Az idén március 28-án kezdődő Easter Jeep Safari tradicionálisan az az off-road autós rendezvény, ahol a Jeep a gyártásban lévő modelljei által inspirált egyszeri koncepciókat szokott bemutatni. Most először történik meg, hogy az újdonságok között tisztán elektromos meghajtásút is találunk, ami azt jelzi, hogy az immár a Stellantis részeként működő terepjáró-gyártó is készül a teljes elektromosításra a plug-in hibridjei mellett. Mindazonáltal a Jeep Wrangler Magneto közel sem hétköznapi villanyautó, sokkal inkább a legékesebb példája annak, amikor a gyártó foggal-körömmel ragaszkodik a hagyományos hajtás jellemzőihez. Népszerű, és ikonikus terepjárójának átalakításakor a Jeep azt tartotta szem előtt, hogy a villanyautó minél jobban hasonlítson az eredeti Wranglerhez. Habár a 3,6 literes V6 benzinmotor kikerült, a mérnökök egy hasonló teljesítmény és nyomaték leadására képes elektromos erőgéppel helyettesítették, így 285 lóerő és 370 newtonméter mozgatja a több mint 2600 kilós járművet. A gyorsulásban azért egy kicsit javult az autó, 6,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h környékét álló helyzetből. A Magneto nem az elektromosított Jeepek koaxiális rendszerét vette át, ahol mindkét tengely saját motorokat kapott, hanem egyetlen, a motorháztető alá pakolt villanymotor küldi az energiát mind a négy kerékre. Az elektromosság eltárolásához összesen 70 kWh akkumulátort épített be a Jeep, amit a jobb tömegelosztás érdekében négy részre osztott: egy ment az első tengely fölé a villanymotor alá, kettőt az alvázba rejtett a gyártó, egy pedig hátul kapott helyet a csomagtér alatt. A Wrangler Magneto rendszere 800V feszültségű, de töltési adatokat nem osztott meg a Jeep, és azt sem árulta el, hogy mekkora hatótávolság nyerhető ki az aksiból. A hajtásláncban az az igazán érdekes, hogy az amerikaiak megtartották a kuplungot és a hatsebességes manuális váltórendszert, pedig jól tudjuk, hogy egy elektromos autóban a villanymotor működési módja miatt erre nincs semmi szükség. A Jeep szerint az igazán élvezetes off-road élményhez elengedhetetlen a kézi váltás. Technikai részletekbe nem ment bele a cég, de valahogy úgy kell elképzelni a rendszert, mint a manuális és az automata váltás keverékét: első fokozatba például kuplung nélkül betehető az autó, mivel nincs alapjárat, és a lefulladástól sem kell tartani, így minden korábbinál alacsonyabb sebességgel lehet mászni a sziklákat. Egyes fokozat fölött azonban kell a kuplung, de ez esetben is segíti a sofőrt az autó a váltásnál a regen bekapcsolásával – írja a The Drive. A Wranglerből valószínűleg készül teljesen elektromos, gyártásba szánt változat valamikor a jövőben, de meglepő lenne, ha a Jeep megtartaná ezt a szokatlan, és igen bonyolult megoldást. Elvégre, akik élvezik a kuplungozást, azok rendszerint nem ugyanazok, akik villanyautóra vágynak. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!