Valahogy így kell villámtöltőt építeni

Mostanában sokat foglalkoztunk a hazai és a nyugat európai villámtöltő telepítésekkel, és örömmel konstatáltuk, hogy a három, szinte megfizethetetlen Ionity helyszín után most már elfogadható áron is van két új 150 kW feletti teljesítményű villámtöltő állomás Magyarországon.

Amíg a Mol és a többiek erőt gyűjtenek a további telepítésekhez, hadd irigykedjünk egy kicsit, milyen állomásokat adnak át a németeknél!

Ez már nem „oszlop a préri közepén”

A német Car Maniac Youtube csatorna mutatott most be egy érdekes videót az EnBW energiaszolgáltató új villámtöltője kapcsán, amit itthon már ultratöltőnek hívnánk, a helyiek meg  hipertöltőnek neveznek. A magyar származású Christopher Karatsonyi által működtetett csatorna egyébként az egyik legszínvonalasabb német villanyautós tartalomforrás, amit mindenkinek csak ajánlani tudunk. A hír alapjául szolgáló videót a cikk alatt beágyaztuk.

Advertisement
Forrás: Google Maps

Hogy olvasóink el tudják helyezni a helyszínt: Stuttgarttól 20 kilométerre észak nyugati irányban a 8-as autópálya mellett vagyunk. Itt adta át október 22-én az EnBW az 1 millió eurós beruházással elkészült új töltőállomását, ami több szempontból is jövőbe mutató. A szolgáltató teljesen kereskedelmi alapon építette fel a töltőpontot, ehhez sem német állami, sem EU pénzeket nem használtak fel.

Forrás: Youtube / Car Maniac

A töltőponton jelenleg 8 darab 300 kW csúcsteljesítményű CCS töltő kapott helyet – a legutolsó kettő alkalmas 50 kW CHAdeMO és 22 kW AC töltésre is. A beruházó gondolt arra is, ha esetleg a jövőben bővítenie kellene a helyszínt. Ebben az esetben a töltőoszlopokat 90 fokkal elfordítják és be lehet szerelni mindegyik mellé még egyet, ezzel 16-ra növelve a töltők számát. Ebben a kialakításban változik a parkolási rend is: míg jelenleg az oszlopokkal párhuzamosan állnak be az autók, a bővítés után azokra merőlegesen, orral előre, vagy tolatva tudnak megállni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Lendkerekes villámtöltőt telepített a Škoda
Forrás: Youtube / Car Maniac

A töltőoszlopok felett egy napelemes tető kapott helyet 214 panellel, 30 kW csúcsteljesítménnyel. Ez természetesen kevés az autók töltéséhez, de bőven elég az állomás saját energiaigényének fedezésére. A napelemes tető éves szinten 25.000 kWh energia termelésére képes, amiből az állomás üzemeltetése nyolcezret használ fel. A maradék természetesen az autók töltésének energiaigényét segít megteremteni. Egyébként a szolgáltató a villámtöltések teljes energiamennyiségét zöld áramból fedezi.

Átgondolták

Az állomást több ügyes részletmegoldás teszi még érdekessé. Először is a tetőn lévő LED lámpasor úgy van programozva, hogy amikor behajt egy új autó, akkor az egész állomás fénybe borul, ezzel segítve a biztonságot – így a magányos utazó is meggyőződhet róla ki tartózkodik még ott rajta kívül. Ezután a lámpák kialszanak és csak azokat a töltőpontokat világítják meg ahol autó áll – mindegyik felett van egy-egy dedikált fényforrás.

Forrás: Youtube / Car Maniac

A másik ügyes megoldás a hosszú töltőkábelek menedzselése. Ez igazából minden általános töltőnél probléma, hiszen sok jelenlegi és még csak tervezőasztalon lévő autóval működniük kell, amelyek mind más méretűek és máshová helyezték a töltőnyílásukat is. Az EnBW ezért saját megoldással egészítette ki a töltőoszlopokat. Egy 5 méteres, feltekeredő dróthoz van rögzítve a töltőkábel, az egész pedig egy vezetőkaron lóg, ami képes az oszlop körül elforogni. Így a vezeték nem a földön fekszik, nem esünk át rajta és nem lesz piszkos sem. Arra emlékezetet, ahogy némelyik gőzborotvás önkiszolgáló kézi mosó kezeli a hasonló problémát a vízcsövekkel.

Forrás: Youtube / Car Maniac

Az állomáson egyébként elhelyeztek szelektív hulladékgyűjtőket és – elképesztő luxus villámtöltőknél – egy elektromos kompresszort is a kerekek felfújásához, de ingyen WiFi is van.

Hogy azért lássuk, a Lajtán túl sem minden fenékig tejfel, nyekeregjünk itt egy picit a hiányosságokról is. A pumpa nagyon jó, de ha le akarom mosni a szélvédőt, még mindig be kell mennem egy benzinkútra – én ezt mindig kicsit pofátlanságnak érzem, ha mást nem vásárlok ott. És ha már vásárlás: itt sem futotta még csak egy fránya üdítő/kávé/csoki automatára sem, hogy a WC hiányát már ne is említsük.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nem lesznek modulok a Tesla következő aksijában?
Forrás: Youtube / Car Maniac

Mennyi az annyi?

Végül említsük meg a töltés árát is.

Viszonyítási alapnak, csak emlékeztetőül: itthon a Mobiliti 50 kW-os oszlopait percenként 100 forintért használhatjuk, míg a MOL új 150 kW-os ultartöltőit novembertől  149 Ft/kWh, az Ionity 350-es szörnyeit pedig 280 Ft/kWh tarifáért vehetjük igénybe. Az EnBW DC töltőinek díjszabása egységesen 47,77 euro cent azaz körülbelül 175 Ft/kWh a jelenlegi kedvezményes 16%-os német áfával. (Természetesen minden szolgáltató rendelkezik valamilyen hűségprogrammal vagy előfizetéses konstrukcióval is, de ezzel most nem komplikálnánk a dolgokat).

Jó kérdés persze, hogy a német autópálya mellett mennyi idő alatt térül meg egy ilyen 360-370 millió forintos beruházás, illetve hogy hogy nézne ki ez a képlet Magyarországon, a töltők jelenlegi és következő 2-3 évre prognosztizált kihasználtsága mellett.

 

Elektromos autót használsz?