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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Európában 140%-ot nőttek a villanyautó eladások 2020-ban

elektromos autó

Az elmúlt év minden volt, csak egyszerű nem az autóipar számára, és talán az egyedüli pozitívum az elektromobilitás előretörése volt. Most elérhetővé váltak az éves eladási adatok a főbb piacokról, így kétrészes mini sorozatunkban bemutatjuk, hogyan alakultak a konnektorról tölthető járművek eladásai Európában és a világon.

Jóval millió felett

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

Alapvetően nem volt rossz az előző évek növekedése, de 2020 mindenképpen kimagaslóan jónak számít. A 142% növekedés azt jelenti, hogy praktikusan két és félszer annyi tölthető autó fogyott mint egy évvel korábban, ami döbbenetesen jó szám. Az eladások bőven átlépték a milliós küszöböt, sőt, az 1,36 millió eladott konnektoros autó közül a 9 legnépszerűbb modell, valamint az összes eladások 54%-a tisztán elektromos volt.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

A lista első helyét a Renault Zoe vette át. A francia kisautó frissített tartalommal, nagyobb aksival, DC villámtöltéssel és vonzó árral szállt harcba, és kétszer annyi fogyott belőle, mint egy évvel korábban. Ár/hatótáv arányban, itthon is nehéz lett volna jobb vételt ajánlani.

A Zoénál jóval drágább, nagyobb és erősebb Tesla Model 3 egy helyet visszaesve a második lett tavaly. A cég első, harmadik és negyedik negyedéves eladásai nagyjából hozták a 2019-es számokat, de a fremonti gyár koronavírus miatti lezárása 40%-os csökkenést eredményezett a második negyedévben. A típus sikerére legveszélyesebb Model Y gyártása az év közepén indul Berlinben, de idén talán még nem tudja majd beelőzni a szedán testvért.

Az ID.3 harmadik helye komoly meglepetés. Na nem azért, mert nem bízunk az autó sikerében, hanem mert decemberben gyakorlatilag egy hónap alatt duplázták meg az éves számokat. Több elemző, így adatunk forrása is megkérdőjelezi azonban, hogy ezek az autók mind a vásárlókhoz kerültek-e, vagy a CO2 büntetés minimalizálása érdekében a gyártó maga regisztrálta-e be őket. 2021 megmutatja majd mennyi a tartós kereslet, de reméljük továbbra is sikeres lesz a modell.

A Zoehoz hasonló növekedést mutatott a Hyundai Kona is, megduplázva 2019-es számait. Idén egy elég jól sikerült ráncfelvarrás segítheti a modellt a további meneteléshez, de kérdés, hogy az akkumulátor visszahívások mennyire rengették meg a vásárlók bizalmát.

Ötödik helyen az e-Glof hattyúdala 33 ezer eladott darabot ért – a VII-es Golf alapjaira épülő villanyautó gyártása már leállt, helyét az ID.3 vette át, ami valljuk be, sokkal jobb vétel is. Amíg a trónkövetelő kiszállításai szoftver gondok miatt akadoztak, a CO2 kvóta kényszere miatt, a VW fenntartotta az idősebb modell gyártását, és egyes piacokon elég jó kedvezményeket is lehetett kapni rá.

33 ezer Audi vásárló választott dízel SUV helyett e-Tront, aminek mindenképpen csak örülhetünk. A modell 82%-os növekedéssel lett hatodik. Hetedik a Nissan Leaf, amellyel kapcsolatban a legjobb hír, hogy tavaly csak 4%-ot estek az eladásai az évek óta lefelé tartó spirálon. Második új belépőnk a nyolcadik helyen debütáló Peugeot 208 elektromos verziója, ami egy nagyon sportos, modern és egészen prémium kinézetű kisautó lett – mi is kedveltük a teszten, egyedül azt a fene nagy étvágyát sajnáltuk. Brutális, 200%-os növekedéssel lett kilencedik a Kia Niro EV, amely az új belsővel az eggyel magasabb osztály eleganciáját idézi meg, és méltán lett népszerű hatalmas hatótávjával. Végül a tizedik helyre érkezett meg a legkeresettebb plug-in hibrid, a Mercedes A250e. Jobban örültünk volna, ha egy teljesen villanyos Merci landol itt, de talán majd az EQA idén megteszi ezt a lépést.

A Top 20 második feléből csak két típust emelnénk ki. A Mitsubishi Outlander PHEV nagyon sokáig a legnépszerűbb konnektoros hibrid volt, de úgy néz ki leáldozóban van az autó népszerűsége, mivel az eladásai 21%-kal csökkentek. A nagyobb akku ellenére 28%-kal fogyott kevesebb a BMW i3-ból is. A bajor cég nemrég megerősítette, hogy még nem állítják le a modell gyártását, de gondolom ezeknek a számoknak ők sem örülnek.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com, ccfr.fr, statista.com

A fenti képen nincs mit szépíteni – a koronavírus miatt az európai autópiac 25%-ot zsugorodott 2020-ban. Az év első fele egyes márkáknál 30-50%-os zuhanást is mutatott, de szerencsére az utolsó két negyedév egyre erősebb és erősebb volt – így jött ki az átlag. 2021 sem lesz egyszerű, hiszen a vírust még nem győztük le, és az autógyártók életét az elektronikai alkatrészhiány is nehezíti.

A fentiek miatt kicsit csínján kell bánni az örömködéssel a konnektoros autók világbajnok több mint 11%-os részesedése láttán, hiszen mindez egy szűkölő autópiacon történt. Ezzel együtt idén olyan fontos autók érkeznek a piacra, mint a VW ID.4, a berlini Tesla Model Y, a Hyundai frissített Konája és az új Ioniq, illetve ha minden jól megy ez utóbbi Kia testvére. Várható még a BMW i4 és újabb e-tron variánsok, így nem kizárt, hogy idén folytatódik a villanyautók térhódítása Európában.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.