Jövőre már nem ember vezeti a Teslákat

Tegnap este Elon Musk Berlinben átvette az Axel Springer életműdíjat, és adott egy hosszabb interjút is a kiadóvállalat vezetőjének. Cikksorozatunkban ebből szemezgetünk érdekesebb részleteket – az utolsó írásban pedig megosztjuk a teljes videót is.

A sorozat első része az alábbi linken található.

Autopilot, FSD, Feature Complete, Level 5 – mi micsoda

Oldalunkon már többször foglalkoztunk a Tesla önvezető rendszereivel, de mielőtt Musk mostani mondandóját vennénk számba, röviden tegyünk rendbe pár fogalmat.

Az első pár ezer Model S kivételével a Tesla valamennyi autója fel van szerelve valamifajta önvezető rendszerrel. Ezek közül a 2016 ősze óta gyártott, eredetileg a második hardverváltozattal (HW 2.0, HW 2.5) ellátott autók mind frissíthetők a legújabb HW 3.0 felszereltségre, 2019 áprilisa óta pedig már az összes autó ezzel a vassal jön ki a gyárból. Ehhez csak a kesztyűtartó feletti számítógépet kell kicserélni, ami nagyjából egy óra szervizben, és ingyenes – feltéve, ha az ember kifizette az FSD felárát. Ha valakit mélyebben érdekel a Tesla önvezető hardvere és szoftvere, korábban egy háromrészes sorozatban foglalkoztunk vele részletesen itt (1), itt (2) és itt (3).

De mi is az az FSD? Mint feljebb írtuk, minden Tesla rendelkezik a későbbi teljes önvezetéshez szükséges hardverrel, de a szoftver szintjén 3 különböző lehetőség van.

  • Az összes autóban megtalálhatóak az önvezető rendszer biztonsági funkciói, amelyek folyamatosan frissülnek is. Ezek segítenek elkerülni a veszélyes helyzeteket, illetve cselekszenek, ha az autó veszélyes helyzetbe kerül. Ezek a szolgáltatások nagyjából azt tudják, mint más gyártók hasonló rendszerei, de azt kiemelkedően jól. Az EuroNCAP felmérésében például 94%-kal az első helyen áll a rendszer a tudását, funkcionalitását tekintve.
Az utolsó oszlopot tessék nézni. Forrás: EuroNCAP
  • Régebben felárért volt elérhető, de az utóbbi másfél évben már minden Teslához alapból jár az Autopilot. A cég vezetéstámogató rendszere olyasmi, mint más cégek sebesség- és sávtartó tempomatja, azzal a különbséggel, hogy ezeknél általában jóval megbízhatóbban működik. (Főszerkesztőnk, Antalóczy Tibor már nagyon sok ilyen rendszert próbált, de legutóbbi Model X tesztjében is az Autpilotot tartotta a legjobbnak ezek közül.)
  • Az FSD, azaz Full Self Driving, avagy Teljes Önvezetés egy feláras opció, ami jelenleg még csak egy pár apróságot tud hivatalosan, mint például az önálló parkolás, vagy az autó kinavigálása parkolóhelyről, de az ígéret szerint idén Feature Complete lesz.
EZT OLVASTAD MÁR?  Kiderült a legvagányabb Tesla-kombi ára

OK, Feature Complete, megint egy angol kifejezés. Ez a szoftveriparban nagyjából azt jelenti, hogy az összes fő alkotóelem elkészült, a rendszer rendelkezik a kóddal, képességgel, hogy minden helyzetet megoldjon. Musk ezt egyébként 2020 végéig ígérte, és úgy néz ki, 2 hét múlva ki is küldik a frissítést az amerikai autókra. Az elmúlt pár hétben már több tucat bétatesztelő próbálgatta a szolgáltatásokat, és kiadtak 6 frissítését is a visszajelzések alapján.

Azonban a Feature Complete még messze nem azt jelenti, hogy a rendszer képes a teljes önvezetésre 99,99999%-os biztonsággal. Ehhez legalább további egy évnyi finomhangolás kell, amihez fel fogják használni a sok százezer autóból érkező adatokat. Csak ezután várható, hogy a helyi kormányok és hatóságok engedélyezik a Tesla FSD használatát a 4-es, vagy 5-ös szintű teljes önvezetéshez, amikor már nem kell a sofőrnek felügyelni az autót, hanem lehet nyugodtan videózni a kijelzőn.

Jövőre már engedélyezve lesz az önvezetés?

A sok millió dolláros kérdés, hogy ez mikor történhet meg?

A mostani interjúban Musk nagyon optimista volt ezzel kapcsolatban, mivel szerinte már jövőre is lesz olyan földrajzi terület, ahol 5-ös szintű önvezetéssel lehet használni a Teslákat. Talán Florida államra gondolhatott itt, mert itt nemrég módosították is a törvényeket, hogy ez valóság lehessen. A Tesla vezére úgy gondolja, hogy ha összegyűjtenek több millió FSD kilométert, és lerakják a baleseti statisztikákat a döntéshozók asztalára, azzal nagyon nehéz lesz vitatkozni. Meglátjuk, de szinte biztos, hogy évek kellenek majd hozzá, hogy ezek az engedélyek minden országból befussanak. Az EU ebben egyébként is eléggé konzervatív (ami talán nem is baj), ugyanakkor kicsit lassú is – Musk szerint például az illetékes biztosság, aki engedélyezi az FSD különböző szolgáltatásainak európai bekapcsolását, mindössze évente kétszer ülésezik.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hajmeresztő rekordkísérletre viszi villany-versenyautóját a Volkswagen
Forrás: Axel Springer SE

Musk egyébként ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy ő nem akarja elvenni az emberek lehetőségét a vezetéstől. Szerinte

„mindig lesznek olyanok akik autót fognak vezetni, csak ez egyre ritkább és furcsább szokás lesz.”

Teljesen megérti, hogy valaki élvezi, ha egy jó útfekvésű kocsival egy kanyargós országúton csapathat, de biztos benne, hogy senki nem szeret dugóban vezetni. (Szerintem egyébként ide lehet sorolni a sok száz kilométeres, unalmas autópályás etapokat is, főleg ha még a táj is egyhangú…). Amerikában nem ritka, hogy valaki napi 2-3 órát autózik a munkahelyére és haza, ezt az időt pedig hasznosabban is tölthetné.

Forrás: Axel Springer SE

A Tesla vezetője azt is hozzátette, hogy bár szerinte 10 év múlva az új autók 70-80%-a elektromos lesz, és szinte mindegyik képes lesz az önvezetésre, beletelik vagy 20 évbe, mire lecserélődik a teljes flotta, hiszen nagyjából 2 milliárd autó van a bolygón, és az éves termelés nem éri el a 100 milliót sem.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.