Sokba került, de nem tiltják ki az egyik vezető akkugyártót Amerikából

Sikerült közös megegyezéssel zárni az SK Innovation és az LG Energy Solution jogi vitáját az Egyesült Államokban (és Koreában), elkerülve ezzel azt a szerencsétlen helyzetet, hogy az egyik vezető akkumulátor-gyártó céget 10 évre kitiltsák a világ egyik legnagyobb autópiacáról. Az ügyről 2020 végén számoltunk be először, amikorra annyira elmérgesedett a viszony a két koreai cég között, hogy az LG a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz (ITC) fordult vádjaival, melyek szerint vetélytársa azzal a céllal csábította el alkalmazottjait, hogy üzleti titkokat szerezzen meg.

A döntés februárban meg is született, és az LG-nek kedvezett: az SK Innovation számára megtiltotta az importálást, az árusítást, és a villanyautóakkumulátor-gyártást az USA-ban a következő 10 évre, néhány kiskapunak helyet adva, ami a Volkswagen, és a Ford villanyautós programjainak folytatását szolgálta. Az SK Innovationnek két utolsó mentőöve maradt: a viszonylag ritkán előforduló elnöki vétó, amire az ügy érzékenysége miatt (környezetvédelem, zöld munkahelyek, stb.) volt némi esélye, valamint a megegyezés az LG-vel – ez utóbbira került sor a tegnapi hivatalos bejelentések szerint, mindössze órákkal a kormányzati döntés meghozatalára kitűzött határidő lejárta előtt.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Tesla akkumulátorok kapacitáscsökkenése

A megállapodás értelmében az SK Innovation átszámítva összesen 1,8 milliárd dollárt fizet az LG-nek (a Reuters információi szerint idén és a jövő évben 500-500 milliót, a többit pedig jogdíjak formájában a következő hat évben), s ezáltal minden jogi vita lezártnak tekintett, továbbá a következő 10 évben nem indulhat újabb per a két fél között intellektuális tulajdon elsajátítása ügyben. Az SK Innovation úgy nyilatkozott, hogy várakozásai szerint ez a fizetési terv nem lesz kifejezetten megterhelő számára anyagilag, de a teljes összeg nagyságát jól érzékelteti, hogy a cég körülbelül 2,6 milliárd dollárt invesztál két georgiai akkugyárának megépítésébe.

A megegyezés az autógyártók számára is előnyös, hiszen így sem a Fordnak, sem a Volkswagennek nem kell sürgősen új beszállítót találnia közelgő villanyautóihoz, és valószínűleg a Hyundai Csoportnak sem kellett felrúgnia a terveit. Emellett természetesen minden más autógyártó profitál abból, hogy több szereplő van a piacon, és ezzel kiélezettebb a verseny.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.