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
auto
2024. 11. 23. szombat

Még idén Európába jön a Tesla napelemes cserepe

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

A Tesla nem csak az autógyártást, az energiatermelést is másképp közelíti meg, mint a piacon régebben jelen lévő szereplők. Az amerikai cég legismertebb akkumulátoros energiatároló projektjei Ausztrália és Hawaii szigeteinek energiaellátását igyekeznek egyszerre stabilabbá és zöldebbé tenni, de a Tesla Powerwall tulajdonosok a múlt heti texasi ítéletidőt is könnyebben vészelhették át.

Egy háztartás a jövőből, fűtés-, villanyszámla és benzinköltség nélkül

A Tesla New York államban lévő telephelye évek óta gyártja a cég integrált napelemes tetőfedő megoldását Solar Roof néven. A napelemes háztartási kiserőművek esetén általában szabványos 1 x 1,6 méteres (ritkábban 1 x 2 méteres) napelem táblákat szerelnek fel a tetőre csavarozott tartószerkezetre, amelynek előnye a kedvező ár. Felmerül azonban a kérdés, hogy mi értelme két külön rétegben elhelyezni a tetőfedő anyagot és a napelemeket? Erre kínál megoldást a Tesla Solar roof, amely a tetőfedő burkolatba integrált napelemekkel működik.

Sokan várják már, hogy a Tesla Solar Roof megjelenjen az Egyesült Államokon kívül is. Egyes vélemények szerint nem elsősorban a gyártási kapacitás, hanem a telepítésre kiképzett munkaerő jelenti ennek korlátját. A kanadai Torontóban már az előző év végén megjelentek a Tesla napelem telepítésével kapcsolatos álláshirdetései, a minap pedig maga Elon Musk erősítette meg egy Twitter üzenetben, hogy még idén megtörténik a nyitás a kanadai piac felé. Egy másik kérdésre – igaz kevésbé határozottan – Musk az európai megjelenésre is az idei évet jelölte meg.

Az innovatív elgondolás Magyarországon nem jelent újdonságot. Tóth Miklós, a Borsod megyei Harsányban élő villamosmérnök-feltaláló ugyanis már 2009-ben bemutatta Münchenben és Budapesten egyaránt hasonló találmányát. Kereskedelmi forgalomban is kapható hazánkban hasonló megoldás már évek óta, Terrán Generon néven, amely 330 x 420 milliméter méretű 15 Wp integrált napelemet tartalmazó tetőcserepet jelent, melynek megjelenése pedig illeszkedik a Terrán által gyártott egyéb cserepekhez. Ebből egyértelmű, hogy a megszokott napelemekkel szemben a napelemes cserép legnagyobb előnye az esztétikus megjelenés. Ezen kívül az épület tetőszerkezetére is kisebb terhelést gyakorol az integrált megoldás, négyzetméterenként körülbelül 10 kg többlet súlyt jelent a hasonló, de napelemekkel nem ellátott cserepekhez viszonyítva.

A napelemes cserép hátrányaként felhozható, hogy a kis méret miatt lényegesen több csatlakozásra van szükség, így valamivel időigényesebb a telepítése is, és persze fontos tényező az ár is. A Terrán weboldalán a gyakori kérdések szerint egy 2,5 kWp méretű tetőcserepekbe integrált napelemes rendszer ára közel 2 millió forint, miközben a hagyományos napelemekkel ennek alig több, mint feléért megvásárolható egy azonos kapacitású naperőmű. Természetesen utóbbihoz még hozzá kell adni a napelem nélküli tetőfedés költségeit is.

A Tesla napelemes cserepei több szempontból előrébb járnak a hazánkban is kapható napelemes cserepeknél. A Tesla megoldása nagyobb panelekből építkezik, kevésbé feltűnőek a cserepeken lévő napcellák, és egyszerűsítették az egységek csatlakoztatását is, így a telepítés is gyorsabb.

Napelemmel és akkuval függetlenek lehetünk az áramszolgáltatótól?

Az alábbi, egy újdonsült Tesla Solar Roof tulajdonos által készített videó szerint a Tesla a napelemeknek azt a hátrányát is kiküszöbölte, hogy a nagyobb hó leolvadásáig közel nulla a termelés. Amikor a hóval fedett hagyományos napelemek már kapnak egy kis napsütést, a sötét színűk és az elinduló termelés egyaránt elősegíti azok felmelegedését, így a hó lecsúszását. Amennyiben vastag hó fedi a paneleket, azok dőlésszöge nem elég meredek, esetleg hiába napos, de extrém hideg az időjárás, akkor napokig is eltarthat a hó leolvadása és ez idő alatt természetesen közel nulla a termelés. Úgy tűnik, hogy a Tesla megoldotta ezt a gondot a napelemeinél.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.