SUV adóval büntetnék a legszennyezőbb autókat

A közlekedés tisztábbá tételének jelenleg két útját követik az európai országok. A tiszta üzemű, tisztán elektromos és tölthető hibrid autók kedvezményekkel támogatása mellett egyre gyakoribb a legszennyezőbb autókra kivetett büntető adó. Franciaország a villanyautók állami támogatását tekintve hosszú ideje az éllovasok között helyezkedik el, most viszont úgy tűnik tovább lépnek, ugyanis a jövő év januárjától új adónemet vezetnének be a nehéz, különösen környezetszennyező személyautókra. Az 1800 kg feletti kategóriába elsősorban a napjainkban divatos emelt hasmagasságú SUV modellek esnek majd bele – írja az rfi.

Az adó mértéke egyelőre nem ismert, de egy hasonló javaslatot korábban benyújtó civil kezdeményezés kilogrammonként 10 eurót javasolt, igaz a CCC (Citizens’ Convention for the Climate) javaslata jóval radikálisabb volt, mint a végül elfogadott intézkedés, ugyanis 1400 kg alsó súlyhatárt javasoltak.

Az eredeti ötletet a francia kormányzat elvetette, arra hivatkozva, hogy ez túlságosan nagy mértékben sújtaná a francia autóipart, amely idén már eleve jelentős károkat szenvedett el a koronavírus miatt. A javaslatot mégis megfontolásra alkalmasnak tarthatták, ugyanis csütörtökön Barbara Pompili ökológiai átalakulásért felelős miniszter a Les Echos újságnak azt nyilatkozta, hogy hosszas viták után a kormány kompromisszumot dolgozott ki.

Advertisement

EZT OLVASTAD MÁR?  Videó: hibátlanul driftel az önvezető, elektromos DeLorean

Azzal, hogy a CCC által javasolt 1400 kg helyett csak az 1800 kg-ot meghaladó tömegű járművekre vetik ki az adót gyakorlatilag mentességet kapott a legtöbb francia gyártmányú autó. Ezen kívül kivételt képeznek a szabályozások alól a nagy családok tulajdonában lévő hétüléses autók, valamint a tisztán elektromos járművek és tölthető hibridek is.

A múlt héten a francia WWF is próbált nyomást gyakorolni a kormányra, hogy lépjen fel a SUV divat ellen. Véleményük szerint ezek az autók nem csak az utakat, de az éghajlatot és a háztartások költségvetését is súlyosan megterhelik. A városi terepjárókra egyre nagyobb a kereslet, Franciaországban az értékesítés 38%-át teszik ki, így a második legnagyobb emissziós növekedést produkálták az ilyen járművek, közvetlenül a repülési szektor után.

Isabelle Autissier, a WWF-France elnöke rádiónyilatkozatában elmondta, hogy a ma divatos SUV kategóriával az a fő probléma, hogy annak ellenére, hogy egyre nehezebbek, ugyanazokra a dolgokra használják őket: iskolába vinni a gyerekeket, munkába menni vagy meglátogatni a nagymamát. Azzal, hogy a korábbinál 200 kilóval nehezebb autóval közlekedünk, 20%-kal több üvegházhatású gázt bocsátunk ki.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elon Musk ültetett 1 millió fát aztán lelépett a Twitterről

Az egyre nehezedő flottával kapcsolatosan komoly probléma, hogy az autógyártók számára előírt 95 g/km átlagos kibocsátási határértéket súlyozzák az adott gyártó flottájának tömegével, így a nehezebb autókat kínáló márkák számára magasabb az engedélyezett szennyezés.  Julia Poliscanova, a Transport & Environment tiszta járművekért felelős vezetője nemrégiben hasonló kritikát fogalmazott meg a hobbiterepjárókkal kapcsolatban, azonban a francia kormánnyal ellentétben ő a „kamuhibrideket” sem kímélné, 2035-től minden olyan járművet betiltana, amelybe fosszilis üzemanyagot lehet tankolni.

 

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.