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
auto
2024. 04. 19. péntek

Beindult a nagyüzem: évi 10 ezer Supercharger készülhet

Mint arról tavaly év végén beszámoltunk, a Tesla külön üzemet épített a Superchargerek gyártására. A hírben talán nem is ez volt a különösen érdekes, hanem, hogy milyen bődületes kapacitása lesz az új gyárnak.

Nos, a legfrissebb hírek szerint a gyártás már meg is kezdődött.

Évente 10.000 Supercharger v3 készül majd Kínában

Tyúk, tojás

A villanyautózás egyik legnagyobb kihívása a megfelelő töltőhálózat kiépítése. Bár elsőre nem tűnik túl komplikáltnak a kérdés, hiszen ahova betonút vezet, áram is (szinte) biztos, hogy van, a gyakorlatban sok dolog hátráltatja a folyamatot. A töltő helyszínét meg kell vásárolni, vagy bérelni kell, a helyi áramszolgáltatónak valószínűleg kapacitást kell bővítenie, lehet trafót is kell cserélnie – ez mind hosszadalmas és igen költséges. Ha pedig új vezetéket is ki kell húzni, akkor az is lehet, hogy engedélyeket kell kérni a területek tulajdonosaitól.

A hőskor: V1-es 90 kW-os Supercharger. Forrás: teslatap.com

A 2010-es évek elején ez a probléma még azzal is tetézve volt, hogy nem voltak igazán kikristályosodott, nagy teljesítményű töltőszabványok, amelyek egy viszonylag elfogadható méretű csatlakozón 100 kW feletti teljesítményre lettek volna méretezve. Ráadásul a meglévő töltőhálózat is jóval szerényebb volt.

Erre volt a Tesla válasza a saját fejlesztésű Supercharger-hálózata. A cég már korán felismerte, hogy a töltők kiépítésével nem várhat másokra, hiszen enélkül a kutya nem fogja megvenni az autóit. Azóta már természetesen sokat javult a helyzet, és a többi hálózat is rengeteget fejlődött mind lefedettségben, mind teljesítményben, de a Superchargerek még mindig az élvonalba tartoznak, használatuk a Tesla-tulajoknak rendkívül egyszerű, nem igényel appot, bankkártyát, és már 24 ezer töltőoszlop van a világon.

V3 nagyüzemben

A háttérben azonban nem volt ennyire egyszerű a helyzet. A vállalat kezdetben a fremonti autógyár egy sarkában készítette a töltőoszlopokat, a V1 és V2 változatok pedig, a költséghatékonyság jegyében, az autók fedélzeti töltőihez gyártott alkatrészeket használták fel – csak nem egy, hanem több volt belőlük az oszlopok közelébe telepített nagy szürke dobozokban.

A gyártást később átvitték a Giga New York napelem-gyárba, és nemrég megjelent a V3 változat is, amely már maximálisan 250 kW teljesítmény leadására képes, vékony és könnyű folyadékhűtéses kábelt használ, és már nem kívánja meg, hogy az autók párosával osztozzanak a teljesítményen. A Tesla úgy tervezte a rendszert, hogy 350 kW hálózati betápot 575 kW akkumulátor-teljesítménnyel párosít, így nem kell közel 1 megawatt teljesítményt lekötni a szolgáltatónál.

A Tesla töltőhálózata tavaly nagy ütemben, 41%-al bővült, és egy év alatt 743 új helyszín létesült. Összehasonlításként, az Ionity 2,5 év után 325 helyszínnél tart. Most már 2564 Supercharger-állomás van, ahol összesen 23.277 oszlopon tölthetnek a Teslások.

A most megnyílt kínai üzem nem a Giga Sanghaj területén, de attól nem messze található, és, ha eléri a teljes kapacitását, évi 10.000 állomás legyártására lesz alkalmas. Ez a fentiek fényében döbbenetesen nagy szám. Azt egyelőre nem tudni, hogy mostantól csak, és kizárólag V3 állomások készülnek-e, ahogy azt sem közölték, hogy később Kínán kívülre is fog-e gyártani az üzem. A gyártási kapacitás láttán azonban, legyen bármekkora is az az ország, nehéz elhinni, hogy ne termelnének exportra is. Ez nagyon kívánatos lenne, hiszen jelenleg a Teslánál házon belül a különböző régiók egymástól „rabolják el” a töltőoszlopokat, annyira nincs arányban a hálózat fejlesztésének üteme a készletekkel.

Egy ilyen új szekrény 4 V3 Supercharger-oszlopot tud kiszolgálni, maximum 925 kW összteljesítménnyel. Forrás: teslatap.com

Azt sem tudni egyelőre, hogy várható-e a V2-es állomások cseréje V3-ra, de ismét csak, ha nem feltételezzük, hogy évente 50%-kal bővül a hálózat a jövőben, valószínűsíthető, hogy mostantól erre is lesz kapacitás.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.