményű CCS töltő kapott helyet – a legutolsó kettő alkalmas 50 kW CHAdeMO és 22 kW AC töltésre is. A beruházó gondolt arra is, ha esetleg a jövőben bővítenie kellene a helyszínt. Ebben az esetben a töltőoszlopokat 90 fokkal elfordítják és be lehet szerelni mindegyik mellé még egyet, ezzel 16-ra növelve a töltők számát. Ebben a kialakításban változik a parkolási rend is: míg jelenleg az oszlopokkal párhuzamosan állnak be az autók, a bővítés után azokra merőlegesen, orral előre, vagy tolatva tudnak megállni. Forrás: Youtube / Car Maniac A töltőoszlopok felett egy napelemes tető kapott helyet 214 panellel, 30 kW csúcsteljesítménnyel. Ez természetesen kevés az autók töltéséhez, de bőven elég az állomás saját energiaigényének fedezésére. A napelemes tető éves szinten 25.000 kWh energia termelésére képes, amiből az állomás üzemeltetése nyolcezret használ fel. A maradék természetesen az autók töltésének energiaigényét segít megteremteni. Egyébként a szolgáltató a villámtöltések teljes energiamennyiségét zöld áramból fedezi. Átgondolták Az állomást több ügyes részletmegoldás teszi még érdekessé. Először is a tetőn lévő LED lámpasor úgy van programozva, hogy amikor behajt egy új autó, akkor az egész állomás fénybe borul, ezzel segítve a biztonságot – így a magányos utazó is meggyőződhet róla ki tartózkodik még ott rajta kívül. Ezután a lámpák kialszanak és csak azokat a töltőpontokat világítják meg ahol autó áll – mindegyik felett van egy-egy dedikált fényforrás. Forrás: Youtube / Car Maniac A másik ügyes megoldás a hosszú töltőkábelek menedzselése. Ez igazából minden általános töltőnél probléma, hiszen sok jelenlegi és még csak tervezőasztalon lévő autóval működniük kell, amelyek mind más méretűek és máshová helyezték a töltőnyílásukat is. Az EnBW ezért saját megoldással egészítette ki a töltőoszlopokat. Egy 5 méteres, feltekeredő dróthoz van rögzítve a töltőkábel, az egész pedig egy vezetőkaron lóg, ami képes az oszlop körül elforogni. Így a vezeték nem a földön fekszik, nem esünk át rajta és nem lesz piszkos sem. Arra emlékezetet, ahogy némelyik gőzborotvás önkiszolgáló kézi mosó kezeli a hasonló problémát a vízcsövekkel. Forrás: Youtube / Car Maniac Az állomáson egyébként elhelyeztek szelektív hulladékgyűjtőket és – elképesztő luxus villámtöltőknél – egy elektromos kompresszort is a kerekek felfújásához, de ingyen WiFi is van. Hogy azért lássuk, a Lajtán túl sem minden fenékig tejfel, nyekeregjünk itt egy picit a hiányosságokról is. A pumpa nagyon jó, de ha le akarom mosni a szélvédőt, még mindig be kell mennem egy benzinkútra – én ezt mindig kicsit pofátlanságnak érzem, ha mást nem vásárlok ott. És ha már vásárlás: itt sem futotta még csak egy fránya üdítő/kávé/csoki automatára sem, hogy a WC hiányát már ne is említsük. Forrás: Youtube / Car Maniac Mennyi az annyi? Végül említsük meg a töltés árát is. Viszonyítási alapnak, csak emlékeztetőül: itthon a Mobiliti 50 kW-os oszlopait percenként 100 forintért használhatjuk, míg a MOL új 150 kW-os ultartöltőit novembertől 149 Ft/kWh, az Ionity 350-es szörnyeit pedig 280 Ft/kWh tarifáért vehetjük igénybe. Az EnBW DC töltőinek díjszabása egységesen 47,77 euro cent azaz körülbelül 175 Ft/kWh a jelenlegi kedvezményes 16%-os német áfával. (Természetesen minden szolgáltató rendelkezik valamilyen hűségprogrammal vagy előfizetéses konstrukcióval is, de ezzel most nem komplikálnánk a dolgokat). Jó kérdés persze, hogy a német autópálya mellett mennyi idő alatt térül meg egy ilyen 360-370 millió forintos beruházás, illetve hogy hogy nézne ki ez a képlet Magyarországon, a töltők jelenlegi és következő 2-3 évre prognosztizált kihasználtsága mellett. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!