Szoftverfrissítéssel megelőzhető a tűz az Ampera-e/Bolt esetén

A Chevrolet Bolt, Opel Ampera-e és az elektromos Hyundai Kona modellek kigyulladásait a közös akkumulátor beszállító (LG Energy Solution, korábban LG Chem) miatt hajlamosak voltunk egy kalap alá venni. A legfrissebb hírek viszont mégis arra utalnak, hogy eltérő lehet a probléma kezelési módja. Mindkét gyártónál hasonló nagyságrendű autó (világszerte 77.000 db Kona és 69.000 db Bolt, valamint 9500 db Ampera-e) veszélyeztetett. A Hyundai Kona esetén 17 db, a két márkanév alatt forgalmazott GM modellekből pedig 5 db gyulladt ki, ez utóbbiak közül egy példány Németországban.

A problémára mindkét cég visszahívást hirdetett, eleinte csak a hazai piacon, azaz a Hyundai esetében Dél-Koreában, a GM esetében az Egyesült Államokban, később azonban a visszahívást a Hyundai kiterjesztette az egész világra, és a GM is a Európában Opel Ampera-e néven értékesített autókra. A szoftverfrissítés a Hyundai esetében egy kb. 10 perces akku tesztet jelentett, amelyet a töltés közben kb. 90%-os töltöttségnél hajtanak végre. A GM szoftveresen csökkentette az autók maximális hatótávolságát, mivel 95%-ra korlátozta az akku maximális töltöttségét. A GM hangsúlyozta, hogy ezt átmeneti megoldásnak, biztonsági óvintézkedésnek tekintik a probléma végleges megoldásáig.

EZT OLVASTAD MÁR?  Négyszáz villanyautóval indul új autómegosztó Bécsben

A titok a cellákban lévő szeparátor. Vagy mégsem. Vagy mégis….

A múlt héten a dél-koreai sajtóban megjelent, hogy a Hyundai kutatóintézetében megtalálták a tűz okát. Egyes pletykák szerint a problémát a cellákba épített szeparátor okozza, később azonban az LG ezt az Electreknek cáfolta, de a valódi okot egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Néhány nappal később már olyan hírek jelentek meg, hogy Dél-Koreában nem csak a Kona, de az Ioniq modellekben, valamint 236 db Hyundai által gyártott autóbuszban is akkumulátort fognak cserélni. A helyi média február 19-re várta a Hyundai és/vagy LG hivatalos tájékoztatását is, ez azonban eddig nem érkezett meg.

Mindeközben a GM visszahívással foglalkozó weboldalára felkerült egy frissítés, amely nagyon biztató. A cég mérnökei jelentős előrelépést értek el a probléma okának feltárása és kezelése tekintetében. Azt ígérik, hogy a legújabb szoftver verzió idejében észlelni tudja majd az esetleges vészhelyzetet, így biztonságosan visszaállítható a 100%-os töltés lehetősége. Az új szoftvert 2021 áprilisára ígérik, addig továbbra is azt javasolják a Bolt tulajdonosoknak, hogy maximum 90%-ra töltsék az autót. Ehhez, aki még nem tette meg, kérje az aktuális szoftverfrissítést, esetleg használja a Hill Top Reserve vagy a töltési szint korlátozása funkciókat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Európa legnépszerűbb elektromos kisteherautói

Az Electrek újságírója egyik cikkében csodálkozását fejezte ki, hogy mi lehet az oka annak, hogy a két gyártó azonos LG cellákat alkalmaz, a Hyundai esetében mégis akku csere, a GM esetében pedig szoftverfrissítés lesz a végleges megoldás. A cikkre reagálva jelentkezett a GM, és elmondták, hogy nem teljesen azonosak a GM és a Hyundai által az autókba épített LG Chem cellák, a két cég által használt akkumulátor cellákban ugyanis eltérő szeparátorokat alkalmazott a cellagyártó.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.