Megvenné valamelyik vetélytársát a Tesla?

Szinte pontosan egy éve jelentette be Elon Musk a németországi Tesla gyár építését, amikor ellátogatott az Auto Bild Das Goldene Lenkrad díjkiosztójára, hogy átvegye a Model 3-nak járó trófeát. Most ugyanide tért vissza a cégvezető, azonban a díjazott ezúttal saját maga volt. A Bild és megannyi más lapcsalád kiadója, az Axel Springer, idén ismét kiosztotta életmű díját, amit többek között Jeff Bezos és Mark Zukerberg után most Elon Musk kapott.

A sci-fi shownak, vagy vidámparki látványosságnak is beillő díszletek között tartott díjátadón Musk adott egy hosszabb interjút is, most ebből szemezgetünk egy rövid cikksorozatban.

Nem mondott nemet

Persze, hogy a Tesláról, mint cégről is szó volt az eseményen, úgyhogy kezdjük is a sorozatot rögtön ezzel.

A kiadó igazgatója felidézte, hogy amikor pár évvel ezelőtt egy hasonló eseményen a nézők között ült, és Musk egy másik díjat vett át, egy nagy német autógyár vezetője volt az asztalszomszédja. Mikor megkérdezte nem tartanak-e a Teslától, a CEO csak mosolygott, és nem tartotta sokra se Muskot se a márka jövőjét. Azóta viszont már a Tesla értékesebb mint a következő pár autógyártó együttvéve. Még mindig nevetnek a versenytársak? – kérdezte Mathias Döpfner, az Axel Springer vezetője.

Forrás: Axel Springer SE

Musk válaszában úgy fogalmazott, hogy akkoriban „nehezen lehetne azt mondani, hogy nagyon kedvesek voltak velem”. Érdekelné-e a Teslát esetleg egy régi hagyományos versenytárs felvásárlása? – jött a következő kérdés.

„Ellenséges felvásárlást [amikor egy céget akarata ellenére, a piacon lévő részvények megszerzésével kebeleznek be] soha nem csinálnánk, de amennyiben egy versenytárs megkeresne minket, lefolytatnánk a megfelelő beszélgetéseket” – szólt a meglepő válasz.

A fenti témát többen felvetették már, de Muskot talán még soha nem kérdezték ennyire egyértelműen. Persze egy ilyen felvásárlás elég sok kockázattal is jár, hiszen ilyenkor a másik cég minden baját, problémáját is magukra húzzák, miközben a Tesla egyik előnye, hogy nincs az a hatalmas teher, amit a belsőégésű motoros autók gyártásából magával cipelne. Gondolunk itt például a hagyományos motorokba és váltókba invesztált infrastruktúrára, a feleslegessé váló munkaerőre, a korábbi hitelek visszafizetésére, vagy a dízelbotrányhoz hasonló perek és eljárások anyagi következményeire, vagy a szakszervezeti megállapodásokra. Ha egyesül két vállalat, akkor azzal jön minden, a jó és a rossz is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Az európai 62 kWh-s Nissan LEAF-ek kétharmadát már elkapkodták
Forrás: Axel Springer SE

Kik lehetnének a jelöltek?

Ettől függetlenül lehetnek olyan helyzetek, amikor érdemes lehet elgondolkozik ezen. Ha például van egy olyan vállalat, a Teslához mérten akár nagy, de a piacon kisebb szereplő, amelyiknek nincsen igazán jó villanyautós programja, ellenben tud valamit nyújtani a Tesla számára, akkor ez win-win lehet. Mire gondolunk itt?

Például ha lenne egy olyan partner, amelyik nem erős a prémium szegmensben, akkor egy széles, olcsóbb modelleket felvonultató portfolióval, és az ezek gyártására kész üzemekkel, képzett munkaerővel csatlakozhatnának a Teslához. De ugyanígy érdekes lehet a napokban egy német politikus által felvetett ötlet is miszerint a Tesla megvehetné a Német Posta elektromos kisteherautókat gyártó leányvállalatát. A cég éppen kérőt keres, hiszen nem illik profiljába az autógyártás, de eddig nem talált vevőre. A Tesla viszont régóta szeretne kisteherautókat gyártani akár a saját szervizflottája számára is. Olyannyira így van ez, hogy Musk korábban azt is fontolgatta, hogy Mercedes Sprintereket fognak átalakítani maguknak. De ugyanígy érdekes lehet egy regionális szereplő is mondjuk egy olyan országban, mint például India, ahol a cég még nincs jelen, de a hajtáslánc szállításával sokkal olcsóbb modellekkel, hatalmas piacra léphetne be.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elon Musk Theodore Wright kottájából játszik
Nem, ez nem a legújabb Netflixes sci-fi trailere, hanem a stúdió ahol a díjátadó volt. Itt éppen megérkezik a SpaceX űrhajója a Marsra. Forrás: Axel Springer SE

Persze ennek megvan a maga kockázata is. A Tesla már jelenleg is 2 új gyárat épít egyszerre, több új modell bevezetésén dolgozik, önvezető szoftvert és hardvert fejleszt, napelemeket, napelemes cserepeket, otthoni és ipari energiatárolókat gyárt. Egy egy ilyen akvizíció rengeteg szellemi és anyagi erőforrást tud lekötni, és láttunk már sok olyan céget amely beleroppant. Arról nem is beszélve, hogy amíg nem fut fel a termelés a cég új akkugyáraiban, addig nem sokat érnek újabb modell sorozatokkal és autógyárakkal.

Annak pedig egyébként sem lenne túl nagy értelme, hogy egy a GM-hez, az FCA-hoz, vagy a Fordhoz hasonló méretű behemóttal fuzionáljanak, mivel egy ilyen 100 éves nagyvállalat minden bürokratikus nyűgét és struktúráját is magukra rántanák.

De, úgy látszik Musk mottója, a „soha ne mondd, hogy soha”.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.