Egyben nyeli le az S&P 500 a Teslát

Mint korábban már beszámoltunk róla, november közepén jelentette be az S&P Global, hogy hozzáadják a Teslát a híres 500-as indexünkhöz. Korábbi írásunkban már foglalkoztunk vele, hogy ez miért jelentős esemény a cég életében – és miért szimbolikus is, hogy a megújuló energiák legismertebb képviselője bekerült az 500 legnagyobb cég listájára.

A belépés részletei azonban két hete még nem voltak kidolgozva, több opció is volt az asztalon, a döntés azonban igen meglepő lett.

Nem triviális

Az ilyesfajta belépések szinte mindig egy lépcsőben történnek – kitűznek egy céldátumot, a nagy alapok pedig előtte pár nappal, esetleg egy-két héttel elkezdenek bevásárolni a cég papírjaiból, hogy elérjék a kitűzött arányt. Ez utóbbit nagyjából úgy kell elképzelni, hogy megnézik az S&P 500-as listáján mekkora értéket képvisel majd az új belépő a szabadon elérhető részvényeinek értéke lapján és vásárolnak annyi részvényt, hogy ehhez közeli arányban legyen jelen a vállalat az ő portfóliójukban is. Ez a Tesla esetében nagyjából az S&P 500 értékének 1,3-1,5%-a körüli szám lesz, ami elsőre nem tűnik soknak, de egyes számítások szerint akár a cég szabadon elérhető részvényeinek 1/3-a is gazdát cserélhet. Ráadásul mivel ezek az alapok általában nem napi kereskedést folytatnak, ezek a részvények bizonyos szempontból gyakorlatilag kikerülnek a piacról, hiszen sokáig tartják őket.

A Tesla csatlakozása az indexhez egyébként sok szempontból egyedülálló. Még soha nem lépett be ekkora értékű vállalat – a kaliforniai autógyártó már most a 10 legértékesebb amerikai cég között van. Ráadásul az is kimondottan ritka, hogy egy új szereplő egyből az 500-as listára lépjen. Általában az S&P 500 előszobájának tekinthető valamelyik kisebb presztízsű listára kerülnek be először és innen lépnek feljebb. Emiatt a megvásárolandó részvények egy jelentős része nem is közvetlenül a piacról érkezik, hanem az alapok házon belül csoportosítanak át.

Így aztán pontosan senki nem tudja mi várható a részvények árfolyama kapcsán, hiszen ugyan sok papírt kell majd most felvásárolniuk, ami felfelé hajtaná az árakat, de normál körülmények között ez a lufi egy idő után le is ereszt, mert sokan csak a pénzüket akarják megforgatni ebben az időszakban, hogy majd drágábban eladják a papírokat ezeknek a pénzügyi alapoknak. Csakhogy a Tesla esetében a részvények harmada akár hosszabb időre is kikerülhet a forgalomból, ráadásul az S&P 500 belépésük egybeesik azzal az elmúlt hónapokban tapasztalható folyamattal, hogy több, korábban szkeptikus piaci elemző látja most úgy, túlzott volt az óvatosság, a cégnek jó esélye van beváltani a hozzá fűzött reményeket. Míg korábban mosolyogva nyugtázták a Tesla 2020-as félmilliós gyártási tervszámait, úgy néz ki a vállalat nagyon közel kerülhet ehhez az idén, mégpedig a pandémia ellenére. Az évek óta szajkózott mantra, miszerint a cég termékei iránti kereslet egy lufi, a sok gazdag kaliforniai kocka után már senki nem fogja megvenni, egyre inkább hitelét veszti, ahogy évről évre 30-60%-os növekedést produkálnak.

Így az elmúlt hetekben számos nagy elemző ház is emelte az előrejelzését – például a Morgan Stanley 360-ról 540 dollárra, tegnap este a Goldman Sachs 455-ről 780 dollárra, illetve október végén a korábban szkeptikus Baird 480-ra. Számos szakértő szerint a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a következő hetekben a cég részvényei jelentősen emelkedni fognak, azután pedig kicsit visszaesnek majd, de a korábbinál magasabb árszínvonalon stabilizálódnak.

Meglepő döntés

Ennyi talán elég is háttérnek a mostani sztorihoz, mert így talán már érthető miért lepődtek meg sokan (köztük jómagam is) az S&P Global tegnapi döntésén.

Az eredeti javaslat szerint két opciót tettek le az asztalra:

  1. A Tesla a szokásos módon, egy kijelölt időpontban, December 21-én csatlakozik az indexhez és eddig kell bevásárolni az alapoknak belőle.
  2. A cég hatalmas piaci értéke miatt két lépcsőben, egy hét különbséggel kerül be a listára – ehhez egyébként 2-3 javaslat is volt, hogy százalékosan milyen legyen a két időpont között a megosztás.

Már a fentiekből is látszik, hogy a második opció tűnt favoritnak, hiszen normál körülmények között ez fel sem merül, tehát jó okkal készültek ekkora kivételre.

Azonban a múlt héten felmerült az is, hogy egy harmadik megoldást választhatnak. Ez a javaslat nem az S&P-től jött, hanem egyes befektetői csoportoktól, akik elkezdtek mellette lobbizni, és még neves gazdasági lapokban is írattak cikkeket megjelentek cikkek az ötlet támogatására. Ez a forgatókönyv azt javasolta, hogy két negyedévre húzzák szét a belépés időtartamát – erre példa még nem volt és potenciálisan a mostani nyerészkedő időszak meghosszabbodásához vezetett volna. De egészen úgy tűnt a múlt hét vége felé, hogy egyre hangosabban kérik ezt és már inkább arról szólt a vita, az S&P megteheti-e hogy a nyilvánosan meghirdetett opcióktól teljesen eltérő megoldást választ, vagy ebben az esetben pereknek néz-e elébe.

Forrás: Shutterstock

Nos ezután érkezett a döntés, hogy nem variálnak semmit, az 500 milliárd dollár értékű Tesla 2020 december 21-én egy lépcsőben kerül be az indexbe. Mint amikor egy óriáskígyó kiakasztja az állkapcsát és egyben nyeli le a nála jóval nagyobb áldozatát.

A hír hallatára a cég papírja meredek emelkedésbe kezdtek és nap közben még a 600 dolláros (a részvényfelosztás előtti mértékegységben 3000 dolláros) árfolyamot is átlépték. (Majd a tegnapi pici tőzsdepánik alkalmával ismét estek, hogy azután ma a kereskedés előtti piacon újra emelkedjenek – nincs itt semmi látnivaló, csak a szokásos TSLA hullámvasút).

Egy biztos, az év vége igen izgalmas időszaknak ígérkezik a cég tőzsdei életében. A legtöbb nagy pénzügyi alap valószínűleg a következő, vagy a rákövetkező héten kezd bevásárolni és ezt december 18 péntek tőzsdezárásig be is fejezi, hiszen a következő hétfő a határidő. Ezután jönnek a csonka kereskedési hetek és az ünnepek, majd Január 1-4 között várható a cég negyedik negyedéves/éves értékesítési adatainak publikálása. 3 hétre rá pedig érkezik a negyedéves pénzügyi jelentés és várhatón megerősítik, hogy megkezdődött a kínai Model Y gyártása.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, azért most különösen szeretném kiemelni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

(A címlapkép a Lake Eland Game Reserve természetvédelmi csoport Facebook oldaláról származik).

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.