A Renault akkumulátorai sem a szemétben landolnak

Becslések szerint az utakon futó elektromos gépjárművek száma világszerte több mint 100 millióra nőhet 2030-ra a jelenlegi körülbelül 10 millióról, így az akkumulátorok gyártásához szükséges, véges mennyiségben elérhető alapanyagokkal való fenntartható gazdálkodás az elkövetkezendő évek egyik központi kérdése lesz. Ezt szem előtt tartva jelentette be a Renault Csoport nemrég az erőforrás-gazdálkodással foglalkozó Veoliával, valamint a vegyiparban tevékenykedő Solvay-jel kötött együttműködést, amelynek célja az elektromosautó-akkumulátorok fémjeinek visszanyerése egy zárt ciklusú újrahasznosítás keretében.

Forrás: Renault

A három vállalat szakértelme kiterjed a teljes értékláncra, beleértve az elhasználódott akkumulátorok begyűjtését, szétszerelését, a fémek kinyerését és megtisztítását. A mechanikus és hidrometallurgiai eljárások során kapott másodnyersanyagokat új akkumulátorok gyártásához is fel lehet használni, így jelentős mértékben csökkenhet az elektromos autók gyártásának környezeti lábnyoma.

A Veolia és a Solvay már 2020 szeptemberében megalapította közös konzorciumát, ehhez csatlakozott most a Renault, ami kapcsán Antoine Frérot, a Veolia vezérigazgatója elmondta: „Tekintettel a világ előtt álló környezeti problémák nagyságára, sürgető szükség van az ökológiai átalakításra. Azzal, hogy a Renault Csoport csatlakozott a Veolia és a Solvay konzorciumához, együtt egy újabb lépést teszünk a zárt láncú megoldások felé a természeti erőforrások megőrzése érdekében. Ez jól illusztrálja, hogy ha a vállalatok összefognak, olyan új megoldásokat tudnak megvalósítani, amelyek gazdaságunkra és környezetünkre is pozitívan hatással vannak.

Habár ez az együttműködés kifejezetten az újrahasznosításra összpontosít, a villanyautóból kikerülő akkumulátorok a Renault-nál is jogosultak a második életre, amely akár 5-10 évvel is elhalaszthatja az újrahasznosítást. Az autógyártó a flins-i létesítményét alakítja át az úgynevezett Re-Factory projektben, hogy 2030-ra évi mintegy 20.000 használt aksit lehessen felkészíteni más berendezésekben való felhasználásra. Csak ezt követően kerül sor az akkuk teljes lebontására és az alapanyagok visszanyerésére.

Forrás: Renault

Hasonló projektekből más autógyártóknál sincs hiány. A Nissan a legkülönfélébb módokon igyekszik minél tovább használatban tartani a LEAF-ek akkumulátorait, legutóbb például az autógyárak robotjainak átalakításáról számoltunk be. Február végén arról is írtunk, hogy a Tesla társalapítójának cége végzi a Nissan akkugyártója által termelt hulladék-akkumulátorok újrahasznosítását az Egyesült Államokban, illetve nemrég a Volkswagen Csoport is megnyitotta első akkumulátor-újrahasznosító üzemét Salzgitterben.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.