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
auto
2024. 04. 19. péntek

Jelenleg nincs még egy autógyártó, amely olyan kreatívan oldaná meg az elektromos járműveiből kikerülő akkumulátor-csomagok újrafelhasználását, mint a Nissan. Többször is bemutattuk, milyen sokféle felhasználási módja van az elöregedett lítium-ionos aksiknak, melyek az autókból történő kiszerelésük után akár még hosszú évekig is alkalmazhatóak akár ipari energiatárolóként, akár más elektromos berendezések (pl. utcai lámpák) működtetéséhez. A japán vállalat most egy újabb projektről számolt be: az autógyárak munkásait segítő automata robotokban (Automated Guided Vehicles) lelnek új életre a használt LEAF akkumulátorok.

A Nissan már 8 éve az első generációs LEAF 24 kWh-s akkupakkjának moduljait építi be ezekbe a masinákba, de csak tavaly kezdett új modulok helyett használtakat beszerelni az AGV-kbe. Korábban ólomsavas akkumulátorok működtették a robotokat, amelyeket 1-2 évente cserélni kellett – a villanyautók lítium-ion akkumulátorai ezzel szemben akár 7-8 évig is kitartanak használtan, ami azt jelenti, hogy egy elektromosautó-akkumulátor hasznos élettartama minimum a kétszeresére nő, de elképzelhető, hogy kisebb kapacitásigényű berendezésekben ezután is működőképesek lennének. Ráadásul sokkal gyorsabban tölthetők, mint a korábbi technológia, amely egy rendkívül fontos tulajdonság az autógyárak nyüzsgésében. A vállalat oppamai létesítményében 700, globálisan több mint 4000 alkatrészszállító robot dolgozik, de azt nem árulta el a cég, hogy jelenleg mennyi fut a villanyautókból kivett aksikkal.

A Nissan hozzáteszi, hogy az ilyesfajta akkuhasznosítási módokból a vásárlók is profitálnak, hiszen megnő az elhasználódott akkumulátorok értéke, így összességében a LEAF-ek maradványértéke is növekszik.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.