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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

SUV adóval büntetnék a legszennyezőbb autókat

A közlekedés tisztábbá tételének jelenleg két útját követik az európai országok. A tiszta üzemű, tisztán elektromos és tölthető hibrid autók kedvezményekkel támogatása mellett egyre gyakoribb a legszennyezőbb autókra kivetett büntető adó. Franciaország a villanyautók állami támogatását tekintve hosszú ideje az éllovasok között helyezkedik el, most viszont úgy tűnik tovább lépnek, ugyanis a jövő év januárjától új adónemet vezetnének be a nehéz, különösen környezetszennyező személyautókra. Az 1800 kg feletti kategóriába elsősorban a napjainkban divatos emelt hasmagasságú SUV modellek esnek majd bele – írja az rfi.

7000 eurós állami támogatás Franciaországban a villanyautókra

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

Az adó mértéke egyelőre nem ismert, de egy hasonló javaslatot korábban benyújtó civil kezdeményezés kilogrammonként 10 eurót javasolt, igaz a CCC (Citizens’ Convention for the Climate) javaslata jóval radikálisabb volt, mint a végül elfogadott intézkedés, ugyanis 1400 kg alsó súlyhatárt javasoltak.

Az eredeti ötletet a francia kormányzat elvetette, arra hivatkozva, hogy ez túlságosan nagy mértékben sújtaná a francia autóipart, amely idén már eleve jelentős károkat szenvedett el a koronavírus miatt. A javaslatot mégis megfontolásra alkalmasnak tarthatták, ugyanis csütörtökön Barbara Pompili ökológiai átalakulásért felelős miniszter a Les Echos újságnak azt nyilatkozta, hogy hosszas viták után a kormány kompromisszumot dolgozott ki.

Azzal, hogy a CCC által javasolt 1400 kg helyett csak az 1800 kg-ot meghaladó tömegű járművekre vetik ki az adót gyakorlatilag mentességet kapott a legtöbb francia gyártmányú autó. Ezen kívül kivételt képeznek a szabályozások alól a nagy családok tulajdonában lévő hétüléses autók, valamint a tisztán elektromos járművek és tölthető hibridek is.

A múlt héten a francia WWF is próbált nyomást gyakorolni a kormányra, hogy lépjen fel a SUV divat ellen. Véleményük szerint ezek az autók nem csak az utakat, de az éghajlatot és a háztartások költségvetését is súlyosan megterhelik. A városi terepjárókra egyre nagyobb a kereslet, Franciaországban az értékesítés 38%-át teszik ki, így a második legnagyobb emissziós növekedést produkálták az ilyen járművek, közvetlenül a repülési szektor után.

Jutott egy kis elektromosság a Ford óriási SUV-jába

Isabelle Autissier, a WWF-France elnöke rádiónyilatkozatában elmondta, hogy a ma divatos SUV kategóriával az a fő probléma, hogy annak ellenére, hogy egyre nehezebbek, ugyanazokra a dolgokra használják őket: iskolába vinni a gyerekeket, munkába menni vagy meglátogatni a nagymamát. Azzal, hogy a korábbinál 200 kilóval nehezebb autóval közlekedünk, 20%-kal több üvegházhatású gázt bocsátunk ki.

Az egyre nehezedő flottával kapcsolatosan komoly probléma, hogy az autógyártók számára előírt 95 g/km átlagos kibocsátási határértéket súlyozzák az adott gyártó flottájának tömegével, így a nehezebb autókat kínáló márkák számára magasabb az engedélyezett szennyezés.  Julia Poliscanova, a Transport & Environment tiszta járművekért felelős vezetője nemrégiben hasonló kritikát fogalmazott meg a hobbiterepjárókkal kapcsolatban, azonban a francia kormánnyal ellentétben ő a „kamuhibrideket” sem kímélné, 2035-től minden olyan járművet betiltana, amelybe fosszilis üzemanyagot lehet tankolni.

Az autógyártók többsége megúszhatja a büntetést

 

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.