PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Becslések szerint az utakon futó elektromos gépjárművek száma világszerte több mint 100 millióra nőhet 2030-ra a jelenlegi körülbelül 10 millióról, így az akkumulátorok gyártásához szükséges, véges mennyiségben elérhető alapanyagokkal való fenntartható gazdálkodás az elkövetkezendő évek egyik központi kérdése lesz. Ezt szem előtt tartva jelentette be a Renault Csoport nemrég az erőforrás-gazdálkodással foglalkozó Veoliával, valamint a vegyiparban tevékenykedő Solvay-jel kötött együttműködést, amelynek célja az elektromosautó-akkumulátorok fémjeinek visszanyerése egy zárt ciklusú újrahasznosítás keretében.

Forrás: Renault

A három vállalat szakértelme kiterjed a teljes értékláncra, beleértve az elhasználódott akkumulátorok begyűjtését, szétszerelését, a fémek kinyerését és megtisztítását. A mechanikus és hidrometallurgiai eljárások során kapott másodnyersanyagokat új akkumulátorok gyártásához is fel lehet használni, így jelentős mértékben csökkenhet az elektromos autók gyártásának környezeti lábnyoma.

Két év alatt megfeleződött az akkumulátorgyártás környezetterhelése

A Veolia és a Solvay már 2020 szeptemberében megalapította közös konzorciumát, ehhez csatlakozott most a Renault, ami kapcsán Antoine Frérot, a Veolia vezérigazgatója elmondta: „Tekintettel a világ előtt álló környezeti problémák nagyságára, sürgető szükség van az ökológiai átalakításra. Azzal, hogy a Renault Csoport csatlakozott a Veolia és a Solvay konzorciumához, együtt egy újabb lépést teszünk a zárt láncú megoldások felé a természeti erőforrások megőrzése érdekében. Ez jól illusztrálja, hogy ha a vállalatok összefognak, olyan új megoldásokat tudnak megvalósítani, amelyek gazdaságunkra és környezetünkre is pozitívan hatással vannak.

Habár ez az együttműködés kifejezetten az újrahasznosításra összpontosít, a villanyautóból kikerülő akkumulátorok a Renault-nál is jogosultak a második életre, amely akár 5-10 évvel is elhalaszthatja az újrahasznosítást. Az autógyártó a flins-i létesítményét alakítja át az úgynevezett Re-Factory projektben, hogy 2030-ra évi mintegy 20.000 használt aksit lehessen felkészíteni más berendezésekben való felhasználásra. Csak ezt követően kerül sor az akkuk teljes lebontására és az alapanyagok visszanyerésére.

Forrás: Renault

Hasonló projektekből más autógyártóknál sincs hiány. A Nissan a legkülönfélébb módokon igyekszik minél tovább használatban tartani a LEAF-ek akkumulátorait, legutóbb például az autógyárak robotjainak átalakításáról számoltunk be. Február végén arról is írtunk, hogy a Tesla társalapítójának cége végzi a Nissan akkugyártója által termelt hulladék-akkumulátorok újrahasznosítását az Egyesült Államokban, illetve nemrég a Volkswagen Csoport is megnyitotta első akkumulátor-újrahasznosító üzemét Salzgitterben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.