Úgy gyártják a Superchargereket, mint a panelházakat

Érdekes újításra lettek figyelmesek az amerikai Utah államban, és úgy tűnik, nem egy egyedi megoldásról, hanem egy új technológia egyik első példányáról van szó.

Tisztára mint a lakótelepen

Itt Kelet-Európában nem lepődünk meg az előre gyártott betonelemek láttán, hiszen a második világháború után tömegesen használták ezt a módszert a volt szocialista országokban, hogy a romokból gyorsan és olcsón millióknak teremtsenek lakhatást. Talán nem is véletlen, hogy a volt kelet-német területen épülő új Tesla gyárnál is ezzel gyorsították meg az építkezést. A hatalmas csarnokok darabjai nem ott helyben lettek kizsaluzva és kiöntve, hanem készen érkeztek, és a helyszínen csak a helyükre lettek illesztve.

Most a Teslarati beszámolója alapján úgy néz ki, hasonló logikára vált a Superchargerek építése is. Mint a Utah állambeli Beaver városkájánál lencsevégre kapták, az épülő Supercharger-állomás töltőoszlopai, és az ezeket kiszolgáló hatalmas kapcsolószekrények készre szerelve, egy betonalapzaton érkeztek.

Előre gyártott Supercharger. Forrás: Reddit /ebgerday

A telepítést végző szakemberektől azt is megtudták az érdeklődők, hogy ez egy új, gyorsabb telepítési módszer egyik első példánya volt. Ezen a helyszínen, miután a trélerről lepakolták és a helyére illesztették a Lego darabjait, másfél napig tartott a berendezések bekötése, ami igen gyors telepítési időt jelent.

EZT OLVASTAD MÁR?  Európában a Tesla Model Y

Ennél kicsit azért komplikáltabb

Természetesen ez csak egy lépés felgyorsítását jelenti egy új állomás kialakításánál. Egy ilyen projekt legidőigényesebb része a helyszín kiválasztása után a terület megvásárlása/bérlése, illetve a szükséges elektromos betáp kiépítése. Ha a helyi szolgáltatónál nincsen elérhető kapacitás, akkor bővíteni kell azt, esetleg a nagyfeszültségű földkábelek is cserére vagy kiépítésre szorulnak, ami adott esetben ismét ingatlan-tulajdonosokkal történő tárgyalást jelent.

A V3-as Superchargereket egyébként Tesla-akkumulátorok támogatják meg, így csökken a lekötni szükséges extrém kapacitás mértéke. Ha egy autó a töltési görbe elején 250 kW-ot vesz fel, azután 10 perc múlva már 200 alatt tölt, akkor bizony a betápot 250-re kell méretezni – és ez szorozható a helyszínen lévő oszlopok számával. Az ide telepített akkupakkok viszont akár szerényebb teljesítménnyel is feltölthetők két ügyfél között, majd a csúcsteljesítmény fellépésekor ki tudják egészíteni a szolgáltatótól érkező energiát, így elég szerényebb terhelésre méretezni a rendszert. Ha a töltők feletti tetőn napelemek is vannak, akkor pedig tovább csökkenthetők az üzemeltetési költségek.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.